JOHN FREDERIKSEN
I SKRAPT SELSKAB

Team Hyllinge Racing sprintede om kap med 4-hjulstrukne konkurrenter

 Dam

Omgivet af toptrimmede 4-hjulstrukne biler var Team Hyllinge Racings John Frederiksen, Herlufmagle/Roskilde og Thomas Holm Hansen, Hyllinge, konfronteret med stærke - for ikke at sige overlegne modstandere - da de stillede til start i det årligt tilbagevendende Lille Mats-rallysprint i skånske Hässleholm.

- Med 4-hjulstrukne WRC-biler og R5-biler som konkurrenter, kan vi godt være vores slutplacering bekendt, mente John Frederiksen efterJ at han og co-driver Thomas Holm Hansen havde kørt deres baghjulstrukne BMW M3 Compact til en andenplads i deres klasse og en syvendeplads i generalklassementet. 

Det skete i Nordens største rallysprint med 136 biler på startlisten.

KNÆKKEDE HJULOPHÆNG

Forud for starten i Hässleholms Grand Prix alias Lille Mats havde John Frederiksen og Thomas Holm Hansen været til start i det hjemlige Yokohamamesterskab, og i dagene op til starten i Skåne var der uvished om, hvorvidt nogle mystiske udsættere kunne være optakten til et motorhavari.

- Efter sæsonens indledende rallytest i Roskilde, var vi til start i både Kongensbro og Hvidovre. Ved rallytesten fik vi fintunet bilens opsætning og alt var godt. I Kongensbro gik det mindre godt. Hverken jeg eller bilen er til rallysprint, der kun kan køres i de tre laveste gear. Så var forholdene bedre i Hvidovre, når bortses fra et knækket led i bilens ene baghjulsophæng og så to på hinanden følgende kortvarige motorstop i samme sving, forklarede John Frederiksen efterfølgende.

John Frederiksen og Thomas Holm Hansen i deres BMW M3 Compact på den otte kilometer lange sprintbane i Hässleholm. Thomas Holm Hansen og John Frederiksen med trofæer og bilen, som Team Hyllinge Racings servicefolk sørgede for at holde i topform hele vejen gennem Lille Mats-sprintet.

 PLAGET AF EL-FEJL

Teamets analyse af bilens motordata førte ikke til opklaring af de mystiske udsættere. Heller ikke hos svenske Köhler Racing, som har bygget motoren i teamets BMW M3 Compact.

- Der var tale om en elektrisk fejl og efter udskiftning af en krumtapsensor har bilen kørt upåklageligt - og hurtigt nok til at vi i Hässleholm kunne blande os i Top 10-feltet. Men årsagen til de periodiske udsættere er ikke definitivt klarlagt. Fejlen ligger enten i sensoren, kabelforbindelsen fra denne til motorens styreboks eller i selve styreboksen, konstaterer John Frederiksen, der fortsætter med at køre bilen, som den er efter den skånske fartfest.

Foruden den næste runde i Yokohamamesterskabet den 22. maj i Horsens deltager John Frederiksen og teamet i yderligere fem afdelinger i turneringen samt ASK Hedelands rallysprint den 22. september i Roskilde.