Dækbranchen
Danmark
Hvorfor
er vinterdæk ikke lovpligtigt netop i Danmark?
Det
er sæson for vinterdæk, men statistikken viser, at mere end hver
tiende bil vil køre igennem vinteren på sommerdæk, også når
der ligger sne og is. Det er helt lovligt i Danmark, mens det i
vores nabolande er ulovligt at køre på sommerdæk, når der er
sne og is på vejene. Dækbranchen opfordrer fortsat regeringen
til at indføre lignende lovgivning i Danmark.

Danmark er
langt fra dækket af sne hele vinteren, men der er altid perioder
med sne og is i vinterhalvåret. Vinterdæk i vintervejr øger
trafiksikkerheden med dramatisk kortere bremselængde og bedre
kontrol. Derfor vælger langt de fleste danskere at skifte til
vinterdæk her i efteråret. Men en optælling i januar 2021
viste, at mere end hver tiende bil stadig skøjtede rundt på
sommerdæk, hvilket svarer til 372.000 personbiler. Det er
farligt, men det er ikke ulovligt.
I Danmark
er der ingen lovgivning, der sikrer, at dækkene passer til føret.
Det står i modsætning til en række andre lande, herunder vores
nabolande Sverige, Norge og Tyskland. I Tyskland har politiet
siden 2010 haft mulighed for at give en bøde til biler, der ikke
kører med dæk efter føret. Dækbranchen Danmark arbejder for,
at vi også i Danmark får en lovgivning, der klart og tydeligt
signalerer, at man ikke skal køre på sommerdæk i vinterføre.
Volker
Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark: ”At køre på sommerdæk
i vinterføre, svarer til at køre med bremser og styretøj, der
ikke virker ordentligt. Det er farligt for en selv og andre
trafikanter. Derfor bør der vedtages en lov, der gør det forbudt
at køre på sommerdæk, når der er sne eller is på vejene.”
Milde
vintre kræver også vinterdæk
Et dæks
egnethed til forskelligt vejr afhænger af gummiblanding og mønster.
På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på
vinterdæk end sommerdæk. Vinterdæk har størst effekt ved sne
og is, men er også bedre på våde vinterveje. FDM anbefaler i en
rapport (2014) baseret på test foretaget på offentlig vej, at
man altid kører med vinterdæk i sne og på isdækkede veje samt
på våde vinterveje uanset temperaturen. I en rapport udarbejdet
for Europa-Kommissionen i december 2016 er konklusionen, at det
endda også er markant sikrere at køre på vinterdæk, også på
tør vej fra nul grader og koldere.
Nye
muligheder med denne regering?
En række
myndigheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder
hvert år på denne tid bilister til at skifte til vinterdæk.
Nogle af dem arbejder ligesom Dækbranchen Danmark for at gøre
det lovpligtigt. Under den borgerlige regering lykkedes det ikke
at komme igennem med ønsket, på trods af fokus fra oppositionen
i form af fx spørgsmål fra Lennart Damsbo-Andersen (S) nr. 228
2015-16 om vinterdæk på erhvervskøretøjer og spørgsmål 232
2015-16 om sammenhængen mellem manglende brug af vinterdæk og
ulykker. Med den socialdemokratiske regering håber Dækbranchen
Danmark stadig, at en lov kan vedtages også selvom
transportminister Benny Engelbrecht (S) afviste dette i 2019.
”Vinterdæk
er langt bedre end sommerdæk ved sne, sjap, is og markant bedre på
kolde og våde veje, så det vil være rimeligt over for de mange,
der er ansvarlige i deres dækvalg, at de få tilbageværende ikke
lovligt kan skøjte rundt på sommerdæk. Når andre lande har
kunnet skrue en fornuftig lov sammen, hvorfor så ikke i
Danmark?”, siger Volker Nitz.
I vedhæftet
budskabspapir findes flere detaljer om argumenterne for en vinterdæklov.
|