|
FN Rally
helt til tops i Rally Djursland trods problemer undervejs.
Viggo
”Det
bliver en hidsig kamp om pointene” sagde Frank Nielsen inden fjerde
afdeling om Danmarksmesterskabet i rally, som lørdag den 9. juni blev kørt
på Djursland. Det var Randers Auto Sport, der stod som arrangør af årets,
til dato, mest udfordrende rally. I alt 237 kilometer skulle der køres,
hvoraf de 87 kilometer var hastighedsprøver, fordelt med ca. halvdelen på
asfalt, og den anden halvdel på små grusveje i den sydlige del af
Djursland.
I alt 64 biler stævnede ud i det smukke Djurslandske landskab. Det skulle
vise sig, at det gav store udfordringer for de fleste af deltagerne. Blot
omkring halvdelen af de 64 startende gennemførte det fantastiske rally.
Fantastisk rally, sagde både Frank Nielsen og Per Brodersen efter at have
gennemført årets 4. afdeling i kampen om Danmarksmesterskabet, men ikke
uden forhindringer undervejs. Da Nielsen og Brodersen holdt stille efter
den 4. hastighedsprøve, og ventede på at få deres tid noteret, gik
motoren pludselig kun på 3 cylindre. I den efterfølgende pause blev der
afmonteret og monteret flere ting i motorregionen, uden at fejlen blev
fundet. Da alt var samlet igen, snurrede motoren atter som den skulle, og
det fortsatte den med under resten af løbet.
Motoren var dog ikke det eneste der drillede på denne varme dag på
Djursland. Da kørerne holdt i kø for at få noteret tiden inden den
sidste servicepause, sprang koblingskablet pludselig. Gode råd var dyre
– skulle de 10 minutters pause bruges til at montere et nyt
koblingskabel, skulle de som planlagt bruges til at tanke benzin på
bilen? Var der nok benzin i tanken til at kunne gennemføre løbet?
Der skulle træffes en beslutning om det ene eller det andet, eller om der
både skulle skiftes koblingskabel og tankes, og dermed få ekstra straf
for at komme for sent til tidskontrollen. Nielsen og Brodersen var enige
om at skifte kablet, og så slække lidt på speederen på de sidste prøver,
og se om de kunne komme i mål på den tilbageværende mængde benzin i
tanken. Det måtte være den bedst løsning, og det der ville give flest
point på kontoen.
En
af de største konkurrenter i kampen om Danmarksmesterskabet, Michael Sørensen,
Kolding, havde undervejs trukket sig ud af løbet på grund af et stort
tidstab. Rasmus Sørensen, som aktuelt fører i kampen om mesterskabet,
var nu nærmeste konkurrent til topplaceringen i klasse 4. Da Rasmus Sørensen
på de sidste fire prøver gav ekstra gas med henblik på den generelle
placering hvor han øjnede en podieplads, var der ikke længer grund til
at satse, så Nielsen og Brodersen blev enige om at køre sikkert, og
gennemføre med mindst muligt brændstofforbrug. Beslutningerne i løbet
af eftermiddagen viste sig at være rigtige. Ved mål kunne de konstatere
at de havde kørt sig til den foreløbigt bedste placering i år, med en
god og pointgivende 2. plads i klasse 4, og en meget flot generel
placering som nummer 5, ud af de 64 startende biler. Hatten af for det.
Som Frank Nielsen udtalte efter løbet: ”Vi gjorde hvad vi kunne –
og skulle – for at få det maksimale ud af løbet. Vi er supertilfredse
med vores placering, som gør at vi beholder vores foreløbige 3. plads i
kampen om Danmarksmesterskabet i klasse 4. Samtidig har vi halet grundigt
ind på 2. pladsen, som vi nu blot er 6 point fra at kunne hente. Der er
to løb endnu, så vi holder fanen højt, og håber at materiellet holder
sæsonen ud, så kan kæmpe os op på 2. pladsen i klassen.
1. pladsen er næsten uden for rækkevidde, da Rasmus Sørensen har kørt
en fantastisk sæson. I øvrigt var Rally Djursland lige et rally efter
min opskrift, med de skiftende vej stykker med lige dele grus og asfalt.
Et fantastisk rally.” slutter Frank Nielsen.
Inden de sidste to løb i kampen om Danmarksmesterskabet, ligger
Nielsen og Brodersen på følgende placeringer:
Dansk Super Rally – DM på tværs af alle klasser: 7. plads.
Danmarksmesterskabet i klasse 4: 3. plads.
R2 Super Rally Cup: 3. plads.
/FN Rally.
|