Dækbranchen Danmark

Dækimportører: Skån vinterdækkene 


Det er tid at skifte til sommerdæk. Værkstedsindehaver Marco Gersager demonstrerer egenskaberne i et nyt sommerdæk for blomsterhandler Jette Hammerum, der har taget sin datter Roxanne på 10 måneder med til dækskift.

Få sommerdæk på, så vinterdækkene er friske til næste sæson, råder Dækimportørforeningen.

Efter en af de mildeste og varmeste vintre i lang tid er vi på vej mod forår. Derfor er det en god ide at få sommerdæk på snart.

"Vinterdæk er bløde og designet til kolde temperaturer, typisk under syv grader. Er vejret varmere, slides dækkene unødigt, og så er de mindre værd til næste vinter, hvor der er brug for god profildybde og dækblokke uden slidte hjørner. Derfor er det ved at være tid til at skifte til sommerdæk," siger Dækimportørernes formand Kenneth Saust.

Han peger på, at flere og flere bilister følger rådet om at køre på vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. I dag er det omkring 90 procent af bilisterne mod under 70 procent for 10 år siden.

Det er Kenneth Saust meget tilfreds med: "De danske bilister går op i dæksikkerhed. Så når man står hos dækforhandleren, er det derfor en god idé at få tjekket de sommerdæk, der skal på, og de vinterdæk der skal af. Er dækkene gode nok? Eller skal de skiftes?"

"Med nymonterede sommerdæk kan man trygt og med god samvittighed køre en varm sommer i møde.

Blot skal man huske, at såvel gamle som nye dæk skal passes, så man bør derfor selv tjekke dæktrykket mindst en gang om måneden," slutter Dækimportørernes formand.

-----------------------------------

10 gode råd om dæk

  1. Skift til sommerdæk nu. Ellers er vinterdækkene slidt, når de skal gøre gavn til næste vinter.
  2. Få renset fælgene ved dækskift.
  3. Tjek dækkene for skader ved dækskift.
  4. Tjek, at dækkene ikke er for gamle. Når dækkene er mere end fem år, bør de regelmæssigt efterses af en dækfagmand.
  5. Tjek dækkenes profildybde. FDM anbefaler minimum 3,0 mm.
  6. Sørg for, at dækkene er monteret korrekt i forhold til omløbsretning.
  7. Ved hjulskift bør hjulbolte efterspændes med momentnøgle efter 200 kilometers kørsel.
  8. Tjek dæktryk mindst en gang om måneden. Mærkat findes typisk i døråbningen.
  9. Køb sommerdæk fra en anerkendt dækproducent. De billigste dæk er som regel også de ringeste.
  10. Fagmanden kender det rette dæk. Mange bilister, der køber på internettet, køber forkerte dæk.

-----------------------------------

Noter: Værd at vide om dæk:

Skån vinterdækkene: Der er tre gode grunde til ikke at køre på vinterdæk om sommeren:

·         På våd vej har vinterdæk cirka 15 % længere bremselængde

·         På tør vej har vinterdæk cirka 10 % dårligere vejgreb i kurver.

·         På alle sommerveje har vinterdæk cirka 15% højere rullemodstand, hvilket betyder højere brændstofforbrug og større dækslid. Og så er er vinterdækkene slidt, når de skal gøre gavn til næste vinter.

Kilde: Det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport, nr. 6/2016.

Rens fælge: Det er en god idé at få renset fælgene for snavs ved dækskifte. Så holder fælgene længere. Der findes specielle fælgrensemidler, som blot sprøjtes på fælgen, og når de har virket lidt, skyller man fælgen i koldt vand, og den er atter ren og pæn.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Skader: Tjek sammen med en fagmand, at dækkene, både dem, der skal på og af, ikke har synlige skader som søm og skruer i dækket, at sidevulsten er ødelagt, og andre ting, der kan få et dæk til at punktere eller ligefrem eksplodere.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Gamle dæk: En firecifret kode på dækkets side som f.eks. 3610 betyder produceret i uge 36 i 2010. Det er altså mere end otte år gammelt. Når dækkene er mere end fem år, anbefaler Rådet for Større Dæksikkerhed, at man jævnligt får dem tjekket af en dækspecialist. Dæk til Tempo 100-godkendte campingvogne må efter loven maksimalt være seks år gamle.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Tjek profildybde: Loven siger minimum 1,6 mm, FDM og flere andre organisationer i bilbranchen anbefaler minimum 3,0 mm. Et nyt sommerdæk kan i regn bremse fra 80 km/t til 0 på ufattelige 30 meter, et hårdt slidt sommerdæk bruger henved det dobbelte.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed og det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport, nr. 6/2018 og 6/2019.

Bytte rundt? Mange bilister bytter selv rundt på deres vinter- og sommerhjul. En øvelse som ikke er uoverkommelig, men også noget der kræver indsigt og dækforståelse. De fleste vinterdæk og mange sommerdæk er i dag retningsbestemte, hvilket betyder, at det sikkerhedsmæssigt ikke er ligegyldigt, på hvilken position det enkelte hjul bliver monteret. Mange hjul er i dag også udstyret med tryksensorer, de såkaldte TPMS-sensorer, der kommunikerer med bilens sikkerhedsudstyr og skal kalibreres ved hjulskift. Derfor er det i mange tilfælde en rigtig god ide at få hjælp af en fagmand.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Efterspænding: Ved hjulskift bør hjulbolte efterspændes med momentnøgle efter 200 kilometers kørsel.

Kilde: Dækimportørforeningen.

RFT-dæk: Vær opmærksom på, om dæk, der skal skiftes, er punkterfri af run flat-typen. De nye skal så være af samme type. Punkterfri dæk vil typisk være mærket RFT.

Kilde: Dækimportørforeningen.

OEM-dæk: Nogle dæk med kendt fabriksnavn, modelnavn og størrelse findes også i særlige udgaver til førstegangsmontering på nye biler (Original Equipment Manufacturer, OEM). Det vil være indikeret med en særlig bogstavkode. Sådanne dæk kan have andre køreegenskaber og bør kun benyttes til de biler, de er specialfremstillet til.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Tjek selv dæktryk: Det bør bilisten selv gøre mindst en gang om måneden. Et mærkat med oplysninger om korrekt dæktryk findes typisk i døråbningen ved fordør i ratsiden eller ved benzindæksel. Ellers kan man se instruktionsbogen. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.

Forkert dæktryk: Kører man med for lavt dæktryk, betyder det stærkt forøget slid og stærkt forringede køregenskaber samt højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent).

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.

SUV-biler: Bilerne i den nu mest solgte bilklasse i Danmark har, uanset om de er to- eller firehjulstrukne, nøjagtigt lige så stort behov for sommerdæk, når de kører på varme sommerveje, som alle andre biler.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Køb kvalitet: Man bør altid anskaffe sig sommerdæk fremstillet af en anerkendt dækproducent. De meget billige dæk er som regel også de meget ringe dæk.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Dæk på internettet: Der er stor forskel på dæk til personbiler, varebiler og SUV-biler. Hvis man ikke er ekspert, er det bedre at lade fagmanden skaffe de rette dæk hjem.

Kilde: Dækimportørforeningen.

 

Hit Counter