Ny serie

 

Folk bag rallysporten

 Lene Jørgensen

Hvad er din funktion i rallysporten?

Jeg er løbsleder i ASKH samt official for andre klubber. Endvidere er jeg formand for rallysektionen i ASKH.

Hvordan startede du med motorsport?

Jeg er født ind i sporten. Mine forældre kørte først O-løb og senere rally. Endvidere sad de i dommertårnet på Roskilde Ring, så hele min barndom har jeg været på Ringen til træning og løbene. Det var naturligt, at min bror, Peter Juul, og jeg begyndte at køre gokart, så snart vi blev gamle nok. Det gode ved gokartsporten er jo, at det ofte bliver en familiesport. Det gjorde vi så nogle år, inden vi begge gik videre i rallysporten som andenkørere. Min bror er for længst holdt op mens jeg fortsatte både som aktiv kører, men også med det administrative klubarbejde og som løbsleder.

Hvad har været højdepunktet/erne i din karriere?

Det er svært lige at hive nogle frem efter 60 år i sporten. Hvis jeg starter med gokartsporten, er det vel nok, at jeg fik lov til at køre DM den dag, jeg skulle konfirmeres. Jeg var ked af datosammenfaldet, men alle ville hjælpe mig til at nå begge dele. Enden på det hele blev, at min bror slap for kirken og var på Københavns Gokartbane for at dysse karten ind til tidtagning. Efter kirken holdt min far klar uden for og så var det afsted til banen. Her stod alle ”rødderne” klar til at hjælpe, så jeg kunne nå det hele. Taberen var min mor, der måtte blive hjemme og tage sig af gæsterne. Festen blev dog holdt om aftenen, hvor også ”rødderne” deltog.


Svend kørte DM rally i mange år, både i Opel Kadett, Ascona, Chevette og sidst i Escort. Startede dog med manøvreprøver i en Cooper S.

I rally må det være de store rallies, jeg oplevede med min mand, Svend Jørgensen, som jeg mødte allerede, da vi begge kørte gokart. Det var bl.a. Swedish rally (VM) og Arctic rally i Finland (EM). Svend var halv finne, så han talte sproget flydende, det gjorde det lidt lettere for os.

Så kom årene med Stanis Bertelsen i OPEL, hvor højdepunktet var DM guld i 1984. Dengang var der kun 3 mesterskaber, nemlig gr. A, B og N. Vi blev de første mestre under DIF.


Årene med Stanis bød på mange nationale og internationale rallies. 
Her er det i 1984, hvor guldet kom i hus.

Et stort højdepunkt var også, da Henrik Lundgaard blev Europamester. Jeg blev indlemmet i Toyota-teamet, da han skulle køre EM og året senere VM for private teams. Det har været en kæmpe oplevelse, men også en udfordring at få enderne til mødes. Vi var kun 7 danskere på holdet inkl. kørerne. Til hvert løb blev der fløjet mekanikere/ingeniører ind fra TTE. Der var mange forskellige nationaliteter, men samarbejdet lykkedes, vi havde jo alle et mål, nemlig at Henrik vandt.


Lundgaard er et kapitel for sig selv. Superprofessionel og perfektionist.

Hvad har været lavpunktet/erne i din karriere?

Det er ubetinget, når der sker uheld med dødelig udgang. Det påvirker mig meget. Selv om det er mange år siden, vi måtte sige farvel til John Nordahl tænker jeg ofte på det. Det samme gælder de andre, både aktive og officials, der har mistet livet i forbindelse med vores sport. Det må bare ikke ske, men vi ved jo, at det er en risikosport. Jeg går meget op i sikkerhed, og det vil jeg blive ved med, så længe jeg er i sporten. Nu er det jo blevet moderne med koncepter. Men jeg vil ikke gå ned i standard bare fordi, vi alle skal være ens. Heldigvis lærer vi også noget af uheldene.

Hvilke licenser har du?

Løbsleder til klubrally og Rally, prøvechef og sikkerhedschef.

Hvad beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?

Jeg har heldigvis et netværk udenfor for rallysporten. Hver onsdag er ”rallyfri”. Her mødes jeg med en gammel kollega fra OPEL. Hun aner intet om rally, så det er dejligt også at tale med almindelige mennesker. Vi spiser morgenmad sammen, så handler vi og ofte slutter vi af med en frokost. Jeg er også tit på Fanø, hvor min gamle mor på 89 år lever i bedste velgående. I det hele taget holder jeg meget af min familie både Niels’, der kommer fra Fyn, men også Svends, der er fordelt i Danmark og Finland.

Hvordan er din familiesituation?

I 2010 havde jeg den store sorg at miste Svend til kræften. Det var svært, vi havde været sammen i 40 år. Efter to år alene rendte jeg ind i Niels. Han var Svends gamle servicemand i rally og har også selv kørt. Faktisk kørte jeg en del med Niels især i Sverige. Niels var en god ven af os, og han var også med i England, da Chevetten skulle serviceres hos Blydenstein, da Svend kørte for Dealer Team Vauxhall.

I mellemtiden var Niels også blevet alene, så vi fandt sammen som kærester. Nu er vi gift og lever et roligt liv på landet.


Når vi ikke selv laver rally, er vi ofte officials i andre. Her er det et rally i Jylland.

Hvad kører du i?

Jeg kører i en Nissan Qashqai 4WD. Den første vinter jeg var alene, sneede jeg inde på gården. Der besluttede jeg, at det var eneste og sidste gang. Så min Opel Zafira 2WD blev skiftet ud. Siden har det ikke sneet i større mængder.

Hvad er det, der fascinerer dig ved sporten?

Som deltager har det været de udfordringer et rally byder på. Skiftende underlag, alt slags vejr, nat og dag. Det at forberede sig godt som andenkører, kunne reglementerne osv.

Som løbsleder fascinerer det mig hver gang jeg laver DM, at ca. 200 melder sig frivilligt som officials. Tænk, at så mange kan udføre deres opgave på en gang og så til UG. Jeg er dybt taknemmelig og vil altid værne om mine officials, så de får en god oplevelse.

I det hele taget har sporten givet mig så meget og lært mig, at det hjælper at fighte også når livet ser allerværst ud.

  

Hit Counter