Serie hver tirsdag   

 

Folk bag rallysporten

 

Tage Gejl

 

Hvad er din funktion i rallysporten?

Jeg har flere funktioner, bl.a.:

Jeg er aktiv rally co-driver i en Ford Fiesta R2T i klasse RC4, jeg er rallydommer og jeg er udvikler af Gejl Rutebog, som bruges i mange af de danske og udenlandske rallyløb.

Desuden har Rallyudvalget udpeget mig som udvalgets medlem i DASU’s disciplinærudvalg.

Jeg er også bagmand for The Danish Roadbook, som danske og udenlandske hold anvender i Rally Monte-Carlo Historique. Jeg tager til Frankrig og opmåler rutebogen, og er aktiv i ispilot bilen uden løbet, hvor jeg sender is meldinger til ”vore” teams, som er brugerne af The Danish Roadbook.

Fra ruten med sne Rally Monte Carlo Historique  Fra ruten Rally Monte Carlo Historique 
Start på sekundetape Rally Monte Carlo Historique

Gennem tiderne har jeg også været løbsleder for mange O-løb, økonomiløb, klub-, mini- og DM rallies. Og været hjælper i næsten enhver tænkelig funktion i et rally.

 

Hvordan startede du med motorsport?

Sammen med min ex, Marianne, begyndte jeg at køre orienteringsløb i 1974 i en Morris Mini van. Det udviklede sig hurtigt, og vi kørte rigtig mange løb. Et år deltog vi i mere end 50 løb, så nogle gange var der kun et par timers søvn mellem lørdagens natløb, og søndagens formiddagsløb.

I 1975 kom jeg i bestyrelsen i GMK (Grindsted Motor Klub), som dengang var en JMO (Jydsk Motor Orientering) klub.

Senere kørte jeg nogle M/S prøver (klubrally), og sidst i 70’erne stiftede vi GMK/R, som var en rallyafdeling under DAU (senere DASU).

I GMK/R skulle vi bruge løbsledere, og jeg blev sendt på løbslederkursus. Det udviklede sig, så jeg blev udnævnt til rallyinstruktør i DASU, og var med til at uddanne rally løbsledere og dommere indtil 2002, hvor jeg blev valgt ind i DASU’s bestyrelse. Jeg var medlem af bestyrelsen i 1 valgperiode.

Fra midt 80’erne var jeg meget aktiv i organisationsarbejde, og var løbsleder sammen med andre ildsjæle i forskellige rallies i Jylland. Det mest kendte er nok Int. MONROE Rally 87, hvor vi havde 3 fabrikshold fra Wartburg med. Jeg var også med i løbsledelsen for Commodore Rally, løbsleder for de kompakte Bonderallyer og for Wild West Rally, som bød på flere grus- og natprøver i Vestjylland. Samtidig virkede jeg som rallydommer i mange danske og udenlandske løb.

Renaut Megane dCi økonomiløbsbil 

Først i 0’erne begyndte jeg for alvor at køre økonomiløb, og blev hyret som kører for Renault i Clio diesel og senere i Megane diesel. Jeg lavede også flere økonomiløb i den periode. Det var her ideerne til Gejl Rutebog blev udviklet, og senere blev de ført ud i livet.

Indimellem har jeg været driver/co-driver ”løsarbejder”, og genoptog rally co-driver karrieren i 2016.

    

Hvad har været højdepunktet/erne i din karriere?

Der har været mange højdepunkter gennem tiden, så det er svært at nævne blot et. 
 

Ford Fiesta R2T 

I orienteringsløb har jeg 2 gange vundet DIF Danmarksmesterskabet,

Jeg har vundet sølv- og bronzemedaljer i DM historisk rally, og vundet mange løb i økonomiløb.

I 2002, og nogle år frem, var jeg ”fabrikskører” for Renault i økonomiløb, hvor vi fik stillet alt (bil, tøj, penge) til rådighed for deltagelse i DASU økonomiløb.

Jeg har været løbsleder for et international rally i Danmark, og mange andre store rallies. Det har glædet mig hver gang et løb er blevet afviklet, og deltagerne har givet ros og anerkendelse for arrangementerne, til løbet og dets officials. 
 

Ispilot i Rally Monte Carlo Historique  Ispiloter til gallafest med Frank Nielsen Rally Monte Carlo Historique 

Mine mange dage i Frankrig, til opmåling af Rally Monte-Carlo Historique, som ispilot under ralliet og de efterfølgende gallafester i Monaco er også noget der har sat sit præg.

