Pressemeddelelse
 

Kære Lars Chr. Lilleholt - Husk dækkene i CO2-regnskabet!

Ændring af motorer, drivmidler, karrosseriopbygninger, elektronik, ja alle midler tages i brug i jagten på at nedbringe udledning af CO2 fra køretøjerne, og med rette. Men hvorfor ikke også fokusere noget mere på de lavt hængende frugter?

Klimavenlige kvalitetsdæk

Dæk er en uomtvistelig nødvendighed for at køretøjer kan benyttes, men på trods af det, er det på rigtig mange områder det produkt, som de færreste medtager i deres beregninger, når der skal ses på miljøregnskabet. Her kan der spares både på CO2 udledningen i det grønne regnskab og på det driftøkonomiske regnskab, så det er faktisk en gevinst på flere områder, bare man vælger de rigtige produkter. Både ved køb af fabriksnye dæk og ved køb af regummierede dæk, er der nemlig penge at hente, hvis man køber kvalitetsprodukter. ”Køber man allerede fra starten nye kvalitetsdæk frem for ”billige dæk”, kan denne investering lønne sig på den lange bane, både i form af lavere rullemodstand, længere holdbarhed og mindre vægt samt muligheden for at genanvende dem, så dækket kan få et nyt liv i form af regummiering," siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

Regummierede dæk sparer resurser og miljø

Vælger man at købe nye kvalitetsdæk, hvor der netop er fokuseret på forbedret rullemodstand, dækmønster, karkasseopbygning og vægtreduktion, er man allerede godt på vej. Her er direkte gevinst på driftsregnskabet og i tillæg til det, er dækkets ”hjerte”, nemlig karkassen, produceret, så dækket kan få flere nye liv, når dækmønstret er nedslidt.

Tre fjerdedele af dækket kan genbruges til at producere et regummieret dæk og sammenlignet med nye dæk, bruger man til fremstilling af et regummieret dæk 70 % mindre olie og op til 20 kg mindre stål, og CO2-emissionen er 40 % lavere end ved fremstilling af nye dæk.

Et nyt lastvognsdæk består i store træk af 70 kg stål, gummi og olie. Så hvorfor aflive et helt dæk, når det kan genoplives med en ny slidbane med samme egenskaber som det originale dæk?

Grønt miljøregnskab i dæk

”I gennemsnit giver regummierede dæk op til 30 % lavere udgifter pr. km end nye dæk. Jo flere gange karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid,” fortæller Erik Neuberg Rasmussen, formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.

”Ved brug af regummierede dæk er det ikke kun til gavn for virksomheden, men også for miljøet og dermed et væsentligt bidrag til at nå de nye klimamål for CO2 reduktion. Hvis en transportvirksomhed profilerer sig med en grøn profil, som må man tage dækkene med mange liv med i sine betragtninger,” mener formanden.

Det miljømæssige regnskab ved at regummiere dækket er nemlig et af de helt grønne. Slidbanen tegner sig kun for omkring 17 kg af dækkets totalvægt, så rundt regnet kan 53 kg af dækket faktisk genbruges, når man vælger at vulkanisere en ny slidbane på det oprindelige dæk.

Køb i Danmark

”Jeg vil da også lige fremhæve, at vi netop i Danmark producerer regummierede dæk af høj kvalitet, så hvorfor købe billige nye dæk i udlandet, når vi kan gøre det bedre her med regummierede dæk, som giver bedre driftsøkonomi og bidrager til et bedre CO2 regnskab,” slutter Erik Neuberg Rasmussen.

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark. 

Hit Counter