Ib Kragh: ”Så kom sæsonen endelig i gang”

Efter diverse test blev det i lørdags alvor for Ib Kragh. Sammen med Ditte Kammersgaard stillede han til start i Kongensbro Rally Grand Prix, og det bød på fire intense heat og en nervepirrende finale – og alle fem gange lykkedes det makkerparret at være hurtigst i deres nye Skoda Fabia R5.

”Så kom sæsonen endelig i gang,” siger Ib Kragh. ”Efter en rallytest i Roskilde og en opgave som sikkerhedsbil ved Stormarn Rally ved Hamborg blev det nu alvor, og det var dejligt, at vi kunne ende dagen med en sejr.”

”Vi lagde ud med at deltage i den rallytest, Randers Auto Sport havde arrangeret forud for rallysprintet. Vi kørte testprøven igennem fem gange, og vi forbedrede os en lille smule. Det passede mig fint, at vi kun forbedrede os med halvandet sekund fremfor den alternative situation, hvor man forbedrer sig med 6-8 sekunder. Det er nemlig et dårligt signal, for så har man kørt alt for langsomt første gang.”

I rallysprintet skulle hastighedsprøven køres fire gange. To gange mod uret og to gange med uret.

Vi kom godt fra start og fandt hurtigt farten, indtil vi ramte noget kølervæske fra en anden deltager, så pludselig vendte vi den forkerte vej. Vi var hurtigst alligevel, selv om vi snurrede, men dækkene var flået i stykker efter det første heat, så vi måtte sætte nogle hårdere dæk på for at få dem til at holde hele dagen,” fortæller Ib Kragh. ”Det lykkedes dog at vinde samtlige fire heats, selv om en svensk konkurrent, der også stillede til start i en ny R5-rallybil, kom tættere og tættere på. Men vi vandt dog sidste heat med halvandet sekund.”

Ib Kragh og Ditte Kammersgaard var selvklart blandt dagens 20 hurtigste hold og dermed sikker på en plads i finalen. Men finalen fik en katastrofal start for dem.

”De andre gange havde starteren kikket ind i bilen, og først når jeg havde nikket til ham, at jeg var klar, satte han nedtællingen i gang,” fortæller Ib Kragh. ”Jeg var ikke klar, da han startede, og jeg gik i stå. Hvorfor lige her? tænkte jeg. Vi kom bagud, men jeg kunne se, hvor vores svenske konkurrent var henne, men han kom længere og længere bagud, men jeg anede ikke, hvor vi stod, for jeg vidste ikke, hvor meget vi havde sat til. Jeg var lidt hidsig, men vi endte med at vinde med 1,4 sekunder.”

”Det blev en god dag. Der var mange tilskuere, og det er naturligvis altid rarest at stå øverst. Servicefolkene havde gjort et kæmpe stykke arbejde for at lære bilen at kende, og de har fået den ind under huden.”

Hit Counter