Serie om tirsdagen   

 

Folk bag rallysporten

 

 Tom Petersen
 

50 år i  MOTORSPORT  som bagmand og aktiv
Her er en lille historie fra en motorsports dreng på 63

Interessen for motor har været der siden barnsben som det er for mange i motorsport.  Selv startede det med knallert race som 12 årig også gamle cross motorcykler som 14 årig og nogle år frem.

Motorcykkel på sportsiden blev en del af mig i mange år derefter på flere måder. 

Stiftede bekendtskab med rallysporten tilbage 1976 i en Volvo 544 det første år, som desværre blev bukket og året efter, men kom så rigtigt i gang i 1978 hvor der blev investeret i en Opel Ascona 1,6 Gr1+ .  eks Laust Søndergård, Svend Erik Sode bil, som jeg kørte med i 2 år indtil den døde i en grøft i 78.

Købte så en Toyota Carina . Ex Sidorenco bil, der var en 1600 gr 2 bil.  Den bil kørte jeg i 1 år hvorefter den blev solgt til Gert Simonsen  - en super bil der var en succes for 2 andre nordjyder en del ar efter.     


3 unge 1978 - tom p/karsten holst jesper christesen

Købte en Talbot Avenger 1600 gr 1 af Kaj Kristensen (Max´s far) der havde ombygget den fra banebil til rally og den kørte jeg nogle rally i ind og udland og en masse specialprøver i sæsonerne i 80 og 81. 

Carlebo 1980  Ham selv 1980

En fantastisk tid hvor der var stor fokus på alle klasserne og et mesterskab i en 1300 eller 1600 var ligeså vigtigt som en 2,0 klasse.   Får en masse gode resultater med den bil.  Et rally den gang var uden noter, og meget lange, og den gang havde man ikke trailere og sove muligheder som i dag.  Mange kørte ofte hjem med hovedet ude af vinduet ind imellem og på druesukker, for ikke at falde i søvn på hjemturen.  Den var deltager antallet til rally, så stort at man ikke altid kunne være sikker på at komme med, men det var også en tid hvor vi opbyggede nogle fantastiske venskaber som holder den dag i dag.   

Corolla Levin Ford RS 1800

Var samtidigt en del af bestyrelsen i NAS (daværende nordjysk autosport), var faktisk i bestyrelse i 9 år hvoraf nogle år som formand, samtidigt med jeg havde opgaver som løbsleder og kørte aktivt.  Det var en tid hvor der var 6 klubber nordenfjords og alle lavede manøvre og special prøver og alle havde fulde klubmesterskaber, så der var løb næsten hver weekend heler sommeren, så der blev kørt og skruet og snakket race mange timer den gang.

 
Volvo service

Køber i 82 en ex Kristian Mulvad Toyota Corolla Levin 1600 Gr2 som jeg kører i frem til 85. Det var en fantastisk lille bil som jeg godt ville eje i dag.    Kørte kun specialprøver, men til gengæld mange i de år.   

Derefter starter jeg mit firma, hvor jeg rejser i meget i mange år, og stopper med rally sporten. 

Motocross har altid har været en lidenskab fra barnsben, dog den gang som sjov, så sammen med lidt MC

var det nogle år med meget begrænset motorsport.   


Randers 2014 tr

I 1989 ringer min ven Karsten Holst og fortæller at Ib Kragh har min drømmebil til salg. En Ford RS 1800, så vi  tager ned og prøver dyret, og så er der jo ingen vej tilbage. Det var uundgåeligt efter den tur. 

Vi får handlet og den kommer til det nordjyske.   Dette er en fantastisk bil at køre. Den Bdg motor lyder som intet andet, og vægtfordeling er 50/50 så den meget nemt kørt og utrolig hurtig på grus.   Men det var også en djævel at holde kørende, og min den gang lidt vilde kørestil og manglende tid til at nusse om den, var en dårlig kombi.   Så ofte nedbrud og høje omkostninger men alligevel en super tid at være ejer af dette klenodie. 

Den kører sit sidste rally i Billund 1992 og som en lille bibemærkning var det faktisk en hvis hr Morten Karl´s allerførste rally, dog den gang som codriver, så er jo en sjov lille tvist til den historie. Den står i dag hos en Ford entusiast og er totalt genopbygget, så man bliver helt rørt når man ser den.   

I 1998 kommer vi tilbage fra udlandet og børnene har nu en størrelse hvor cross igen bliver aktuelt.   Det bliver vores fælles sport i mange år både med min datter og min søn.  Derudover kører jeg en masse super- motard og fladbaneløb i Danmark og Tyskland og stifter sammen med nogle andre blandt andet Dansk Quad Klub og får sat en ny mesterskabs serie op i Dmu omkring quadsporten.