Og endelig de mange, mange gode mennesker jeg har mødt på min vej gennem motorsporten.

    

Hvad har været lavpunktet/erne i din karriere?

Det sværeste har været de gange hvor uheld i Dansk Motorsport har krævet dødsofre. Den ene var endda en nær ven fra min egen klub, som blev dræbt, da bilen rullede rundt på en hastighedsprøve. Da var det lidt svært at komme op på hesten igen.

Når det sker, så har jeg reflekteret over om jeg stadig kunne/turde være med. Det ville jo være nemt nok at give op, på den anden side vil jeg også gerne være med til at udvikle sporten, så den bliver så sikker som muligt. Sikkerhed er en balancegang, og vi kan ikke undgå alle uheld. Når de alligevel sker, så skal vi undersøge hvad der gik galt og hvorfor, og udvikle løsninger til at imødegå de samme uheld. Jeg har også selv siddet i en rallybil, hvor vi desværre crashede ret kraftigt, og måtte have hjælp udefra. I det seneste rally (DSR1) var vi også næsten rundt, men bilens og vores sikkerhedsudstyr tog fra, og vi slap heldigvis uden skrammer.

 

Hvilken klub og hjemby, og hvilke licenser har du?

Jeg er medlem af Grindsted Motor Klub (GMK) og har været det siden 1974. Jeg har en R1 licens og forskellige løbsleder og dommerlicenser indenfor R og O.

I 1998 tog jeg også banelicens, men den blev aldrig brugt, og heller ikke fornyet.

 

Hvad beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?

Jeg gik på pension sidst i 2015, efter næsten 45 år i IT-branchen, hvor jeg arbejdede med databaser.

Jeg stresser af på golfbanen et par gange (gerne flere) om ugen. 

BikeWeek i Daytona 

Jeg elsker ferier, gerne med lidt indhold. Min favorit destination er ”det vilde vesten” i USA, hvor jeg har været en del gange efterhånden. Den ene gang kørte vi kyst-til-kyst på Harley-Davidson, en rute på lidt over 6.000 km. Skiferie med gamle kolleger indgår også i programmet hvert år.

Solnedgang ved Key West

Jeg har også min egen motorcykel, som jeg jævnlig kører ture på, både i Danmark og udlandet. Jeg kan især lide at køre sving i bjergene, så en tur til Alperne kan jeg nemt overtales til.

Min BMW R1200GS 

Jeg har et mindre IT-firma, Databasehjælpen.dk, som har hjulpet andre lidt med IT, og som indimellem udvikler smarte løsninger. Senest har jeg lavet www.mitX.dk, et system til online afstemning og optælling ved digitale møder, f.eks. generalforsamlinger, hvor man pga. Covid-19 ikke kan mødes fysisk.

Og så udvikler jeg lidt på Gejl Rutebog, når jeg modtager nye ønsker, eller selv finder på noget der bør ændres.

Jeg er politisk aktiv, jeg er formand for en lokal vælgerforening, og jeg er kandidat til kommunal- og regionsvalget i november.

 

Hvor gammel er du, og hvordan er din familiesituation?

Jeg er 71 år og bor sammen med min kæreste Charlotte i en ejerlejlighed i Silkeborg.  

 

Hvad kører du i privat?
 BMW 320i aut. og BMW R1200 GS LC. Charlotte har også BMW bil og motorcykel, så vi er lidt mærkefikseret.


 

 

Hvad er det, der fascinerer dig ved sporten?

Jeg kan godt lide den udfordring der er ved at køre på en ikke permanent bane. Du får et samspil mellem kører og co-driver, som for de bedste kørere resulterer i fantastiske præstationer.

Endvidere konkurrerer alle mod stopuret, og ikke direkte mod et andet hold. Det betyder, at der hele tiden skal præsteres maksimum, uden at sætte det hele over styr. Den balance er svær at finde. 

Selvom bilerne er forskellige, så sikrer det tekniske reglement nogle rammer, som de dygtigste producenter og kørere kan udnytte til perfektion.

Og så har vi nogle ildsjæle rundt omkring i landet, som år efter år bruger masser af deres tid på at finde nye rallyprøver, og omsætte dem til klub- og DM rallies, så vi aktive kan boltre os i løbene. Uden dem, og uden de mange frivillige officials og hjælpere, så var sporten for længst sygnet hen. Tak for det.

Det kan jeg godt lide ved vores sport.

 

Foto:   
 

    

Hit Counter