Vinterdæk og varme og nye synsregler

Pressemeddelelse udsendt på vegne af Rådet for Større Dæksikkerhed.

Kombinationen af vinterdæk og sommervarme er en dårlig cocktail – og set i lyset af, at der den 20. maj er kommet skrappere regler ved syn af køretøjer, er der endnu større grund til at skifte til sommerdækkene nu, siger Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark og Rådet for Større Dæksikkerhed.

Når du kører på vinterdæk om sommeren, så kører du på et gummimateriale, der ikke er designet til sommertemperaturer og derfor slides dækkene hurtigere. Et nyt EU-direktiv træder i kraft den 20. maj og har til hensigt at ensrette bilsyn på tværs af landegrænserne i EU. Indsatsen mod selv mindre fejl bliver skærpet og dermed ekstra fokus, også på dækkenes mønsterdybde, hvor mindstekravet er 1,6 mm. Overholder dækket ikke denne grænse, skal bilen til syn igen.

Ingen besparelse ved at fortsætte på samme dæk

Du sparer ikke ved at undlade at skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Det forringer kun din og andres sikkerhed i trafikken, og så slider det mere på dækkene. Den højere temperatur gør gummiet blødt og bilen ustabil, så den står dårligere fast i svingene og øger din bremselængde med op til 10 procent. Sat lidt på spidsen, kan det være forskellen på liv eller død for dig og dine medtrafikanter.

”Derfor er det vigtigt, at man som bilejer har tjek på sine dæk og sørger for at få dem byttet for hver sæson. Det kræver ikke nye dæk for hvert skifte, men det kræver, at du har et sæt af sommerdæk og et sæt vinterdæk, du kan skifte mellem, når den ene sæson er slut,” siger Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark og Rådet for Større Dæksikkerhed.

”Set over en periode, koster det ikke ekstra at skifte mellem at køre vinterdæk og køre sommerdæk, da du slider på to sæt i stedet for et og kan derfor bruge alle sæt i flere år,” fortsætter Volker Nitz, der også påpeger, at prisen for et omsyn kan være dyrere end et rettidigt hjulskifte hos en Dækspecialist.

Ekstra gratis kontrol ved hjulskift

”Fordelen ved at skifte et par gange om året er også, at man får et kig ind på bremser og hjulophæng, set på dækkenes tilstand og dæktryk. Man bør faktisk kontrollere dæktryk en gang om måneden, men det er desværre de færreste, der gør det, selvom korrekt dæktryk både sparer brændstof og slid på dækkene. Her er der en god mulighed for det,” slutter han.