Ib Kragh rykkede frem i DM-tabellen

 Teamet

Det blev til årets anden top 3-placering, da Ib Kragh og Freddy Pedersen i forgangne weekend deltog i anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. I et felt med 82 deltagere lykkedes det makkerparret at køre sig ind på en generel tredjeplads i Cimbern Rally, der blev afviklet i et område godt 35 kilometer fra den dansk-tyske grænse.

”Tredjepladsen gjorde, at vi rykkede frem i DM-stillingen, og kan jeg fortsætte med det, er der da en mulighed for at blive Danmarksmester igen,” siger Ib Kragh. ”Cimbern Rally var et godt løb med gode hastighedsprøver, og denne gang var vejene ikke så glatte af sandet fra vintergrusningen som tidligere, for denne gang var vi længere henne på året.”

Cimbern Rallye blev afviklet over tre forskellige hastighedsprøver, der hver især skulle køres to gange, og her var specielt første gennemkørsel medvirkende til, at Ib Kragh og Freddy Pedersen sluttede mere end et minut efter løbets vindere.

”Jeg var ikke aggressiv nok på de første prøver,” indrømmer Ib Kragh. ”Jeg var måske for forsigtig på grund af risikoen for sandet fra vinterens grusning, for jeg kan ikke give bilen skylden. Det sad måske også lidt i baghovedet, at prøve 1 skulle overstås uden uheld og ikke som sidste år, hvor vi havde en afkørsel og satte mange minutter til. Jeg prøvede også med en anden strategi omkring omdrejningstallet for at holde gang i turboen, men det duede ikke.”

”Vi valgte at gå tilbage til den gamle strategi, hvor motoren bare skulle have lov til at sejtrække. Det føltes bedre, og vi kappede op mod ti sekunder af på anden gennemkørsel i forhold til første gennemkørsel. Det plejer at være et par sekunder eller tre, vi kapper af. Vi syntes, at det gik godt, men da vi kikkede på tiderne kunne vi se, at det ikke var.”

Udover et enkelt mindre problem med speederen drillede teknikken i den hurtige Citroën DS3 R5 ikke.

”Bilen virker rimelig stabil, og jeg skal vist bare have strammet kablet lidt,” griner Ib Kragh. ”Cimbern Rallye var et løb i et fladt område, hvor rå motorpower var vigtig, men det bliver anderledes til næste løb, som bliver kørt på Fyn, hvor der jo er masser af bakker.”