Ib Kragh: ”Det er ikke den bedste sejr”

 Teamet

Lørdag aften i Kolind kunne Ib Kragh og Freddy Pedersen langt om længe fejre det, de havde arbejdet for gennem hele sæsonen. At vinde en afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Men sejren i Djurs Rally havde dog ikke alt det, som en rallykører med vinderinstinkt kunne ønske.

”Vores værste rival fik midt under løbet en tidsstraf og valgte at trække sig,” forklarer Ib Kragh. ”Det gjorde det naturligvis nemmere for Freddy og mig at vinde, men det er ikke den bedste sejr, for man føler, at man har fået den lidt billigt. Og vi finder aldrig ud af, hvem der faktisk var bedst på grusvejene i lørdags på Djursland.”

Netop grus var det, der var kendetegnende for Djurs Rally, som Ib Kraghs stamklub – Randers Auto Sport – stod bag.

”Jeg må indrømme, at jeg var lidt rusten på den første prøve, for det er lang tid siden, at jeg har kørt grus, og der var nogle steder, hvor jeg bremsede for tidligt. Men det endte med, at vi faktisk blot tabte prøven med tre tiendedele,” siger Ib Kragh. ”På den næste hastighedsprøve passede vores noter ikke. Vi havde fået noteret for mange ting på noterne på skovpassagen, og det virkede ikke.”

”Den næste prøve, som var ren asfalt, fungerede til gengæld for os. Vi følte i hvert fald, at vi højst kunne have gjort det et sekund bedre, men vi endte alligevel med at få klø med fem...”

På den næste hastighedsprøve var Ib Kragh ikke præcis nok ved rattet, så han ramte en chikane og fik slået styretøjet skævt, men selv blev han også slået lidt ud af fatningen, da hans værste konkurrent fik en tidsstraf og valgte på stedet at forlade løbet.

”Jeg blev forvirret, da min værste konkurrent vendte rundt og kørte tilbage,” siger Ib Kragh. ”Det gav selvfølgelig lidt mere ro, men nu skulle vi pludselig ændre vores strategi totalt. I stedet for at angribe skulle vi køre på det sikre.”

Den ændrede strategi gav pote i form af en generalsejr i Djurs Rally og en ny-erobret føring i Dansk Super Rally.

”Det er dejligt at kunne gå på sommerferie på en førsteplads, men jeg synes også, at alle vi deltagere skylder en stor tak til løbsleder Carsten Møller og alle hans officials,” siger Ib Kragh. ”Det var et rigtig godt og krævende rally, de havde skruet sammen. Det var fedt, at de gjorde det muligt, at vi atter kunne køre på grus herhjemme, og så fungerede alt omkring løbet. Der var også en kæmpe serviceplads, hvor der plads til alt og alle, hvad enten det var vores servicebiler og notebiler eller det var publikums biler.”