Serie hver tirsdag   

 

Folk bag rallysporten

 

Henning Smed Madsen

 

Hvad er din funktion i rallysporten?

Ja, det er jo et lidt kildent spørgsmål, for i modsætning til mange andre af 'bagmændene', så har jeg intet som helst at gøre hverken med organisation eller afvikling af rallies. Jeg er der bare, når det går for sig – og altid med et videokamera på skulderen. Min opgave er så at få lavet godt med optagelser til Race Media, så der kan laves et TV-program. Forhåbentlig til fornøjelse for mange flere end de, som kan være til stede live på prøverne.

 

Hvordan startede du med motorsport?

Da jeg fik min anden legetøjsbil, for så skulle der leges væddeløb på stuegulvet. Jeg ved ærlig talt ikke, hvad der fangede min interesse, for der er ikke nogen i min familie, der har haft noget som helst med hverken biler eller motorløb at gøre. Jeg kan huske en masse små brudstykker fra min barndom, som har været med til at bygge interessen op. Min fætters Fart og Tempo blade med historier om min helt, Mark Breton. Min plastic racerbane, jeg fik som 6-årig. Monacos Grand Prix 1972 i regnvejr, som jeg kan huske, blev sendt i TV. Og ikke mindst en lys sommernat engang i 70'erne, hvor jeg opdagede at der hvert minut kom en rå bil med et hav af ekstralygter og et nummer på siden buldrende forbi på vejen tæt ved vores hus. Det var nok der, hvor det blev rally, der blev det mest interessante, for det her skete jo lige, hvor jeg boede – det var ikke noget, man blot kunne læse om eller se i TV.

Da jeg så fik kørekort skulle det være alvor og 6 timer efter kortet var bjerget stillede en kammerat og jeg til start i vores første orienteringsløb i hans fars gamle Rekord '62. Jeg skulle køre, for min makker havde ikke kørekort endnu og det var noget en opgave at håndtere ratgear som nyudklækket chauffør. Det gik ikke særlig godt, men fra da af har motorløb – og mest rally – fyldt temmelig meget i mit liv.

Jeg var aktiv som 2. kører i orienteringsløb, manøvreprøver (datidens klubrally) og økonomiløb op til midt i 90'erne, men fra da af har det været opgaven som fotograf, der har været det primære for mig.

   

Hvad har været højdepunktet/erne i din karriere?

Den er ikke så svær, for der er en oplevelse, som stadig får hårene på armene til at rejse sig, når jeg tænker på det. Det var i januar 1997, hvor jeg var med Henrik Lundgaard til Rally Monte Carlo. Jeg stod på den allersidste prøve på havnen i Monte Carlo og vidste at Henrik var på vej mod det bedste danske Monte Carlo resultat nogensinde og måske endda kunne få VM-point. Personligt var VM-pointet ikke så vigtigt for mig – den bil skulle bare i mål. Men Henrik og Freddy Pedersen, som kørte med ham, tænkte anderledes. Deres Toyota blev kylet rundt på kanten af havnebassinet og jeg tror ikke, jeg trak vejret i de 3 minutter prøven tog. 4. hurtigste tid generelt(!) sikrede VM-pointet med 9 sekunders forspring og jeg kunne trække vejret igen.  

   

Hvad har været lavpunktet/erne i din karriere?

Den er heller ikke svær – og pudsigt nok er det fra samme periode, som højdepunktet fra før. Det var i 1996 til Rally Finland – og så ved de lidt ældre rallyfans godt, hvad det drejer sig om. Det var det år, hvor en dansk rallykører kørte galt og ramte en flok tilskuere, hvor en af dem døde. Jeg var med teamet deroppe for at lave nogle videooptagelser og havde faktisk planlagt at stå i netop det sving, hvor det gik galt. Jeg var der i god tid, men da jeg var på plads, brød jeg mig ikke rigtig om at stå der alligevel, så jeg gik et sving længere tilbage på prøven og stillede mig der i stedet for. Det har jeg tit tænkt på, for jeg havde faktisk fået lov til at stå lige foran de andre tilskuere, fordi jeg skulle filme. Det havde ikke været så godt, så en ting, jeg tog med mig derfra var, at selv om man kan få lov at stå et sted, så skal man altid lige mærke efter, hvad ens mavefornemmelse er. Hvis den ikke er i orden – så skal man gå! Ikke noget med at forsøge at overtale sig selv med, at 'det går nok'. En dag, så går det ikke...  

   

Hvilken klub og hjemby, og hvilke licenser har du?

Jeg har været medlem af Viborg Motor Klub, siden jeg var 18, og er i dag også medlem af Ikast Motor Klub. Licens har jeg ikke længere.

   

Hvad beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?

Så keder jeg mig :-) Nej, jeg designer og programmerer pumpestyringer på Grundfos i Bjerringbro. Jeg arbejdede som free-lancer indenfor det område i mange år inden jeg for 5 år siden fik fast ansættelse hos Grundfos. Derudover har jeg sammen med min kæreste også en forretning i Ry, som sælger dameundertøj. Jo-jo, man er vel alsidig.  

  

Hvor gammel er du, og hvordan er din familiesituation?

Jeg er 58 år og bor sammen med min kæreste igennem 21 år i et lille hus i skoven lige udenfor Ry.

  

Hvad kører du i privat?

Mercedes C180T til daglig – men jeg har også en Ascona B fra 1978, som aldrig har kørt rally. Og heller ikke kommer til det :-)  

 

Hvad er det, der fascinerer dig ved sporten?

Jeg tror, det er det, som jeg oplevede som dreng. Der blev kørt løb i vores baghave. Man skulle ikke et eller andet sted hen, hvor man kunne stå bag et hegn og se nogle biler køre inde på en bane. Rally køres der, hvor man selv bor. Der køres om dagen, der køres om natten, der køres om sommeren, der køres om vinteren – ja, man skal kunne håndtere det hele. Hvis man kører 1000 omgange på en bane, så bliver man jo god til det – men at kunne køre ud på en rallyprøve og så sætte den lige i skabet i første forsøg. Det er sgu' svært :-)

 

Foto:   Jokum Tord Larsen, Allan Post

     

  

Hit Counter