CrossCar stormer frem - også i RallyX Nordic.

Åge Keseler Kirketerp

CrossCar (tidl. Crosskart Extreme) går nu ind i sit andet konkurrence-år, hvad angår dansk banesport på løst underlag (offroad). Samtidig er raceren blevet det fjerde startfelts-ben i RallyX Nordic - presented by Cooper Tires, som i løbsweekenden: 1. & 2. juni gæster Nysumbanen.

Arrangør er Motorsport Nordjylland (MNJ), hvor formand Finn Knudsen konstaterer: - Den hidsige racer er sydeuropæernes bud på en kart med grus/kridt og asfalt under hjulene. Danmark har 6 CrossCar-teams med i arrangementet, hvoraf de 4 kommer fra MNJ. Sekskløveret får konkurrence af omkring 12 kørere fra Norge og Sverige.

Lars Nielsen fra Give har gennem mange år kørt offroad-baneløb ”med tag over hovedet (folkerace/rallycross)”: - I CrossCar sidder man med rumpetten i muldvarpe-højde. Samtidig mærker man farten meget mere intenst, idet man får fartvinden lige i ansigtet – krydret med støv. Jeg fortryder derfor lidt, at jeg ikke skiftede til den hidsige kart lidt før. Det er virkelig en totaloplevelse, når startflaget løftes, og man stryger af sted som en raket.

Den regerende danske mester, MNJ’eren Søren Jelsbak, ser frem til RallyX Nordic på sin hjemmebane: - Jeg kører i den spansk-producerede Speedcar, men i år har flere kørere engageret sig med Semog-raceren fra Portugal. Jeg forventer dog stor jævnbyrdighed, idet reglementet bl.a. fastsætter, at det ikke er tilladt at justere (tune) på motoren. Jeg har 150 HK til rådighed, når den ca. 420 kilo tunge racer slippes løs.

Klubkammeraten, Dennis Munch, er tidligere dansk mester i den næstskrappeste klasse (CK 650), og er samtidig importør af Semog-raceren: - I DM-serien har vi tredoblet startfeltet, og den flotte fremgang er heldigvis sket uden at svække de andre crosskart-klasser.

Vendelboen: Leon Sørensen har holdt en længere motorsports-pause, og har senest kørt asfalt-karting: - Begge kart-typer har jo direkte træk på begge baghjul, hvilket er fænomenalt til den kontrollerede firhjulsdrift i svingene med løst underlag. På asfalt gælder det om få baghjulene affjedret således, at den ikke bare styrer lige ud. For så mister man hurtigt dyrebare sekund-brøkdele, og konkurrenterne stryger forbi……

MNJ’eren, Tobias Andersen, er i år skiftet fra CK 250 til CrossCar: - Jeg har fået mange flere hestekræfter at jonglere med, men den største forandring/udfordring er egentlig bremserne. På CK 250’eren havde jeg således ikke bremser på forhjulene.

En ny rookie i CrossCar er Rasmus Larsen fra MNJ: - I 2018 kørte jeg i CK 650, og herved fik jeg blod på tanden til at køre CrossCar i år. DM-premieren på Løvelbanen betød svære konkurrencebetingelser med fugtigt regnvejr, men jeg har allerede fået en god føling med fart-vidunderet. Jeg ser derfor frem til den nordeuropæiske infight på Nysumbanen.

- CrossCar bliver et spændende indslag i RallyX Nordic, afslutter Finn Knudsen. - Raceren er fintunet til rigtig potent og kvikt motorløb. Således er der ingen kobling, men i start-øjeblikket bliver hestekræfterne holdt i skak af en hydraulisk håndbremse. Herudover er gearskiftet sekventielt i stil med princippet på en motorcykel. Alt efter gearingen rammer raceren en topfart på omkring 170 km/t.  

Lars Nielsen ser frem til sin ekstra ”ilddåb” mod de skandinaviske kørere i CrossCar (Foto: k-j-foto).

 Den regerende danske mester i CrossCar: Søren Jelsbak er klar til fighten mod både Speedcar- og Semog-baserede konkurrenter (Foto: k-j-foto).

 Den tidligere danske mester i den næstskrappeste klasse (CK 650): Dennis Munch er nu skiftet til CrossCar.

 Leon Sørensen er glad for at være tilbage i hidsig kart – nu på løst underlag (Hoffmann Foto).

Unge Tobias Andersen har taget springet til CrossCar, og er hurtigt blevet fortrolig med den potente racer (Foto: k-j-foto).

Rasmus Larsen boltrede sig på det glatte underlag i DM-premieren.

 

Hit Counter