Nekrolog

P. C. Ægidius (Olsen) er stille sovet ind efter længere tids sygdom. 

Det var den triste besked jeg fik i tirsdags.

PC Olsen som han blev kaldt dengang i starten af halvfjerdserne, var en af datidens største rally talenter.

Allerede som helt ung kørte han i sin Volvo Amazon, fra de svenske fabrikskørere. Både fra Volvo, Opel og Saab.

 

Men efter nogle år måtte han, på grund af økonomien, sætte sin karriere på hold.

Han kom dog stærkt igen i 1972, da han købte en helt ny Volvo 142 i Gr. 2, som det hed dengang.

Det var der jeg, som helt ung andenkører, begyndte at køre med PC.

Først i danske rallies, men senere også i de udenlandske. Især var det gamle Østtyskland attraktivt.

Vi deltog flere gange i Pneumant Rally, samt Wartburg Rally, med flere gode topplaceringer til følge.

Også Rally Baltic, samt Rally Nordland var hans foretrukne løb, hvor han også lavede topplaceringer næsten hver gang.

 

Alle steder hvor PC befandt sig, var der fest, højt humør og glæde.

PC var en person med mange talenter. F.eks. på vores mange ture til rallies i Tyskland, hvor han på færgen drev tjenerstaben til vanvid, når han ”talte sort” ved bestilling af mad og drikkevarer, til alles store morskab, også tjenernes.

 

PC nåede også, med sit ligefremme væsen, at blive venner med en af datidens helt store rallystjerner, og senere verdensmester, nemlig tyske Walther Röhrl.

Walther Röhrl boede altid hos PC i Hørsholm, når han deltog i Rally Baltic.

Dette venskab opstod under vores deltagelse i Donau Rallyet i Ungarn og Rumænien, og blev yderligere styrket da vi kørte TAP Rally i Portugal, samt Firestone Rally i Spanien.

Vi fik mange yderst gavnlige ”inside information”, af Walther Röhrl og hans co-driver Jochen Berger, som jo var fabrikskørere for Opel.

 

PC nåede også at køre Monte Carlo Rally i 1972, i Volvo 142, sammen med Arne Højgaard.

De sluttede som bedste danske hold og fik dette år, den berømte, Monte Carlo pokal fra Dansk Rally Club.

 

Efter et par års pause fra rallysporten, grundet travlhed i hans BMW forretning i Hørsholm, kom han tilbage i slutningen af halvfjerdserne, hvor han fik bygget en BMW 323 i om til rally.

Han mente dog efter nogle rallies i BMW, at han ikke kørte stærkt nok til at følge med i den absolutte top.

Og det var ikke PC, han ville være i toppen hvis han skulle deltage.

Her sluttede PC’s rallykarriere, men vi mødtes igennem flere år til den årlige generalforsamling i Dansk Rally Club, hvor vi begge var/er medlem.

 

Tak for en masse gode oplevelser, og æret være dit minde.

Karsten Richardt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hit Counter