Når ældre mænd i gamle biler konkurrerer om æren.

Presseteamet, Viggo Johansen, rallypics.dk

Når de 14 danske mænd – de fleste ”gamle mænd” – i deres 7 gamle biler, den 31. januar, starter ud på den ca. 2.500 km lange rute i årets Rally Monte Carlo Historique, er det for at konkurrere om den ære det er at vinde verdens største historiske rally.


Service Teamet for Lars Hindsgaul og Arne Pagh tjekker bilen i en pause under
Rally Monte Carlo Historique 2018

 
Ikke mindre end 630 ligesindede har ved starten sat sig til rette i de 315 deltagende biler fra hele verden, når løbet skydes i gang fra syv europæiske byer. Det er dog ikke kun rallykørerne og deres co-piloter der, som nogle siger, er angrebet af Monte-bacillen. Baglandet skal også være på plads, for at det hele skal gå op i en højere enhed. Forberedelserne er store for at kunne gennemføre det lange historiske rally.

Hvad er så baglandet:
Først og fremmest skal familie og venner være indstillet på, at der både før, under og efter løbet bruges oceaner af tid på projektet. Alle skal være indforstået med, at de bliver nedprioriteret til fordel for adskilte biler, køreture til det franske for at tjekke og kontrollere årets rute, timelang planlægning på kontoret med kort og regnestok (læs regneark) på computeren, sponsor kontakt, pressearbejde og mange andre aktiviteter.


Sidste års debutanter, Per Vilslev og Erik Andersen, kørte et stabilt Monte Carlo Historique 2018, og kom hjem med en flot placering som nr. 68

Andet end kørere og co-piloter i teamet
Rutebogshold

Siden begyndelsen af november måned 2018, hvor ruten blev offentliggjort fra den arrangerende klub, Automobile Club de Monaco, har et rutebogshold arbejdet på højtryk, for at fremstille en rutebog med både meternøjagtige opmålinger og detaljeret beskrivelse af ruten, samt en kortbog med kortmateriale og billeder af ruten.

Flere hold har, derefter, uafhængigt af hinanden, været i Frankrig for at kontrollere de opmålinger der danner basis for det samlede rutebogsmateriale, som løbet køres efter.

Ispiloter
Under selve løbet har Team Fynske Bank Danmark egne ”ispiloter” med, som en time før første bil på sekundetaperne, gennemkører strækningerne og vurderer vejens beskaffenhed på de enkelte sekundetaper. På basis af oplysningerne, som kørerne får via SMS, beslutter de bl.a. deres dækvalg forud for hver etape.

Servicemandskab
De fleste af de 7 deltagere har egen servicebil med, som følger løbet fra start til slut. Servicemandskabet sørger for nødvendig service af både bil og mandskab. Der skal skiftes hjul, måske skiftes olie, tankes benzin, og kørerne skal holdes ved lige med mad og drikkevarer.

Presseteam

Teamet medbringer eget presseteam, som består af fotojournalist, fotograf og et TV-hold. Der sendes daglige pressemeddelelser hjem fra Frankrig, suppleret med billeder fra dagens strabadser. TV- holdet optager video, som munder ud i to ½-timers TV-udsendelser, der ligesom i 2018, forventes vist på diverse TV-kanaler efter hjemkomsten

.
”Team Fynske Bank Danmark”´s TV-fotograf Michael Kragmann på job i Ardeche i 2018

 

Dermed er det et godt sammentømret hold på mere en 20 personer, som hver især laver det de er gode til, for at hele teamet kan gennemføre Rally Monte Carlo Historique med succes.

Forhåbentlig kan Team Fynske Bank Danmark slutte årets største begivenhed af med individuelle topplaceringer til de syv danske deltagere, ligesom der satses på en topplacering i holdkonkurrencen, hvor de danske deltagere kører som ”Team Fynske Bank Danmark”.


Toni Hansen og Per Brodersen sluttede i 2018 på en generel 4. plads af de 320 deltagere. De står her med pokalerne for en flotte 2. plads i deres klasse.

___________________________________________________________________________