Pressemeddelelse
 
Verdens mest populære bilmodel runder 50 mio.

 

Verdens bedst sælgende bilmodel, Toyota Corolla, har netop rundet 50 millioner solgte eksemplarer på globalt plan. Dermed sætter Corolla endnu engang en tyk streg under sin verdensomspændende popularitet siden introduktionen af første generation i 1966. I Danmark har Corolla også altid været populær, og der er således foreløbig solgt over 220.000 Corolla’er på dansk jord.

Mange har enten selv ejet en Toyota Corolla eller kender en, der har ejet en Corolla. Og det er slet ikke så underligt. Den populære bilmodel har nemlig netop rundet 50 millioner solgte udgaver på verdensplan og cementerer dermed sin status som verdens mest populære bilmodel.

Den allerførste Corolla rullede ud fra fabrikken i Japan tilbage i 1966 – samme år som den daværende prinsesse Margrethe forlovede sig med den kommende prins Henrik, og de første studerende begyndte på Odense Universitet – i dag kendt som Syddansk Universitet.

Siden da er der løbet meget brændstof gennem Corolla-motorerne, og i over seks årtier har Corolla-navnet prydet flere forskellige biltyper – både kompakte sedan’er, familiehatchbacks, rummelige stationcars og potente sportsvogne.

Sideløbende med sin status som en pålidelig og driftssikker gadebil har Corolla også markeret sig inden for motorsport både på bane og i rally og hentet flere trofæer – heriblandt et europamesterskab i år 2000 med danske Henrik Lundgaard bag rattet og Jens Chr. Anker som co-driver.

Produceres i England
Corolla, der i dag er nået til 12. generation, bliver produceret på fabrikker over hele verden. Toyota producerer bilerne til det europæiske og danske marked på sin fabrik i England, hvor den populære model syner bedre end nogensinde før med to forskellige hybridmotorer at vælge imellem samt avancerede, aktive sikkerhedssystemer som standard i alle udgaver.

Toyota havde ved lanceringen af den første Corolla i 1966 ingen idé om, hvor stor popularitet Corolla ville høste i årene frem over hele verden. I Japan var Corolla fra første færd den ideelle bil, da den kom på markedet samtidig med et enormt byggeboom i efterkrigstiden, hvor nye byer og vejnet opstod i takt med den voksende befolkning. Med fremgang i økonomien var der stor efterspørgsel på forbrugsvarer, herunder familiebiler til en overkommelig pris, hvilket altid har været kendetegnende for Corolla.

Uden for Japan blev Corolla en nøglemodel for Toyotas indtog på flere nye markeder – herunder også i Danmark. De første 135 Corollaer i Danmark fik nummerplader på i 1967, og allerede mindre end ti år senere – i 1976 – trillede næsten 9.000 Corollaer i tredje generation ud fra de danske Toyota-forhandlere.

Corolla-rekord og VM i Mexico
Den salgsmæssige største periode for Corolla i Danmark var i 1986, hvor der blev solgt over 15.000 Corollaer samme år. Alene i maj 1986 – umiddelbart inden VM i fodbold i Mexico – kunne Toyota-forhandlerne sætte nummerplader på 1.555 nyregistrerede biler af femte generation Corolla.

Samlet set er der i dag solgt over 220.000 Corollaer alene i Danmark. Dertil kan lægges godt 20.000 Auris-modeller, eftersom Corolla skiftede navn til Auris i Europa i 2007. Corolla-navnet vendte dog tilbage til Europa og Danmark igen ved introduktionen af den nuværende Corolla i 2019.

I år er Corolla den næstmest populære model i sin klasse, den kompakte mellemklasse. Hele 99 procent af alle solgte Corolla i Danmark i år er hybridbiler.

 

 

Hit Counter