Jeg er i disse år en del af DMU´s sportsdivision og erhverver både løbsleder og dommer licens, og er i sporten som aktiv kører, men også meget med på arrangør siden af Dm serien den gang.    

Quadsporten er stadig en del af mit Dna og lidenskab og hobby og har i dag stadig 3 quadracere i garagen.

  
Nisseringen

Min datter stopper som 14 årig, men min søn kører aktivt quadcross og sidevognscross alle år, bortset fra et par perioder med nogle store skader. Det er i mange år på et semihøjt plan og det tager meget tid at holde dette kørende sammen med firmaet, men giver også en sammenhold og oplevelser rundt i Europa der altid vil være en del af mit motorsports liv.

I 2007 køber jeg en ældre Volvo 240 semi original cupbil af Heino Mejer, som vi skiller ad, men dropper at bruge.  Køber i 2012 en Crosskart 650 ccm og har 2 fantastiske år i den lille vildbasse. 

I 2014 beslutter min søn at holde en pause og siger at nu skal jeg koncentrere mig om at få den volvo lavet og komme i gang igen.   Som sagt så gjort.  

Efter meget hjælp at familien Mejer står den semi klar i 2015 hvor der så skal køres licens op, så er afsted til en del klubrally og vi når at holde til start til et rally for første gang i Horsens i slutningen af 2015.  


Kongensbro 2016

Planerne er store for 2016.  Tage Gejl melder sin ankomst til codriver sædet.  Vi havde sidst mødt hinanden på løbsleder kursus tilbage i 80serne.  Desværre står vi af i en grim ulykke i Kongensbro som gav nogle fæle skrammer både fysisk og mentalt sammen med et stk smadret bil.            

Efter lidt tænke pause bliver det besluttet at lave en bil igen, og der bliver købt en ex Erik Larsen cup bil, hvor der så bliver skruet nogle dele i fra den gamle, så den er gr H .  Tage og jeg kører 2 løb det år og får lidt energi tilbage og rystet ulykken af os.       

Året var ikke det bedste med forskellige codrivere og var altid dårligt forberedt grundet firma, og lysten er smuttet i alt det rod og tankerne søger væk fra det rally. 

Men Heino Mejer og Christian Fisker mener jeg skal ud og prøve med ham i højresædet, for at lære mere om at køre efter noter og det bliver en god oplevelse der giver lidt af lysten til sporten tilbage.

2018 tilbyder Finn Thomsen at køre med og med hans mange års erfaring i bilen kommer der nye takter og rutiner ind i huset, og vi køre det meste af serien har en fin sæson med en fin slutplacering.  

2019 er der mange planer og der bliver bygget en ny motor samt en masse andet bliver forbedret, men det lykkedes ikke at få noget codriver på plads, sammen med meget arbejde, men får dog et par enkelte løb.

Er i nogle af disse år samtidigt aktiv i bestyrelse og udvalg vores klub Hamk i Horsens og med det lærer flere folk i sporten hernede at kende.  Et spændende arbejde, men ind imellem er det svært at få plads til det nu sammen med firma og sporten.

I  2020 kommer Covid og laver om på det hele, men  heller ikke her lykkedes det at sætte noget sammen, der kan bruges og jeg har inde i mig selv besluttet at nu er det nok. 

Bilen bliver sat til salg, og den er næsten solgt, og der er planer om et comeback i en crosskart, fordi det kræver ikke alt det setup  og kan klares alene.

Tage Gejl  hopper ind i codriver sædet, til de sidste 2 dm løb det år, men vi er ikke forberedt ordenligt , og sidste løb slutter i skoven efter et mislykket forsøg på at flytte en sten.      

Nu må man konstatere at lysten er væk, og med alt det som en rally sæson kræver, er der andre interesser virker meget mere interessant.

Folk omkring mig er nok også godt trætte af at høre på min tvivl og evig snakken omkring det. 

Da vi kører rally Djursland i 2020 er min bogholder og hendes ægtemand ude og se det.  Nogle dage senere spørger Jette lidt ind til hvad det kræver og koster.   Til min store overraskelse er Steen åbenbart interesseret i det.

Vi tager en snak om hvad det kræver og koster, men vi alle ved også at det ikke er bare lige.   Vi kører en tur i den røde og dagen efter kommer en sms ”vi er med ”

Okay – godt så.  Der måtte jeg lige kigge mig selv dybt i spejlet.   Ville jeg egentligt det her ?  var lysten der ?

Svaret var i første omgang   - neeeej – tror jeg ikke.    Men det skulle alligevel lige arbejdes med.

