En tanke om deltagelse i Rally dm.  

Der har været et stigende deltager antal til løbene i det sidste år, hvilket jo er positivt for sporten, men det åbner samtidigt nogle praktiske problemstillinger der måske skal kigges på fra diverse løbsledelser side . 

Vi ser længere løb der nu strækker sig over flere timer, og nu den kommende weekend et løb der skulle køres om aftenen.  

Man har i RU besluttet at teknisk kontrol altid skal foregå hvor biler kommer op til kontrolstedet fremfor de vandrede kontrol, grundet man nu skal bruge udstyr til turbobilerne. 

Noter skal oftest køres den samme dag, hvilket betyder at deltagerne sætter sig bag rattet tidligt morgen, og som i den kommende weekend starter med at køre noter kl 8 og slutter 17 timer senere ved mål rampen.

Samtidigt har en regel der siger at hver bil kun kan disponere over en plads på 6*6 eller 6*7 meter pr team.  De 6*6 meter giver ingen plads til en normal varevogn.  De 6*7 giver plads til en normal varevogn, men ikke at åbne bagdørene.   Der er noget her der ikke er tidsvarende, for det er længe siden en servicevogn var en Ford Escort van.  

Disse ovennævnte punkter giver et behov for flere folk, altså man kan faktisk ikke komme til et Rally i dag uden servicefolk, hvilket ikke kan være et krav.  Dette skyldes primært at tekniks kontrol altid er på samme tid som notekørsel. 

Flere folk kræver forplejning, og dermed plads.  Når løbene er så lange, er det for de fleste et behov for overnatning, og for dem som bor langt væk en tvingende nødvendighed.

Så i mine øjne er der det nuværende setup simpelthen ikke er tilpasset den nuværende situation.  Der som altid i motorsport et punkt der hedder økonomi, og det spiller kraftigt ind i ovennævnte.     Altså betyder det ret meget for mange, hvordan man nu kan få sådan et team skruet sammen. 

I dag er der mange nye muligheder for et team.  Lastbiler er billigere, busser ombygget er billige og praktisk, og selvfølgelig campingvogne og campere som mange har.   Men her kommer så et rally problem. 

Der skal man pludselig betale ekstra.   Der falder min kæde af.  For det første er der altid tale om nogle pladser man for lov til at bruge.  Ikke noget man lejer.   Dernæst betyder det at hvis man kommer lang vejs fra skal man udover der er længere rejse og betale ekstra for at deltage.

Noter kunne oftest køres dagen før.  Altså fredag aften.   Teknisk kontrol i det nye system, kunne gøres fredag aften.  Altså sprede disse tidskrævende dele ud over en længere periode og dermed gøre det mindre hektisk og problematisk.   Ved godt at der med det samme vil blive sagt, at så skal der folk på kontrollen i længere tid, men det er trods alt en muligheder, fordi det er en af de mindre tidskærvende opgaver.

Hvis man så havde mulighed og ingen begrænsninger omkring ryttergården, kunne man så vælge at komme dagen før, stille op, køre noter og ordne det praktisk, og dermed også give plads til at det hele sker i ro og orden. 

Der vil ikke køre 80 notebiler rundt i rumpen af hinanden i 3 timer men i stedet vil trafikken være spredt ud over et længere tidsrum, og dermed ikke så synlige på vejene. 

Så kan man som mindre team sagtens deltage i et DM uden service folk, fordi tingene ikke behøves at overlappe hinanden

Sidst men bestemt ikke mindst, der vil ikke sidst på dagen, sidde 80 trætte chauffører i en flok hurtige rallybiler, der har været bag rattet i 16 timer.

En bonus til dette vil (altså i ikke Covid tid) betyde et godt socialt liv i ryttergården over længere tid, sammen med at der er meget mere for tilskuerne at se på. 

   

Så forslaget i forbindelse med afvikling af længere rallyer er : 

Ingen ekstra omkostninger i forbindelse med størrelse på servicebiler og der skal være mulighed for campingvogn i pitten.   Men man skal selvfølgelig give besked om hvor meget man kommer med.      

Note kørsel også om fredagen i aftalt tidsrum. 

Teknisk kontrol om fredagen og lørdagen

 Med sportslig hilsen
Tom L Petersen

Et amatør team  

 

Hit Counter