DET SORTNEDE FOR
RASSER OG HEIDI
Forklaringen på Rasmus Sørensens og Heidi Knudsens
tidlige sortie i DM5
Selv om Rasmus Sørensen og Heidi Knudsen forlods var uden
chance for at genvinde mesterskabet i RC4-klassen, var de
dog ved deres blotte tilstedeværelse stadig i en
position, hvor de kunne få indflydelse på det igangværende
opgør om guld, sølv og bronze blandt kombattanterne i
klassen for R2- og Rally4-biler.
I det mindste indtil det sortnede for guldholdet.

TÆT DM-OPGØR
Med deres vante tempo kunne de tredobbelte guldvindere med
en topplacering i weekendens Au2parts Sydhavsrally 2021 påvirke
DM-opgøret mellem på den ene side Kasper Nyman og Claus
Kammersgaard i Renault Clio R3T og på den anden side
Oliver Saust og Peter Holm Rasmussen i hver sin Opel Adam
R2.
Efter en miserabel forårssæson med tekniske nedbrud og
nul point på DM-kontoen, var sidste års vindere i
RC4-klassen Sørensen og Knudsen uden chance for pointmæssigt
at komme på omgangshøjde med konkurrenterne i klassen.
Forud for semifinalen på Lolland-Falster førte Nyman og
Kammersgaard med 85 point foran RC4-debutanten
Mikkel Njor i Opel Corsa Rally4 med 81 point, mens Oliver
Saust i Opel Adam R2 med 67 point og Frank Nielsen og Per
Brodersen i Citroën C2 Max R2 med 61 point fulgte efter.
Begge med en god chance for topplaceringer i
DM-turneringens to afsluttende runder efter at Mikkel Njor
har trukket sig ud af opgøret.

I TOP-10 EFTER SEKS RALLYPRØVER
Netop i den sammenhæng kunne Rasmus Sørensen og Heidi
Knudsen med en frisk motor i deres bil komme til at spille
en afgørende rolle - omend ikke til egen fordel.
Dét var der også optræk til efter de første seks af
semifinalens 14 rallyprøver. To forhjulstrukne RC4-kørere
havde på boret sig ind på ottende- og niendepladsen i
Top 10-truppen domineret af 4-hjulstrukne R5-biler: Oliver
Saust og Rasmus Sørensen.
RC4-klassens førerhund, Kasper Nyman, sluttede fredagens
regnvåde og mørklagte sprintløb som nummer 14 fulgt af
Casper Venning i Renault Twingo R2 og Mathias Christiansen
i Peugeot 208 Rally4 som nummer 17.
Så vejen lå åben for Saust og Sørensen.
DET BLEV FOR STRAMT
Men efter rallyets restart lørdag skiftede situationen på
dagens første rallyprøve.
- Jeg var klar, bilen var klar og vi var klar til at give
den fuld gas, selv om vejret og føret var en udfordring.
Der blev kørt stærkt og lige til grænsen, men til sidst
blev det for meget for Heidi med de hårde opbremsninger,
forklarede Rasmus Sørensen senere.
De hårde bremsemanøvrer resulterede for Heidi i en så
kraftig og smertefuld påvirkning fra sikkerhedsselen og
HANS-kraven, at det ødelagde koncentrationen og til sidst
sortnede det for hende. En dårlig tid på den syvende
rallyprøve viste tydeligt, at der var noget galt.
- Jeg kunne mærke, at der var noget galt, fordi Heidi
blev mere stille, så tilsidst valgte jeg at stoppe. Vi kører
primært for at have det sjovt, fastslog Rasmus Sørensen.
Selv om DM-chancerne i år er lig nul, regner han dog med
at stille til start i finalen ved Ikast den 9. oktober.
(Foto: specialpress@gmail.com)
Rasmus Sørensen, Heidi Knudsen og "Adamen" var
rede til at følge konkurrenterne til dørs i den to dage
lange semifinale på Lolland Falster - og der blev kørt både
stærkt og tæt på grænsen af det fysisk mulige.
Til tider på det alleryderste - dog uden efterfølgende
"markstudier". Men bremserne rødmede og
blussede, indtil det blev for meget for den blister, som
Heidi pådrog sig ved kravebenet på grund af friktion fra
den obligatoriske sikkerhedssele- og sikkerhedskrave.