Beslutningen bliver – det gør vi.   Steen køber udstyr, kommer på licens kursus, og vi skulle egentligt ud og prøve det til nogle rallytest, men alt blev aflyst, så hans debut i en rallybil blev DM  1 .   


Stoholm 2021

Det var, kan vi godt sige et kulturchok for den nye codriver.  Så var en meget nervøs og presset mand der kom til nysumbanen den morgen.   Men vi kom afsted.  Der sker selvfølgelig nogle svupsere, alt andet vil have været mærkeligt, men vi kom igennem løbet og da vi stod om aftenen godt trætte, var stemningen høj og alle var enige om det her skulle arbejdes videre på.  

Vi har hele året hver gang vi har kørt, sat os sammen bagefter og snakket åbent om det vi hver især kunne gøre bedre og hvad er realistisk, og hvad er målet.   Det har vist sig meget vigtigt og lærerigt for os begge.   

Mine gode venner Rallyteam Mejer,  Per Jensen,  Jesper Christensen har hjulpet med service og support på mange måder.   Jette (Steens frue) har taget jobbet som med catering afdelingen til os alle, og hjælper ved service, og når vi er kommet hjem har Steen hjulpet med at skrue i bilen.    

For første gang mange år er det blevet et lille team skruet sammen af lysten til sporten som helhed. 

Vi er ikke de hurtigste, men er indtil nu altid kommet i mål, og vi kan se at vi har forbedret os hver gang. 


Rally Hobro 2021

Som alle ved, er det de mange bække små der betyder at det hele kommer til en helhed, og det er motorsport i en nøddeskal.   Det kræver en indsats hvis det skal lykkedes, men det er også det som gør det en det fantastisk uanset hvad man kører på eller i.

 

Her i huset har den proces i år givet mod på at fortsætte og bygge videre på endnu en sæson i den røde.  

Det danske rallyfelt er stort med mange fine biler, men er også i de sidste år blevet utroligt hurtigt og professionelt.   Det betyder at når man er ny eller som her ældre i en gammel bil, så skal man erkende  og være tilfreds uanset hvor man er i startfeltet, fordi alle kører stærkt i dag.   

Der er dog den lille fordel at komme i en gammel Volvo bil,  at ofte kommer folk og snakker og tager billeder af os, præcis fordi det er en gammel bil, der alligevel råber lidt højt på prøverne, så det luner.   

Sporten har en rivende udvikling, fordi teknikken i verden udvikler sig.  Men man skal huske at deltagere uanset hvor de er i feltet, har det som en hobby.  Der er ikke nogen der tjener penge på den sport,  men vi bruger alle penge i forhold til hvem vi er.  Uanset hvor på listen man starter, kommer med den samme målsætning, nemlig at gøre det så godt som muligt med det muligheder man har.  Vi kører for sjov, men vi konkurrere med alt hvad vi har på den gode måde.  

Lysten til sin sport er altid mange ting, har jeg lært uanset hvilken sport det er.   I cross er meget fysik og træning sammen med det rigtige mekanik.  Her er den store udgift træning, og man bruger meget tid.   

At køre rallyløb kræver det hvis set up.  Det er et faktum og der er mange måder at gøre det på. 

For et amatør team lykkedes det ofte med lidt bytten og hjælpen hinanden på forskelligt vis som i til slut lønner sig med oplevelser og fælleskab, og uden at bruge formuer.

Det at være i rallysport uanset om det er som kører eller official, servicemand så er det lysten der driver værket og det er vigtigt at huske det. Særligt prøvemandskabet skal man sætte stor pris på.  Husk altid at sige tak for i dag når man kommer i mål på hver prøve sidste gang. 

Der er ingen der bedre end nogen anden - alle er nødvendige - ligesom det er i resten af verden.

Jeg har dyrket mange former for motorsport igennem mit liv, men som selvstændig hele livet og familiefar med børn der skal supportes har det altid været et mix, som det er for alle andre og livet som helhed. 

Men interessen for alt det der brummer er der stadig og det driver altid værket.   Dette faktum betyder også at der aldrig har været en masse mesterskaber, men måske er evnerne heller helt til det,  men til gengæld et liv med en bunke oplevelser og et kæmpe netværk i ind og udland. 

Min lyst til at køre rally er tilbage og jeg kan igen nyde at dyrke sporten, og det glæder mig at se der kommer nye unge til, og på trods af at det er konkurrence, er der et fælleskab i motorsport generelt.  

At dyrke motorsport er jo en blanding af store indsatser og store oplevelser. 

Meningen med dette skriv er simpelt.  Der er ingen anden, end at det måske kan have en underholdnings værdi for nogen, og vise et glimt herfra en gammel motorknark   

      

Tak for jeres tid og vi ses derude

www.petersenmotorpsort.dk

 

Hit Counter