Troels
Lund
Hvad er din
funktion i rallysporten?
Aktuelt
er jeg aktiv i bestyrelsen for Slagelse Auto Sport, hvor mine primære
opgaver er klubaftener, Seniorklubben og Facebook/Hjemmeside
administrator. Ligeledes er jeg klubbens repræsentant i projekt
”Stigsnæs Motorsport Center”, som Slagelse Kommune har sat i
vandet.
Som aktiv er jeg 2-kører i Regularity Rally og lufter min Morris Cooper
S et par gange om året til klubrally. Mærkeligt nok kommer der
stadig nye pokaler hjem i skabet.
Stadig glødende SAS official, når klubben og
andre klubber kalder.
Hvordan
startede du med motorsport?
Som
servicemand for naboerne Søren og Peter Ørndrup. Det var i 1982.
Mini’en blev brugt til manøvreprøver fra 1983 og senere til
DM-rally i den historiske klasse.
Det greb hurtigt om sig med bestyrelsespost i KOMO og løbslederuddannelse.
Samtidig skulle jeg jo køre løb, men det blev mest spotvise gæsteoptræden
indtil 2000. Nok til at holde licensen varm, men ikke til
deltagelse i hele turneringer.
Jeg ville så gerne køre selv, men det organisatoriske greb om sig.
Hvad
har været højdepunktet/erne i din karriere?
I 1994 skiftede jeg klub – fra KOMO til Slagelse Auto Sport, som
skrantede med tilbagegang i medlemstallet og arrangementer.
Bruddet med KOMO gik ikke lige stille af mellem Bjarne Gylling og
mig, men vi kom hurtigt over det og jeg fortsatte i løbsledelsen
i KOMO, samtidig med at jeg kastede mig ud i et voldsomt
arbejdsraseri i Slagelse.
SAS fik hurtigt mange medlemmer, baseret på intensiv satsning på
klubrally hvert år. I 1999 var SAS moden til at lave et DM-rally
”Peugeot Rally 1999”. Ikke mange husker der var 202 km.
hastighedsprøver, men alle fra den tid husker fredag aftens
monsun regn over Antvorskov Kaserne. 12 deltagere stod af på pr.
1. Der var 90 biler med, så det gik ikke ud over kvaliteten for
de mange tilskuere, som fulgte løbet i strålende solskin om lørdagen.
Det blev herefter almindeligt, at SAS arrangerede en afdeling af det
danske mesterskab.
Klubbens medlemmer huserede på de Sjællandske manøvreprøver,
specialprøver, sprint og i rally. Det var klart et højdepunkt
for mig, at se udviklingen i klubben.
Yokohama Cup’en har i mange år stået på hylden i klublokalet, men
det fik en slutning i 2020.
I 1995 blev jeg hædret med ”Anne-Lise Schønwandts Mindepokal”. Det
blev lidt tyndbenet med hæderen, for jeg var ikke tilstede på
repræsentantskabsmødet det år. Mindeplaketten er jeg glad for.
Som formand for Historisk Udvalg i DASU, var jeg initiativtager til
udskrivning af de historiske klasser i dansk rally i 2003 og fandt
en sponsor for Cup’en.
For at vise flaget, satte jeg alt ind på selv at deltage med Mini
Cooper’en og senere i VW Golf GTI. 4 gange vandt jeg cup’en i
min klasse.
Rent sportsligt er en klassesejr - efter 3 forsøg i lige så mange år
- i Eifel Rally 2010, det enkelt arrangement jeg sætter højest.
En anden opgave jeg er meget glad for at have gennemført, er 12 år som
instruktør under rally udvalget. Utallige er de officials vi
havde på skolebænken. Det var meget interessant og udviklende
for mig selv som person. Kammeratskabet i instruktørgruppen var
enestående.
I en årrække var jeg med i organisationskomiteen for Copenhagen
Historic Grand Prix. Min opgave var på det rent administrative
område og jeg satte mig for at få arrangementet til at være
”DASU rent”. En form for begynder anarki herskede blandt de
sprudlende visionære og jeg var DASU-mand helt ind til benet. Til
formålet blev der bygget et sekretariat op, som hurtigt voksede
år for år. Årene forinden lå alle papirer i 2 bagagerum og
licenskontrol var derefter. Samarbejdet med så visionære
personer som Ole Markussen, Claus Frausing og Ole Sommer var
givende i alle henseender. Dem beundrer jeg meget.
