JOAS OG MALENE BLEV
UDFORDRET I STØVET
SJÆLLANDSK DM-RALLY

Mere modgang for det unge makkerpar i deres andet rally sammen


Joas Seidler og Malene Møller-Nielsen i fuldt firspring på Gammelrand-prøven, hvor de var klassens andenhurtigste og 33 generelt.

Hvis det er rigtigt, at modgang hærder, må Joas Seidler og Malene Møller-Nielsen, Næstved/Odense, efter weekendens Glad Rally Kalundborg være mere stålsatte, end før starten på den 226 kilometer lange tredje runde i turneringen Dansk Super Rally 2021, for de var ikke tilfredse med resultatet af deres anstrengelser på de 80 kilometer varme og støvede vestsjællandske rallyprøver, fortsætter alligevel ufortrødent.

- Vi sluttede på en sjetteplads i vores klasse efter en dag med udfordringer og enkelte opmuntrende øjeblikke, fastslog den 20-årige Joas Seidler efter sit andet DM-rally sammen med Malene Møller-Nielsen.

Allerede på rallyets første prøve gik det skævt med en større afkørsel efter et hop, så de endte på en mark og brugte fire-fem minutter på at få bilen tilbage på vejen. I et så kort rally er et tidstab af den karakter svært at få indhentet, men det lykkedes dog makkerparret at få hentet noget ind på konkurrenterne, bl.a. ved at køre klassens andenhurtigst tid og være nummer 33 generelt på den krøllede, ujævne og støvede 10,8 kilometer lange rallyprøve i grusgravområdet ved Gammelrand.

Selvom de med den indledende afkørsel fik sat sig uden for reel konkurrence i dagens klassekamp, fortsatte de ufortrødent for at få køretræning og forbedre timingen af samarbejdet i bilen. Også i deres første DM-rally sammen for tre uger siden i det midtjydske Stoholm blev de ramt af uheld, da Joas på en rallyprøve skar et sving og ramte et stort hul, så et et forhjul blev slået ind i skærmkassen på deres Ford Puma og tvang dem til at udgå. 

Joas Seidler og Malene Møller-Nielsenser frem til næste DM-runde i deres Ford Puma

Efter en lang, varm og støvet dag, kunne Joas og Malene rulle deres Puma op på målrampen.

- Efter weekendens fjerde rallyprøve tabte motoren pusten. Den mistede nok omkring 45 hestekræfter, så vi kunne ikke matche konkurrenterne. Vi valgte derfor at fortsætte for bare at fuldføre, tilføjede Joas.

Årsagen til krafttabet har vist sig at være en defekt VVT-ventil, som ellers skulle være ordnet. Men nu bliver en motorspecialist sat på sagen ligesom bilenj får isat en ny gearkasse med lavere udveksling, så der bliver mere at trække med i makkerparrets næste DM-rally. Hvornår det bliver er endnu ikke besluttet. Der resterer endnu tre runder i DM-turneringen, og den næste køres om tre uger i Vestjylland.

 

Efter to DM-afdelinger hidtil er den sjællandsk-fynske duo på en samlet ottendeplads i RN2-klassen. Men den har ikke givet op. Hvad der end måtte vente af nye udfordringer fremover, så fortsætter de frem mod nye sejre over enhver modgang.

(Foto: specialpress@gmail.com)

Hit Counter