Vedr.
Sydhavsrally 2022
Nykøbing F.
den 5.december 2022
Der har været sagt
og skrevet meget om Sydhavsrally 2022.
Noget er sandt,
mere er usandt og endnu mere er vildledende påstande på de
sociale medier.
Jeg har ikke
tidligere kommenteret, da jeg gerne ville holde det internt og
ikke diskutere offentligt. Og de sociale medier – ja det niveau
kommer jeg ikke ned på.
Men nu synes jeg
det er nok med bagtalelse af mig og Sydhavsrally. Jeg kunne
desværre ikke deltage i Repræsentantskabsmødet – det kunne
have været spændende.
FAKTA:
-
Ambulancer er
IKKE sparet væk, de er der ikke, og har aldrig været der.
-
En ambulance der
er lejet ind til rallyprøven anses for at være privat og må
derfor IKKE køre til skadestuen. En privat ambulance,
samaritter eller anden førstehjælper kan hjælpe ved
uheldsstedet, men skal vente på 112 ambulancen kommer frem og
kan køre de tilskadekomne til sygehuset. I Sydhavsrally 2022
var responstid for ambulance 4 – 10 min for SS
-
Havde
Sydhavsrally ikke været et FIA løb og haft en arrogant og
bedrevidende Steward, havde der ikke været problemer.
Sikkerheden på SS er den samme som altid og som i mange andre
DM løb.
-
I 2020 var
Sydhavsrally kandidatløb for godkendelse til at lave FIA
løb. Her var der også FIA observatør og heller ingen
ambulancer – det gav ingen kommentarer.
-
Som det eneste
rally i Danmark har vi Politi PO ved alle veje ind til start
og ud fra mål. Disse veje betegnes som redningsveje og skal
ikke blokeres af tilskuere eller andre biler.
-
Redningsberedskabet
er informeret med kort og koordinater så de ved hvor de skal
køre hen til disse redningsveje ved en evt. 112.
-
Da FIA Steward
ønsker at løbet skal stoppes, meddeler formand for Steward,
Citat: Ja vi kan jo ikke tvinge dig, men vi anbefaler det
kraftigt.
-
Som afslutning
er det jo slet ikke ambulancer der er problemet, men at FIA
Steward ikke fik sin vilje.
Resume af
dagen den 10. september.
Dagen starter
med at Steward ringer fra SS 1 og spørger til ambulancer. Da de
erfarer der ikke er ambulancer kommer de tilbage til RC og efter
en del debat hvor FIA Steward anklager mig for at snyde med de
sikkerhedsplaner der er godkendt i FIA, hvilket ikke er rigtigt.
På sikkerhedsplanerne er der et kryds symbol hvor det er planlagt
med Førstehjælp. For FIA steward var det et symbol for en
ambulance – det var det eneste han kunne sige, hvorfor han
anklagede mig for at snyde. I FIA Safety Guidelines er der også
vist samme kryds symbol ved start, og i signatur forklaringen er
dette = First Aid, altså førstehjælp og IKKE en ambulance.
Steward holder møde og herefter beder FIA Steward mig om at
standse rallyet. Jeg svarer at det er jeg ikke meget for, hvortil Formand
for Steward siger: Ja – vi kan jo ikke tvinge dig, men vi
anbefaler det meget kraftigt.
Efter denne besked svarer jeg så at rallyet ikke stoppes.
Ansigtsfarven hos FIA Steward skifter kulør og der er ild i
toppen - det er sikkert første gang en lille løbsleder siger ham
– en stor FIA mand – imod.
Vi gjorde virkeligt
mange forsøg på at forklare FIA Steward at i Danmark må en
privat ambulance ikke køre til skadestuen – vi skal altid have
en 112 ambulance, samt at respons tid er fra 4 min på den
nærmeste SS til 10 min på den fjerneste SS. Der var ikke megen
hjælp fra den danske Steward til at forklare dansk ambulancelov
– slet intet
FIA steward ville
overhovedet ikke høre og begyndte at ringe rundt – formodentlig
til FIA som senere ringer til DASU.
