Topgrafik-2020.png
Ib Kragh skifter bil – i sidste øjeblik

Når årets danske rallysæson starter den 18. april, skal Ib Kragh køre sit første løb i en rallybil, han ikke har prøvet før. Og det vel at mærke i en rallybil, som han først overtog i slutningen af marts.

”Det er meget sent for mig, at jeg først overtog min nye rallybil tre uger før sæsonstart, men der er mange ting, som har påvirket tingene,” fortæller rallyveteranen fra Juelsminde. Han har udskiftet den Skoda Fabia, han fik op til starten af 2019-sæsonen, med en Skoda Fabia fra … samme sæson.

”Det var egentlig ikke meningen, at min bil fra 2019 skulle sælges, for jeg har haft den fra ny og været glad for den. Men jeg fik forskellige tilbud, så jeg satte den til salg for at se, om der var interesse for den. Og det var der.”

Selv om de to Skoda Fabiaer begge er fra 2019, er der forskelle.

”Min første Skoda var et af de sidste eksemplarer baseret på 2018-versionen af Fabiaen,” siger Ib Kragh. ”I 2019 kom der en ny version – en Evo-version – som er baseret på den nye udgave af Fabiaen, og den har været meget succesfuld. Skodas fabriksteam indsatte bl.a. en bil, som deres fabrikskører Jan Kopecky deltog med i et VM-løb og tre tjekkiske løb, og den blev siden solgt til et fransk team, som på grund af corona-epidemien ikke fik den lejet ud i 2020. Og det er den, jeg nu har overtaget.”

”Visuelt ligner min Skoda meget min gamle, men den store forskel ligger i mange af de småting, man fra fabrikken hele tiden finpudser. Der er f.eks. en elektronisk styret turbolader i stedet for en mekanisk styret. Der er kommet nye støddæmpere, og der er kommet en lidt længere akselafstand – 20 mm – i forhold til den gamle. Det virker ikke af meget, men man kan sikkert mærke det, når man kører. Noget, man helt sikkert kan mærke, er vægten, for selv om de vejer det samme, er der flyttet rundt på vægten. Man har fjernet 30 kg fra bilen normale opbygning, som er blevet flyttet ned i bunden.”

Endnu har Ib Kragh ikke prøvet sin nye rallybil for alvor, men det sker snart.

”Sæsonen starter med Rally Himmerland den 17. april, men inden da skal min co-driver Ditte Kammersgaard og jeg prøve bilen til en test, så vi får føling med den,” siger Ib Kragh. ”Selv om meget er ens fra den gamle bil, er der også meget nyt, vi skal vænne os til. Vi har nok ikke bilen inde på rygraden til sæsonpremieren, men det får vi senere, når vi deltager i en fuld sæson i Dansk Super Rally.”

Den Skoda Fabia, som Ib Kragh og Ditte Kammersgaard har deltaget med i de to seneste sæsoner, forbliver i Danmark. Og bliver dermed en konkurrent.

”Jeg har solgt bilen til Marco Gersager, og til DM-løbene stiller vi op som et tobilsteam, da vi dels har samme hovedsponsor, dels meget naturligt skal have et tæt samarbejde,” siger Ib Kragh. ”Jeg har jo to sæsoners erfaring med bilen, og den erfaring kan Marco lige så godt drage fordel af. En anden fordel er jo, at vi kan trække på et fælles lager af reservedele.”

”En af de næste opgaver kommer Skiltemaleren i Ans til at stå for, når han skal udforme en dekoration.”

 

Hit Counter