Jan
Søndergaard
Hvad er din
funktion i rallysporten?
Jeg
er en del af RallyResult. Jeg sidder i Rally-centrum, og der har
jeg den (kedelige) opgave, at sørge for, at de deltagere, der
ikke overholder køretiderne på etaperne får de strafpoint, de
fortjener.
Desuden
arbejder jeg på at forbedre de systemer, vi bruger i RallyResult.
Vi kan ikke levere prøvetiderne hurtigere, end vi gør i dag, så
jeg har speciel fokus på at forsøge at gøre betjeningen nemmere
for vores folk ude på prøverne.
Hvordan
startede du med motorsport?
Min
Far (Mads Søndergaard) kørte Bilorientering med en kammerat, men
efter en flytning, løb det makkerskab ud i sandet. Jeg havde tit
været med på bagsædet, og kom så i stedet med som observatør
i 1968, hvor jeg kun var 11 år gammel.

1969:
En meget ung mand og en meget stolt Far.
Far
døde i 1990, og siden har det været min lillebror, Harald, der
har styret konkurrence-bilen.
 |
 |
1983 |
NM
– løb i Finland i en lånt finsk Subaru Justy. |
 |
Årets
bilsportskørere 1996 – Pressebillede. |
 |
 |
40
års udvikling i konkurrence-bilen. |
50
års medalje-høst |
Hvad
har været højdepunktet/erne i din karriere?
Jeg
har i al beskedenhed vundet alt, hvad der er værd at vinde i
dansk og nordisk Bilorientering og flere gange end alle andre. Men
her vil jeg fremhæve de hædersbevisninger, jeg har modtaget
gennem årene. Vi blev bl.a. kåret til ”Årets bilsportskørere”
i 1996 og i 2019 blev jeg udnævnt til Æresmedlem i Ikast Motor
Klub. Jeg tror nemlig på, at man udover de sportslige resultater,
også ser på ens tilgang til sporten, når man beslutter, hvem
der skal være værdige til at modtage den slags hæder.

2004 Finland
Hvad
har været lavpunktet/erne i din karriere?
Et
svært spørgsmål at svare på. Men jeg syntes det er rigtig
”træls”, når nogen for egen vinding skyld bøjer reglerne
eller direkte snyder. Min egen læremester indenfor
Bilorientering, senere største idol, senere igen hårdeste
konkurrent, blev afsløret i at snyde (vi er tilbage i 1976). Han
var et indædt konkurrencemenneske på godt og ondt, og brugte
alle midler for at skaffe sig et bedre resultat. Den oplevelse har
i hvert fald haft stor indflydelse på den måde, jeg forsøger at
konkurrere på.
Hvilken
klub og hjemby, og hvilke licenser har du?
Jeg
bor i Vildbjerg ved Herning og er medlem i Ikast Motor Klub (IMK)
på 54. år.
Min
aktiv-licens er en grundlicens med den udvidelse, at jeg må
deltage i løb i udlandet.
Jeg
har official-licens til det meste indenfor Bilorientering, og vist
nok en OF 354 indenfor Rally, men jeg har ikke helt styr på, hvad
den dækker.
Hvad
beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?
Jeg
er gået på efterløn. Jeg har tidligere arbejdet indenfor
elektronik og programmering, de sidste mange år som underviser.
Så
meget af tiden nu går med motorsport i en eller anden form.
Der
er masser af frivilligt arbejde, man kan beskæftige sig med, men
et vigtigt kriterie for, at jeg vil lade mig involvere er, at jeg
skal have det hyggeligt og sjovt med de mennesker, jeg arbejder
sammen med. Og det bliver til fulde opfyldt i RallyResult.
Et
andet projekt, jeg ind i mellem bruger meget tid på, er ”First
Lego League”, en verdensomspændende konkurrence for 9 til 16-årige.
Jeg er med til at arrangerer den lokale turneringsdag i Herning,
ligesom jeg løser flere opgaver for den skandinaviske
paraply-organisation.
Hvor
gammel er du, og hvordan er din familiesituation?
Jeg
er 64 år og er gift. Mødte i øvrigt min kone til en Jysk Fynsk
Fejde, så motorsport har, og har haft stor indflydelse på mit
liv.
Vores
to voksne børn har dog aldrig haft interesse for at blive aktive
indenfor motorsporten.
Hvad
kører du i privat?
En
(kedelig) Ford C-Max. En rigtig pensionist-slæde, sådan en man
”træder ind i” i stedet for ”ned i”. Passer fint til min
alder og hårfarve.

”Afterski”
i Finland.
Hvad
er det, der fascinerer dig ved sporten?
Det
hele, fristes jeg til at sige. Jeg er meget imponeret over, hvad
man kan få en bil til at holde til. I Rally er det specielt
deltagernes evne til at køre helt ude på marginalerne, selv om
de er klar over, at bare en lille fejl kan koste placeringer og
medaljer.
Generelt
er det menneskene, der dyrker sporten. Selv om man er
konkurrenter, er man også kammerater på kryds og tværs, og man
går ikke af vejen for at hjælpe en konkurrent. I bilorientering
og til dels i Rally, er vi ikke flere end stort set ”alle kender
alle”, så man skal være bevidst om, at man også socialt skal
fungere sammen.
|