Renault
4L bliver genopfundet

For
at fejre, at Renault 4L i år har 60 års jubilæum har Renault i
samarbejde med den franske designer Mathieu Lehanneur skabt en
koncept bil kaldet SUITE N°4. Den er vild og den er på el.
Renault
4L er en succeshistorie af de mere markante. Ikke alene er bilen
blevet fremstillet i 28 forskellige lande, er solgt gennem 30 år i
100 lande. Der er også produceret i mere end otte millioner
eksemplarer. Og som de siger i reklamen – det skal fejres
Renault
har brugt jubilæumsåret til at fejre Renault 4L med en langt række
tiltag, og siden den 8. oktober har det historiske L'Atelier Renault
på Champs-Elysées i Paris været hjemsted for 30 forskellige
udgaver af Renault 4L

Men,
der skal mere til end bare udstillinger. Renault har haft et
samarbejde med den franske designer Mathieu Lehanneur, som altid har
haft fokus på innovation og design.
"Samarbejdet
med Mathieu Lehanneur kom helt naturligt" fortæller Arnaud
Belloni, Renault Brand Global Marketing Director. "Vi bad ham
komme med sit bud på en showcar med udgangspunkt i Renault 4L. Det
færdige produkt er ekstraordinært. Det er en bil, der virkelig
omfavner alt det Renault har sat sig for med den strategiske
Renaulution plan. At skabe moderne og innovative biler, der pirrer følelserne"
SUITE
N°4, er en konceptbil, der repræsenterer en designers drøm og
giver en Renault følelse ude og inde.
"SUITE
N°4 åbner døren til en ny form for mobilitet som stræber efter
at give mennesker mulighed for at udleve deres drømme om
oplevelser. Jeg ville smelte bil og arkitekttur-verdenen sammen og
skabe et open air hotel.." fortæller designer Mathieu
Lehanneur.
SUITE
N°4 har de samme ydre mål som den oprindelige Renault 4L, men
bagenden er helt transformeret med et stort vinduesparti lavet af
polycarbonate. De trasparante solpaneler, der er placeret på taget,
hjælper til med at oplade bilen, der er blevet transformeret til en
100 % elektrisk bil.

Fronten
på bilen har de samme ikoniske forlygter som den oprindelige 4L,
mens kølergrillen er udført i poleret aluminium. Karosseriet har fået
tre lag maling som får det til at ligne cement – et materiale der
om noget er synonymt med moderne arkitektur.
Indenfor
i bilen er der leget med farver og materialer. Blandt andet er sæderne
betrukket med gul fløjl og bagagerummet er nu helt transformeret så
det fungerer som et sted at sidde. Ganske som den oprindelige 4L er
alle materialer "made in France"
I
første omgang udstilles bilen hos Christies, men snart gør den de
mange andre Renault 4L selskab I L'Atelier Renault
|