Danmarks smukkeste motorløb atter ved fuld styrke
Munkebjerg Hillclimb hilser tilskuere velkomne til Vejle Fjord, hvor mellem 31 og 90 år gamle biler kan nydes af alle i naturen.

På søndag køres 24. udgave af Danmarks smukkeste motorløb, Munkebjerg Hillclimb, hvor klassiske biler fra perioden 1931 til 1990 dyster om at komme hurtigst op ad bjerget, og efter et år uden tilskuere er løbet tilbage med fuldt program til publikum.


Løbets grand old man er Ernest Kristensen fra Vejle, som har deltaget i langt de fleste udgaver af løbet med sin SS 100, forløberen for Jaguar.  

Munkebjerg Hillclimb har gennem en del år samlet flere og flere tilskuere for hvert år, men i 2020 måtte traditionen brydes på grund af covid-19.

Banen i Munkebjerg Hillclimb er betagende smuk. Her drejer Hans Geschwendtner sin Austin-Healey 3000 Mk 1 årgang 1959 fra stranden op ad bjerget.

Tilskuerne kommer helt tæt på bilerne i ryttergården. Her er det hotelejer Hans Geschwendtner fra Munkebjerg Hotel, der fremviser sin Austin-Healey 3000 Mk 1 fra 1959. 

Det kræver sin mand at styre en 90 år gammel racerbil op ad serpentinevejen på Munkebjerg. Magnus Neergaard fra Malmö er manden der kan. I sin Riley Brooklands fra 1931 er han blandt de hurtigste kørere i klassen for de ældste biler.


Mercedes-Benz 230 SL kaldes også pagoden på grund af dens særlige tagform. En bil, der handles til op mod en million kroner og ofte står poleret i en aflåst garage. Per Hjort fra Mariager bruger sin til motorløb, og han er blandt de faste deltagere i Munkebjerg Hillclimb.

"Nu er vi tilbage ved fuld styrke uden covid-19-restriktioner af nogen art," fortæller løbsleder Søren Duun, der fortsætter: "Vore dygtige speakere giver interessante oplysninger om alle kørere og biler. Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel, og kommer man i en klassisk bil, kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården."

 
I gruppen af biler, der hverken er helt gamle eller blandt de nyeste, finder man Severin Skallerup fra Jelling i denne flotte Chevrolet Corvette fra 1968.

Deltagere fra ind- og udland valfarter hvert år til løbet. Så på søndag den 15. august er der race for gamle biler fra kl. 9-17 på strækningen fra Ibæk Strandvej til Munkebjerg Hotel.

 
Mads Nygaard fra Vejle er typisk en af løbets hurtigste i sin Lotus Seven S1 fra 1960 – en bil designet af Formel 1-konstruktøren Colin Chapman for mere end 60 år siden, men stadig noget af det nærmeste man kommer på en racerbil med nummerplader på.

 

Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 7.

 

  Video:

Se Mads Nygaard fra Vejle gennemkøre ruten i Munkebjerg Hillclimb i 2017 i sin Lotus Seven S1 fra 1960. Hent videoen i Fuld HD HER .

Noter:

Om Munkebjerg Hillclimb:

Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.

Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17.

Om historiske perioder:

I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:

A) Før 1905
B) 1905-1918
C) 1919-1930
D) 1931-1946
E) 1947-1961
F: 1962-1965
G1: 1966-1969
G2: 1970-1971
H1: 1972-1975
H2: 1976-1976
I: 1977-1981
J1: 1982-1985
J2: 1986-1990

  

Hit Counter