Serie hver tirsdag 

 

Folk bag rallysporten

Jan Søndergaard 

 

 Hvad er din funktion i rallysporten?

Jeg er en del af RallyResult. Jeg sidder i Rally-centrum, og der har jeg den (kedelige) opgave, at sørge for, at de deltagere, der ikke overholder køretiderne på etaperne får de strafpoint, de fortjener.

Desuden arbejder jeg på at forbedre de systemer, vi bruger i RallyResult. Vi kan ikke levere prøvetiderne hurtigere, end vi gør i dag, så jeg har speciel fokus på at forsøge at gøre betjeningen nemmere for vores folk ude på prøverne.

 

Hvordan startede du med motorsport?

Min Far (Mads Søndergaard) kørte Bilorientering med en kammerat, men efter en flytning, løb det makkerskab ud i sandet. Jeg havde tit været med på bagsædet, og kom så i stedet med som observatør i 1968, hvor jeg kun var 11 år gammel.

1969: En meget ung mand og en meget stolt Far.

 Far døde i 1990, og siden har det været min lillebror, Harald, der har styret konkurrence-bilen.

1983 NM – løb i Finland i en lånt finsk Subaru Justy.
Årets bilsportskørere 1996 – Pressebillede.
40 års udvikling i konkurrence-bilen. 50 års medalje-høst

Hvad har været højdepunktet/erne i din karriere?

Jeg har i al beskedenhed vundet alt, hvad der er værd at vinde i dansk og nordisk Bilorientering og flere gange end alle andre. Men her vil jeg fremhæve de hædersbevisninger, jeg har modtaget gennem årene. Vi blev bl.a. kåret til ”Årets bilsportskørere” i 1996 og i 2019 blev jeg udnævnt til Æresmedlem i Ikast Motor Klub. Jeg tror nemlig på, at man udover de sportslige resultater, også ser på ens tilgang til sporten, når man beslutter, hvem der skal være værdige til at modtage den slags hæder.

2004 Finland 

Hvad har været lavpunktet/erne i din karriere?

Et svært spørgsmål at svare på. Men jeg syntes det er rigtig ”træls”, når nogen for egen vinding skyld bøjer reglerne eller direkte snyder. Min egen læremester indenfor Bilorientering, senere største idol, senere igen hårdeste konkurrent, blev afsløret i at snyde (vi er tilbage i 1976). Han var et indædt konkurrencemenneske på godt og ondt, og brugte alle midler for at skaffe sig et bedre resultat. Den oplevelse har i hvert fald haft stor indflydelse på den måde, jeg forsøger at konkurrere på.

 

Hvilken klub og hjemby, og hvilke licenser har du?

Jeg bor i Vildbjerg ved Herning og er medlem i Ikast Motor Klub (IMK) på 54. år.

 Min aktiv-licens er en grundlicens med den udvidelse, at jeg må deltage i løb i udlandet.

Jeg har official-licens til det meste indenfor Bilorientering, og vist nok en OF 354 indenfor Rally, men jeg har ikke helt styr på, hvad den dækker.

 

Hvad beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?

Jeg er gået på efterløn. Jeg har tidligere arbejdet indenfor elektronik og programmering, de sidste mange år som underviser.

Så meget af tiden nu går med motorsport i en eller anden form.

Der er masser af frivilligt arbejde, man kan beskæftige sig med, men et vigtigt kriterie for, at jeg vil lade mig involvere er, at jeg skal have det hyggeligt og sjovt med de mennesker, jeg arbejder sammen med. Og det bliver til fulde opfyldt i RallyResult.

 

Et andet projekt, jeg ind i mellem bruger meget tid på, er ”First Lego League”, en verdensomspændende konkurrence for 9 til 16-årige. Jeg er med til at arrangerer den lokale turneringsdag i Herning, ligesom jeg løser flere opgaver for den skandinaviske paraply-organisation.

 

Hvor gammel er du, og hvordan er din familiesituation?

Jeg er 64 år og er gift. Mødte i øvrigt min kone til en Jysk Fynsk Fejde, så motorsport har, og har haft stor indflydelse på mit liv.

Vores to voksne børn har dog aldrig haft interesse for at blive aktive indenfor motorsporten.

  

Hvad kører du i privat?

En (kedelig) Ford C-Max. En rigtig pensionist-slæde, sådan en man ”træder ind i” i stedet for ”ned i”. Passer fint til min alder og hårfarve.

”Afterski” i Finland.

Hvad er det, der fascinerer dig ved sporten?

Det hele, fristes jeg til at sige. Jeg er meget imponeret over, hvad man kan få en bil til at holde til. I Rally er det specielt deltagernes evne til at køre helt ude på marginalerne, selv om de er klar over, at bare en lille fejl kan koste placeringer og medaljer.

Generelt er det menneskene, der dyrker sporten. Selv om man er konkurrenter, er man også kammerater på kryds og tværs, og man går ikke af vejen for at hjælpe en konkurrent. I bilorientering og til dels i Rally, er vi ikke flere end stort set ”alle kender alle”, så man skal være bevidst om, at man også socialt skal fungere sammen. 

 


Hit Counter