Dobbelt op på sejr til Venning Motorsport
Alle 3 biler fra Venning Motorsport deltog lørdag d. 22/09 ved FTZ Rallysprint, som blev kørt på dyrskuepladsen i Roskilde.

Af teamet

FIESTA
Med den sæson som Chris og Nadia har haft indtil videre i år, var der kun ét klart mål for lørdagens rallysprint i Roskilde, og det var en klassesejr, samt en generel placering i top 10. Vejret så flot ud fra morgenstund af, med høj sol og nærmest ingen vind. Det skulle dog blive en lidt anden historie i løbet af dagen.

Fiestaen havde, til dagens løb, fået lavet ny og forbedret køling til forbremserne, så det var med en tro på optimal bremse effekt at Chris og Nadia rullede frem til start, til første heat. Første omgang blev brugt på lige at føle biddet i asfalten an, og afpasse bremse punkterne. Og så blev der ellers gået til den på de resterende 3 omgange. Resultatet blev også fornuftigt. Hurtigste tid i klassen med 1,8 sekund ned til nummer to, og femte hurtigste tid generelt.

Til andet heat var målet en forbedring på i hvert fald 5 sekunder, i forhold til tiden fra første heat. Bremse punkterne var fundet, og prøven passede godt til Fiestaen. Så Chris og Nadia var optimistiske. Desværre er starteren, som sender bilerne ud på prøven, uopmærksom et øjeblik, og får sendt Chris og Nadia afsted lige foran en lynhurtig 4-hjulstrukken Mitsubishi. Så efter en halv omgang må Chris og Nadia pænt give plads til konkurrenten, hvilket kostede et par ærgelige sekunder. Tilgengæld satte det ild i fødderne på Chris, så Fiestaen blev presset maks resten af heatet. Tiden blev da også ganske hæderlig, 4 sekunder hurtigere end tiden fra første heat. Så en okay forbedring, selvom de ikke helt nåede målet. Denne gang 1,3 sekund hurtigere end nummer 2 i klassen.

Og her sluttede det gode vejr. I middags pausen kom der et ordentligt regnskyl, som nærmest druknede hele prøven i vand. Heldigvis passerede det hurtigt, og solen kom frem igen. Prøven nåede at tørre lidt op nogle steder, inden tredje heat blev sat igang. Det var med lidt blandede overvejelser, at det blev besluttet, at køre ud på tørvejrsdæk, selvom Chris og Nadia var blandt de 5-6 første der skulle ud og køre. Der kunne derfor stadig risikere at være temmelig vådt en del steder. Ligesom i første heat blev den første omgang derfor brugt på, at få en følelse af hvor godt bilen kunne stå fast. Men som det før har vist sig, så er Chris ikke bange for lidt vådt vejr, hvilket også kunne ses på tiden. Hele 3 sekunder hurtigere end nummer to i klassen. Og endnu mere imponerende rakte det også til tredje hurtigste tid generelt.

Desværre blev tredje heat afbrudt et par gange af nogle kedelige uheld, hvor to andre deltagere røg af vejen og ramte et træ. I den ene bil sad kæresten til nærmeste konkurrent i Chris og Nadias klasse, så de måtte desværre trække sig fra løbet, for at køre med på skadestuen. Venning Motorsport ønsker rigtig god bedring, og ser frem til tæt kamp en anden gang.

Inden fjerde heat blev sat igang, var der igen kommet vand fra oven. Så der blev igen overvejet, om der skulle køres på skårede dæk, eller tørvejrsdæk. Valget faldt igen på tørvejsdæk. Vejret så dog stadig tvivlsomt ud, så Chris og Nadia skyndte sig at køre frem til start, i håb om at komme igang inden der ville komme mere vand. Planen lykkedes, Chris og Nadia blev sendt afsted som de første, og fik kørt hele heatet færdigt i tørvejr. Tiden var igen hurtigst i klassen, og femte hurtigst generelt.

Målet for dagen må siges at være blevet nået, med en flot klassesejr, og ikke mindst en placering som nummer 3 generelt. Sådan!

Næste løb for Chris og Nadia bliver fjerde afdeling af Yokohama Mesterskab Øst, som køres i Nykøbing Falster d. 7. Oktober.

ESCORT  
Med en nyrenoveret gearkasse var John og Karsten igen klar til at give gas, i den historiske Escort. Det tydede på en hård kamp om top-placeringer i den historiske klasse, da konkurrenterne bla. talte en Porsche 911 og en Escort RS1600 BDA.

