Dækbranchen Danmark

 

Hvorfor er vinterdæk ikke lovpligtigt netop i Danmark?

Det er sæson for vinterdæk, men statistikken viser, at mere end hver tiende bil vil køre igennem vinteren på sommerdæk, også når der ligger sne og is. Det er helt lovligt i Danmark, mens det i vores nabolande er ulovligt at køre på sommerdæk, når der er sne og is på vejene. Dækbranchen opfordrer fortsat regeringen til at indføre lignende lovgivning i Danmark.

Danmark er langt fra dækket af sne hele vinteren, men der er altid perioder med sne og is i vinterhalvåret. Vinterdæk i vintervejr øger trafiksikkerheden med dramatisk kortere bremselængde og bedre kontrol. Derfor vælger langt de fleste danskere at skifte til vinterdæk her i efteråret. Men en optælling i januar 2021 viste, at mere end hver tiende bil stadig skøjtede rundt på sommerdæk, hvilket svarer til 372.000 personbiler. Det er farligt, men det er ikke ulovligt.

I Danmark er der ingen lovgivning, der sikrer, at dækkene passer til føret. Det står i modsætning til en række andre lande, herunder vores nabolande Sverige, Norge og Tyskland. I Tyskland har politiet siden 2010 haft mulighed for at give en bøde til biler, der ikke kører med dæk efter føret. Dækbranchen Danmark arbejder for, at vi også i Danmark får en lovgivning, der klart og tydeligt signalerer, at man ikke skal køre på sommerdæk i vinterføre.

Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark: ”At køre på sommerdæk i vinterføre, svarer til at køre med bremser og styretøj, der ikke virker ordentligt. Det er farligt for en selv og andre trafikanter. Derfor bør der vedtages en lov, der gør det forbudt at køre på sommerdæk, når der er sne eller is på vejene.”

Milde vintre kræver også vinterdæk

Et dæks egnethed til forskelligt vejr afhænger af gummiblanding og mønster. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk end sommerdæk. Vinterdæk har størst effekt ved sne og is, men er også bedre på våde vinterveje. FDM anbefaler i en rapport (2014) baseret på test foretaget på offentlig vej, at man altid kører med vinterdæk i sne og på isdækkede veje samt på våde vinterveje uanset temperaturen. I en rapport udarbejdet for Europa-Kommissionen i december 2016 er konklusionen, at det endda også er markant sikrere at køre på vinterdæk, også på tør vej fra nul grader og koldere.

Nye muligheder med denne regering?

En række myndigheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder hvert år på denne tid bilister til at skifte til vinterdæk. Nogle af dem arbejder ligesom Dækbranchen Danmark for at gøre det lovpligtigt. Under den borgerlige regering lykkedes det ikke at komme igennem med ønsket, på trods af fokus fra oppositionen i form af fx spørgsmål fra Lennart Damsbo-Andersen (S) nr. 228 2015-16 om vinterdæk på erhvervskøretøjer og spørgsmål 232 2015-16 om sammenhængen mellem manglende brug af vinterdæk og ulykker. Med den socialdemokratiske regering håber Dækbranchen Danmark stadig, at en lov kan vedtages også selvom transportminister Benny Engelbrecht (S) afviste dette i 2019.

”Vinterdæk er langt bedre end sommerdæk ved sne, sjap, is og markant bedre på kolde og våde veje, så det vil være rimeligt over for de mange, der er ansvarlige i deres dækvalg, at de få tilbageværende ikke lovligt kan skøjte rundt på sommerdæk. Når andre lande har kunnet skrue en fornuftig lov sammen, hvorfor så ikke i Danmark?”, siger Volker Nitz.

I vedhæftet budskabspapir findes flere detaljer om argumenterne for en vinterdæklov.

Hit Counter