Min søn
og jeg har fulgt hinanden siden 1986. Først var han anden kører
for mig, så var jeg andenkører for ham. Vi har haft samme
interesse altid. Michael har altid været en bedre chauffør end
mig, men det er jo netop konkurrence genet der tæller i
kammeratskabet og det ved vi begge.

Hvad
har været lavpunktet/erne i din karriere?
Jeg har altid været meget opmærksom på, at de løb jeg
arrangerede som løbsleder, skulle kaste et overskud af sig,
uanset om det var klubrally eller DM-rally. Derfor var det en
alvorlig bet, at et rallysprint på Nisseringen gav et underskud på
25.000 kr. Samme dag spillede fodboldlandsholdet mod England og
det nyttede ikke at sætte en storskærm op i teltet. 136
tilskuere inkl. børn, som kom gratis ind! Danmark havde
kvalificeret sig fra indledende runde og datoen var slet ikke på
nethinden, da rally kalenderen blev stykket sammen om
vinteren.
Jo, læseren kan fornemme at det stadig gør ondtL
Noget der virkelig gjorde ondt, skete 6. juni 2009. Min søn
Michael og jeg havde i vores tid som rallykørere begge på
nethinden, at noget kunne galt for en af os, i et løb hvor vi
deltog i hver sin bil. Det var vi klar til at møde, sådan var
betingelserne jo!
I Danboring Rally i Hammel, stod jeg til start på prøve 6. Nedtællingen
startede og lige inden afgang, sprang starteren ind foran bilen og
stoppede afviklingen. ”Der er sket et uheld, vi skal have
ambulancen ind!” Jeg spurgte ud gennem skyderuden, hvor det var
sket, for Michael var startet 2 minutter før mig. Den besked
starteren gav mig, gjorde at jeg vidste præcis hvor det var og
det kun kunne være Michael.
Min første paniktanke var at starte bilen og kører derud, men min
indre sikkerhedsmand forhindrede det. Ingen kunne vide hvor meget
plads der var på stedet og jeg kunne komme til at stå i vejen
for redningsmandskabet.
Efter at have bakket bilen væk fra vejen, stod jeg ud og ringede
til Michael. Han svarede ikke! Frygten fik overtaget og jeg måtte
gå afsides, da tårerne kom. Det så Anette Mejer, som kom hen
til mig. Hun vidste hvordan jeg havde det. Hun har selv både en
mand og en søn i hvert løb. Anettes empati gav mig trøst og jeg
fik løsnet op på frygten. Det vil jeg aldrig glemme Anette for.
Kort efter ringede Michael retur og gav mig detaljerne. Senere på
dagen kunne jeg hente ham og Michael Koldsø på sygehuset i
Randers. De var ikke sluppet uden skrammer, men begge kunne gå
selv.
Hændelsen viste, at jeg slet ikke var klar til at møde en ulykke,
hvor Michael var involveret.
Jeg har altid været en god taber - til en bedre konkurrent. Det
har aldrig gjort mig noget at blive nummer to.
Alligevel er der en hændelse, hvor det gjorde ondt at udgå i et
rally. På allersidste hastighedsprøve, 200 m. før mål i South
Swedish Rally, knækkede jeg en drivaksel på Golfen. Trætheden
efter 2 dages løb på grus havde taget over og fornuften glemt.
Jeg oversatsede. Det er et rimeligt prestigefyldt løb og det
gjorde ondt, at udgå så sent i løbet.
Hvilken
klub og hjemby, og hvilke licenser har du?
Slagelse
Auto Sport, Slagelse
Rally licens R1
OF358 – OF354 – OF413 - OF425 – OF353.
Hvad
beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?
Nu
er jeg aktiv pensionist, formand for vandværket, kirketjener,
havemand og brændefælder.
Hvor
gammel er du, og hvordan er din familiesituation?
71
år og gift med Jean siden 1968. Utroligt det holdt!
Hvad
kører du i privat?
Jeg
holder meget af gamle biler. Min hverdagsbil er en fin Audi 100
fra 1992 og så har jeg 2 veteranbiler. Morris Cooper S 1970 –
rallybilen som jeg har haft siden 1980 og en 1978 VW Golf GTI, som
er original (aldrig motorsport).
Jean har en ”moderne” VW Golf 2.0 fra 2000.
Hvad
er det, der fascinerer dig ved sporten?
Først og fremmest konkurrencemomentet, som alle
accepterer og danner venskaber for livet.
Det er blandt dine konkurrenter du skaber venskaber
- ikke fjender.
|