Stil krav til værkstedet – det gælder din sikkerhed

Via/Ritzau

Billede1.jpgPr. 1. januar 2018 er der kommet nye krav til værkstederne, når din bils dæk skal repareres. Dette er til gavn for både dig og trafiksikkerheden, men du skal stille krav til værkstedet, så reglerne følges. En umiddelbar uskyldig punktering kan være farlig for dig og dine passagerer, hvis den ikke repareres korrekt.

”Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne,” udtaler branchedirektør Volker Nitz.

Færdselsstyrelsen har netop på deres hjemmeside offentliggjort en ny Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Branchedirektør Volker Nitz uddyber: ”Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent.
Og såvel dækket som andre sikkerhedskomponenter skal repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Dette er heldigvis nu med den nye vejledning blevet forbudt. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning også er begyndt at blive anvendt som en let løsning til lastbiler og busser."

Stil krav til dit værksted

Mange værksteder falder desværre for fristelsen og udfører reparationer på dæk, som ikke burde repareres. Det er hurtigt, billigt for kunden, men kan efterfølgende gå grueligt galt.

Der foretages nemlig alt for ofte tætninger af dæk, hvor værkstedet skyder en prop i dækket udefra. Dermed er dækket ganske vist tæt, men langt fra sikkert og absolut ikke repareret. Faren for at dækket ved punkteringen eller lufttabet har fået en skade indvendig, kan man nemlig kun se, hvis dækket tages af fælgen og kontrolleres visuelt indvendigt fra. Og har dækket taget indvendig skade, er der stor risiko for, at dækket efterfølgende kan eksplodere under kørslen.

Stil derfor krav til dit værksted, bed dem om at tage dækket helt af for kontrol og reparation, få information om, hvad årsagen til skaden var – og hvordan den blev udbedret. En korrekt udbedring kræver nemlig, at der foretages en reparation med en lap, som vulkaniseres på plads indvendigt i dækket.

Propper og væsker – kun som nødtætning

Er du uheldig at punktere med din person- eller varebil, så er det tilladt, at nødtætne dækket med bilens lappekit eller at vejhjælp tætner dækket med en prop. Begge metoder er dog kun nødtætninger, så du kan fortsætte til et værksted, få kontrolleret dækket og repareret det, så det igen lever op til de samme krav, som før skaden opstod. HUSK, at man kun må køre 80 km/t og i en distance på 80 km med et nødtætnet dæk.  

Vil du vide mere om dæk generelt, så kan du på Rådet for Større Dæksikkerheds hjemmeside se flere detaljer og en række gode råd om køretøjets vigtigste (men ofte mest oversete) sikkerhedskomponent.                

www.dæksikkerhed.dk