Serie hver tirsdag   

 

Folk bag rallysporten

 

Niels Erik Jørgensen

 

Hvad er din funktion i rallysporten?
Jeg har – eller har haft – rigtigt mange kasketter. Først og fremmest løbsleder, men også dommer, tidl. medlem af DASU sikkerhedsudvalg, tidligere medlem af DASU Rallyudvalg af 2 omgange, klubformand for nogle år siden, i de seneste 10 år har jeg sammen med Arne Pagh udgjort omdrejningspunktet i MiniRallySyd. Siden 2014 har jeg sammen med min trofaste makker Søren Andersen også været fast chauffør på Safetycar 0.

     

Hvordan startede du med motorsport?

Jeg startede med at køre orienteringsløb i en Volvo PV544 i 1976. Hurtigt fandt jeg vej over i rallysporten, først manøvreprøver men kørte mit første DM-rally i 1981 – Rally Monte Karlebo i en Opel Kadett City 1,2 SR. Jeg har ikke tal på de rallyer der er kørt siden, men rigtigt mange er det blevet til – også mange i udlandet. Rigtigt mange Toyotaer og en enkelt Volvo har været redskaberne. 

   

 
Hvad har været højdepunktet/erne i din karriere?
Årene med Toyota var højdepunktet. Fra 1987 til 1991 med en meget potent Corolla i grp. A og derpå et par sæsoner med en 4WD gruppe N Celica, som vi dog aldrig lykkedes helt med. Vi deltog i 1991 og 1992 i det der dengang hed Hunsrück Rallye – senere Rallye Deutschland – det var et par store oplevelser og begge gange med hæderlige resultater i det skrappe selskab. I de seneste 4 år har jeg deltaget i Rally Monte Carlo Historique, som servicemand for Lars Hindsgavl og Arne Pagh – det er også nogle store oplevelser og fantastiske ture.

  

Hvad har været lavpunktet/erne i din karriere?

Jeg synes jo egentligt ikke der er lavpunkter, men jeg har flere gange forladt nogle ting for at koncentrere mig om nogle andre og mere interessante. Der er nogen gange for meget fnidder-fnadder omkring specifikke sager, hvor man glemmer at se tingene i det store perspektiv – det er dræbende for samarbejdet mellem alle os der yder en frivillig indsats i rallysporten.

   

Hvilken klub og hjemby, og hvilke licenser har du?

Jeg har siden 1978 været medlem af Kongelig Dansk Automobil Klub. Jeg har en R1-kørerlicens, men også OF324 løbsleder i Rally, samt OF374 Sikkerhedschef Rally.  

   

Hvad beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?

 Jeg har altid arbejdet med IT. Fra 1980 til 2005 hos Toyota Danmark, derpå 5 år som konsulent med arbejde for Toyota i Europa og siden 2010 har jeg arbejdet hos FTZ med at udvikle IT-løsninger.

Den fritid der ikke anvendes på rallysporten bruger jeg sammen med familie og venner – gerne på campingture eller køreture i vores Mazda MX5.

 

Hvor gammel er du, og hvordan er din familiesituation?

Jeg er 63, gift med Dorte, som også er involveret i div. motorsportsaktiviteter, vi har 2 døtre og 6 børnebørn. Hele familien bor på Vestfyn, så vi ser heldigvis meget til vores børn og børnebørn.

 

Hvad kører du i privat?
Toyota Avensis Stc. Diesel. Så holder der en Mazda MX5 i garagen, som vi kører ture i om sommeren, og senest har jeg købt en Honda CRX fra 1986, som bliver anvendt til Regularity Rally – CC-Cars DASU Classic. 

 

Hvad er det, der fascinerer dig ved sporten?

 Rally er en sport man kan dyrke på mange niveauer, men lige meget hvilket niveau man er på, så er der altid noget at forbedre. Enten på teknikken, på kørestilen eller på samarbejdet mellem kører og andenkører. Har man de økonomiske ressourcer kan man gøre rigtigt meget med teknikken, har man ikke de økonomiske ressourcer er man tvunget til at arbejde med andre ting. Det er især fascinerende hvad det kan føre til.

Som arrangør er det jo også fascinerende at designe et rally, som kørerne gerne vil have og som publikum gerne vil opleve, hele tiden underlagt de begrænsninger som er præmissen for vores sport. Der er kort sagt brug for kreative løsninger, og det fascinerer mig.

 

     

    

Hit Counter