|
Finn
Højlund
|
Hvad
er din funktion i rallysporten?
Aktuelt
er det dommergerningen og rollen som løbsleder, der fylder mest.
Jeg
er altid villig til at give en hjælpende hånd til andre klubber,
der mener at kunne bruge min hjælp, og det er uanset om det er
som løbsleder, sekretariatschef, prøvechef eller ”bare”
official på en prøve.
|
Hvordan
startede du med motorsport?
|
Som
så mange andre af min årgang startede jeg som kortlæser i
orienteringsløb tilbage i 1969 sammen med en kammerat, der var
mekanikerlærling. Snart ville min makker gerne køre lidt
hurtigere, så vi kastede os over manøvre- og specialprøver, til
stor fortrydelse for Poul Brugs, der mente vi var ”forrædere”
mod O-sporten. Det var dengang, de fleste M/S var en-mands, så vi
startede op i hver sin bil – Fiat 600, Volvo PV444, Volvo
Amazon. Senere begyndte vi så på Rally i Fiat 850.
Jeg
fandt hurtigt ud af, at det var på det organisatoriske plan, at
min force lå, og jeg blev ret hurtigt løbsleder, ligesom jeg også
kom ind i bestyrelsesarbejde. I mine snart 52 år i SAK har jeg
samlet været formand, kasserer og bestyrelsesmedlem i omkrig 30
år.
|
Hvad
har været højdepunktet/erne i din karriere?
|
Der
er en del at huske tilbage på. Størst er nok, da jeg i 2017 blev
udnævnt til FIA Steward, og det har givet mig en hel del
oplevelser i det store udland – og forhåbentlig endnu flere i
de kommende år. Senest til Ypres Rally i Belgien og Rally
Rokiskis i Litauen.
En
god tid var også de 20 år, hvor jeg var medlem af instruktørgruppen.
Vi havde et fantastisk godt kammeratskab og havde en masse dejlige
kursister.
På
den (løbs-) aktive side var jeg fra 1986 til 1994 PR-
og servicemand og ind i mellem 2. kører for et lokalt
rallyteam. Mere end 25 Internationale rallies i Tyskland, Holland,
Belgien, Sverige og England og mere end 15 nationale rallies i
Danmark deltog vi i. Ikke med de store resultater, men med
fantastiske oplevelser.
Siden
1994 har jeg hvert år været medlem af løbsledelsen i KOMO, både
DM rallyer og rallysprint i Gammelrand
sammen med Bjarne Gylling indtil hans alt for tidlige død i 2004.
I de senere år har jeg så overtaget joobbet som løbsleder for
sprintet – og nu i 2021 for KOMO Rally.
Bjarne
Gylling har en helt særlig plads i mit hjerte. Han var visionær,
initiativrig, fremsynet og i stand til at føre sine ideer ud i
livet. Han skilte vandene, men jeg har lært meget af ham, og han
var min gode ven. Sammen har vi været på mange gode og fornøjelige
”studieture” til alle de store rallyer i Europa.
|
Hvad
har været lavpunktet/erne i din karriere?
|
De
knap så gode oplevelser har været, når der skete ulykker.
I
1996 var jeg i Finland til Rally 1000 Lakes, hvor en dansk kører
mistede herredømmet over bilen og kørte ind i en flok tilskuere.
To blev dræbt og 28 kvæstet. Jeg var på det tidpunkt formand
for DASU’s ralyudvalg, og det var ikke rart at skulle tage
stilling til spørgsmål fra danske journalister om en hændelse,
som jeg i grunden ikke kendte ret meget til.
I
1998 var jeg dommer i et rallysprint på Avedøre Holme, hvor en
official blev dræbt af en vildfaren rallybil. Jeg var den første,
der kom til stedet, og det syn kan jeg se for mig endnu. Ikke
rart.
I
2012 var jeg løbsleder for et minirally i KOMO. En bil ramte et
træ på Kallerup Bakkevej, og begge kom slemt til skade. Efterfølgende
aflyste vi resten af løbet.
Uheld
er en del af rallysporten, det må vi leve med. Uheld er noget
bukket blik og andre mekaniske og døde ting.
Ulykker er, når der sker alvorlige personskader, og det
skal vi for alt i verden undgå. Sikkerhedsmæssigt er der gjort
– og stadig gøres - en mængde tiltag for at minimere risikoen
for skader. Både for kørernes sikkerhed og også for tilskuere.
DASU har taget initiativ til en egentlig sikkerhedsuddannelse for
officials, og FIA udgiver hver år et digert værk, Rally Safety
Guidelines, der hele tiden er opdateret med de nyeste erfaringer-
2021 udgaven er på ikke mindre end 63 sider.
Så
min opfordring til kørerne er: Lad nu være med at brokke jer
over, at sikkerhed og nye standarder koster penge. Det er jeres
egen sikkerhed, det drejer sig om, og kan jeres liv og førlighed
gøres op i penge?
|
Hvilken
klub og hjemby, og hvilke licenser har du?
|
Jeg
har siden min barndom været bosat i Vordingborg, og da Sydsjællands
Automobil Klub er hjemmehørende her, er jeg naturligvis medlem i
denne.
Jeg
har OF 301 - OF 324 – OF 373 og FIA Steward’s Gold License.
|
Hvad
beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?
|
Tja,
er der andet? Huset og haven skal passes, så det gør jeg, når
jeg ikke laver og kører orienteringsløb sammen med Arne
Rasmussen. Min campingvogn skal også luftes en gang i mellem, og
så er der forskelligt frivilligt arbejde, som dog ligger stille i
denne corona tid.

|
Hvor
gammel er du, og hvordan er din familiesituation?
|
71
år, pensionist og alene. Jeg mistede desværre min hustru i 2018.
Min
søn Lars er der mange der kender fra diverse sekretariater rundt
omkring.
|
Hvad
kører du i privat?
|
Ford
Mondeo DIESEL !!!
Ikke noget med batterier her!
|
Hvad
er det, der fascinerer dig ved sporten?
|
Det
gode kammeratskab, selvom alle ikke kan have den samme mening. De
gode oplevelser, og venskaber for livet.
|
|
|