Rally Team Mejer kunne tage hjem fra Munkebjerg med to første pladser.

Det traditionelle Munkebjerg Hillclimb kunne søndag den 15. august fejre sit 25-års jubilæum. Som i de seneste år, afviklede man lørdagen før et rallysprint som optakt til søndagens dyst på Munkebjergbakken.


Brødrene Mejer kørte ikke tomhændede hjem fra Munkebjerg i weekenden. De vandt hver især deres klasser både lørdag og søndag.
 

Rally Team Mejer stillede både lørdag og søndag med fuldt hold med stifteren af teamet, Kurt Mejer i spidsen i den fine Volvo 242 Turbo, og med sønnerne Heino Mejer og Rene Mejer i henholdsvis Volvo 242 Turbo og Volvo 480 Turbo.

Kurt Mejer i Skærup Skov, mens bilen endnu var funktionsdygtig under lørdagens Munkebjerg Hillclimb Sprint

Kurt Mejers fine Volvo 242 Turbo blev desværre ikke ved med at være fin og brugbar. I lørdagens første heat igennem Skærup Skov, gik det lidt for hurtigt ved målstregen, så asfalten slap op. Kurt Mejer røg af vejen og ramte en betonklods, hvilket forhindrede videre deltagelse i weekendens arrangement.

Bedre gik det for både Heino Mejer og Rene Mejer. Både i lørdagens bakkesprint igennem Skærup Skov. I søndagens hillclimb på den berømte Munkebjergbakke, kunne de trække sig tilbage med hver en klassesejr, så der var flere pokaler med inskriptionen første plads med hjem til pokalskabene.

Heino Mejer kunne fejre sin femte sejr af fem mulige, da han i søndags satte banerekord på Munkebjergbakken ved Vejle.

Heino Mejer kunne desuden køre hjem med en flot første plads som hurtigste bil på Munkebjergbakken. Det var femte gang Heino Mejer besejrede konkurrenterne i Munkebjerg Hillclimb, så betegnelsen ”Kongen af Munkebjerg” må efterhånden sidde fast i hukommelsen, når nogen nævner Munkebjerg Hillclimb. Rene Mejer sluttede på en flot placering som 11. hurtigste bil.

I andet heat på Munkebjergbakken satte Heino Mejer i øvrigt banerekord med en tid på blot 55,1 sekund fra starten ved Ishuset på Ibæk Strandvej til mål ved Munkebjerg Hotel. Ingen har tidligere gennemkørt denne strækning så hurtigt.

Både Munkebjerg Hillclimb Sprint om lørdagen, og Munkebjerg Hillclimb om søndagen, var tællende til Historisk Motor Sports Hillclimb mesterskab, hvoraf der nu er kørt tre afdelinger. Heino Mejer har scoret maksimumpoint i alle afdelinger, og fører dermed både det generelle mesterskab, samt mesterskabet i klasse 7B, som er for biler over 1300ccm fra perioden 1.1.1956 til 31.12.1990.

René Mejer tog en klassesejr i klasse 10 i både Munkebjerg Hillclimb Sprint om lørdagen, og Munkebjerg Hillclimb om søndagen

Efter at have kørt to førstepladser og en andenplads hjem i de første tre afdelinger i klasse 10A for ikke modificerede biler, indtager Rene Mejer ligeledes førstepladsen i klassen, og ligger på andenpladsen i den samlede stilling på tværs af klasserne 8-10, hvor resultaterne beregnes i forhold til effekt/vægt i stedet for ccm.

Heino Mejer og Bo Mølgaard kunne i søndags, for femte gang af fem mulige, køre over målstregen som vindere af Munkebjerg Hillclimb.

For Kurt Mejer skulle Munkebjerg Hillclimb have været brugt som forberedelse til deltagelsen i femte afdeling om Danmaksmesterskabet i rally, som køres på Lolland og Falster fredag den 27. og lørdag den 28. august. Femte afdeling er et af årets højdepunkter, da der køres fire aftenprøver fredag aften på Lolland, mens resten af de 166 kilometer hastighedsprøver køres lørdag på Lolland.

Forhåbentlig er skaderne på Kurt Mejers bil ikke større, end han kan nå at få bulerne rettet, og skaffe de nødvendige reservedele til genopbygning, inden turen skal gå til Nykøbing Falster i slutningen af måneden. I det samlede regnskab efter fire kørte afdelinger om Danmarksmesterskabet i rally, har Kurt Mejer en samlet 3. plads at forsvare i det historiske mesterskab i klasse 7 for historiske biler over 2.000 ccm.

/Rally Team Mejer

Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen

Hit Counter