Med de tekniske problemer der har været med Escorten i løbet af sæsonen, har John haft svært ved at finde flowet. Og han var heller ikke helt tilfreds med præstationen i første heat. Tiden viste sig dog at være acceptabel, og rakte til en tredje plads i klassen, kun 1 sekund efter en motorstærk Porsche 911.

Til andet heat var planen at rykke bremse punkterne lidt, og finde lidt mere tempo i svingene. Og selvom John syntes det gik bedre denne gang, var tiden kun 0,6 sekunder hurtigere end første heat. Forklaringen frygtedes at ligge under motorhjelmen på den gamle Escort. Både John og Karsten fornemmede, at der manglede trækkraft, og en hurtig kontrol viste også, at motoren ikke gik ordentligt på den ene cylinder. Så med en lidt ærgelig beslutning, valgte John og Karsten at stoppe her, for ikke at risikere et dyrt motorhavari.

Næste løb for John og Karsten vil også være fjerde afdeling af Yokohama Mesterskab Øst, hvis ikke motoren i Escorten kræver en for stor renovering.

TWINGO
Casper havde til dagens rallysprint lokket kæresten, Celine Friis, med i anden-kører sædet til de to første heat, da Michael var forhindret. I de to sidste heat overtog Karsten så pladsen.

Der var lidt en frygt for, at det ville blive en svær dag på kontoret, da prøven på dyrskuepladsen byder på mange vinkel sving, hvilket har vist sig, at Twingo'ens gearing ikke er så glad for. Samtidig er de mange sving hårde ved bremserne, og netop det har Twingo'en også bøvlet lidt med. Casper oplever ofte at bremse pedalen går helt i bund, hvilket resulterer i nærmest ingen bremse effekt. Der er blevet skiftet både bremseskiver, bremseklodser og bremsevæske siden sidste løb, så troen var der, på at der ville være en mærkbar forbedring. Forventningen til dagen var en top 3 i klassen, samt en generel placering indenfor top 10.

Til første heat havde Casper ikke fået varmet gearolien ordentligt op, så første omgang skulle der kæmpes lidt for at få bilen til at skifte ned i gear. Samtidig skulle de nye bremser lige mærkes efter, da det var en ny type bremseklods som Casper ikke havde kørt med før. Trods problemerne får Casper og Celine kørt en tid i hus, som placerer dem som 3'er i klassen.

Udfordringerne fra første heat blev der blevet taget højde for til andet heat, så Casper og Celine var maks klar på at køre en god tid i hus. Heatet forløb også uden nogen større udfordringer, og tiden viste også, at de var hurtigste bil i klassen. Forbedringen var ikke nok til at rykke forbi de førende konkurrenter, men hullet op til dem blev mindsket.

Til tredje heat hoppede Karsten ind i Twingo'en som anden-kører, da Celine skulle videre til et andet arrangement. Casper havde også satset på tørvejsdæk, dog med lidt ekstra spor i for en sikkerheds skyld. Det hele kørte egentlig efter planen, og farten var god, men pludselig ned mod en chikane smed Twingo'en bagenden ind over en lille ujævnhed, som satte slinger i den lille bil. Casper når i sidste øjeblik at styre udenom chikanen, men kommer ind på det våde græs, som får Twingo'en til at kurre sidelæns, ned mod et højre sving. Casper når at få rettet bilen ind, så de ikke snurrer rundt, men rammer en lille wrapballe undervejs, som får "pyntet" lidt på højre forhjørne. Tidstabet er heldigvis minimalt, og efter heatet rykker Casper op på første pladsen i klassen.

Med et forspring på 6 sekunder til nummer to i klassen, skulle der køres hurtigt, men sikkert, i det sidste heat. Igen viste Twingo'en sig fra den levende side, da den igen er ved at smide bagenden efter at have kørt ind over en smule pladder på vejen. Casper er hurtig på hænderne, og når at redde den. Tiden viser sig også at være god nok, så slut resultatet bliver også en klassesejr til Casper og Celine/Karsten, og en flot syvende plads generelt.

Så til trods for lidt småproblemer undervejs, med kold gearolie og en levende bagende, måtte Casper konkludere, at dagen egentlig var gået okay alligevel. Som han selv udtaler: "Det startede skidt, men endte godt! Bremser og gearskifte fungerede ikke optimalt i det første heat, men lidt justeringer og tro på bilen hjalp, og så fik Twingo R2 sin første klassesejr."

Næste løb for Casper bliver også fjerde afdeling af Yokohama Mesterskab ØST, d. 7. Oktober i Nykøbing Falster. Her ligger Casper PT på en 4. plads i mesterskabet, og kan med et godt resultat rykke op og blande sig imellem de tre førende.