Hvad der herefter
foregår mellem vores afviklingsleder ( RU fmd.) og DASU fmd. kan
man kun gisne om. Da jeg er på vej til sekretariatet for at
lægge anden info på opslagstavlen, meddeler afviklingslederen
mig at der kommer en mail fra DASU om at rallyet skal stoppes. Da
jeg er tilbage kan jeg se mail er kommet, men inden jeg kommer ind
i afviklingen for at aftale stop af rallyet med afviklingslederen,
kan jeg se på tracking at rallyet er rød flaget. Denne ordre kan
kun være givet af afviklingslederen ( RU fmd.) hvilket han ikke
har kompetence til - udenom løbslederen. Rallyet var på sidste
SS inden servicepause hvor det ville være smart at standse
løbet, men det skulle åbenbart ske mens halvdelen af feltet
kørte på SS 7 hvilket gav en unødig frustration og mange
spørgsmål hos deltagerne.
Efterskrift.
Det hele startede
med manglende ambulancer men slutter med at FIA Steward og formand
for Steward ikke er enige og jeg følger formanden
RU fmd. straffer
mig og tager min licens, "sjovt nok" IKKE på grund af
manglende ambulancer og sikkerhed, som det hele startede med –
men på grund af at jeg ikke stoppede rallyet som FIA Steward
mente jeg skulle. ( måske RU. Fmd. har fundet ud af at der ikke
er hold i ambulance sagen ) Jeg har vidner på at Steward formand
sagde til mig at Steward ikke kunne tvinge mig til at stoppe
rallyet, men de anbefalede det. Dette er meddelt DASU, men vidner
har der ikke været mulighed for at føre.
RU fmd. og DASU
fmd. har ikke en sag da der i henhold til FIA Safety Guidelines
App H. Art. 5.1 ikke angiver ambulancer men "First Aid"
på SS, og da formand for Steward meddeler mig at de IKKE kan
tvinge mig til at stoppe rallyet, ja så kørte vi videre. FIA har
henvendt sig til DASU, så derfor skal der rulle et hoved så de
kan få oprejsning i FIA.
Siden løbsdag den
10. september over middag hvor afviklingsleder ( RU fmd.) kommer
og meddeler mig – der kommer en mail fra DASU om at stoppe
rallyet ( hvor ved han det fra hvis ikke RU fmd og DASU fmd har
bagt rævekager bag mig) har der ikke været kontakt mellem mig og
RU fmd.. Han sagde ikke farvel til mig eller andre, fik ikke sin
aftensmad – pist væk. DASU fmd. har der heller ikke været
kontakt med til dato. De 2 fmd. kører deres sag på info fra FIA
Steward - men er der ikke 2 sider af en sag inden man farer ud med
at dømme !!!
Det er min klare
overbevisning at havde FIA Steward været mindre arrogant og mere
lydhør havde der ikke været et problem. Jeg kan forstå at der
ude på de bagerste skovveje i Finland er langt for en ambulance,
men nu er du kommet til Danmark, hvor der gælder andre regler.
Skriv på Rallyinfo
fra Repræsentantskabsmødet om DASU Fmd. beretning anser jeg
ingen grund til at kommentere. Han kender helt tydeligt ikke
fakta.
Jeg har kæmpet for at få NRC og Internationale rallyer
til Danmark uden at få megen hjælp. Men DASU satser jo også kun
på bredden i klubrally.
Jeg har haft DASU
licens siden 1977 og lavet rally siden 1987, så jeg kommer ikke
til at græde over det – jeg har gjort mit.
Men der kommer ikke
flere Sydhavsrally´er, test dage for teams der lige vil teste
inden et løb eller indkøre den lejede rallybil.
Når jeg har fået
knivene ud af ryggen – finder jeg noget andet at spilde min
fritid på.
SYDHAVSRALLY 19xx
– 2022 R.I.P.
John
Larsen
Sydhavsrally
jl@sydhavsrally.dk
Kun seriøse og
saglige henvendelser på mail besvares.
|