Et
nyt koncept ser dagens lys i Los Angeles, hvor Porsche har præsenteret
den mest hårdføre 911 nogensinde. Den nye 911 Dakar blander
fortidens rallytriumfer med nutidens jagt på vilde eventyr.
Den nye Porsche 911 Dakar føler sig lige så meget hjemme i
terrænet, som den gør på asfalten. Den særlige model, begrænset
til 2.500 eksemplarer, demonstrerer, at der ingen grænser er
for det snart 60 år gamle 911-koncept. Ikke mindst er den et
kip med hatten til Porsches første generelle sejr i
1984-udgaven af Paris Dakar Rally, som blev opnået med den første
firehjulstrukne 911. Netop derfor kan den nye 911 Dakar også
bestilles med en Rallye Design-pakke, som med visuelle elementer
giver associationer til den ikoniske vinderbil.
Højere
frihøjde med løftesystem
Det første, som
fanger øjet på den nye 911 Dakar, og som blev præsenteret i
forbindelse med årets udgave af Los Angeles Auto Show, er den
markant øgede frihøjde, som er hele 50 millimeter højere end
en traditionel 911 Carrera med sportsundervogn. Det
standardudstyrede løftesystem hæver front- og bagende
yderligere 30 millimeter og skaber en frihøjde, som matcher
konventionelle SUV-modeller.
Løftesystemet
er ikke kun udviklet til at overvinde forhindringer ved lav
hastighed, men er en fuldt integreret del af det ombyggede
chassis. I højeste indstilling er 911 Dakar således i stand
til at gennemføre offroad-eventyr med op til 170 kilometer i
timen. Ved højere hastigheder sænker bilen sig automatisk til
dens normale niveau.
Som
komplement til bilens sportslige offroad-egenskaber er 911 Dakar
udrustet med specialudviklede Pirelli Scorpion All Terrain
Plus-dæk på 19- og 20-tommers fælge. Det grove mønster er ni
millimeter dybt og dækkets indre del, karkassen, er ekstra
forstærket, hvilket gør dækket på den nye 911 Dakar ideelt
til udfordrende terræn, mens det stadig leverer sportslige
egenskaber på asfalt.
Dominerende
kræfter på alle underlag
Den 3,0-liters
sekscylindrede boxermotor med biturbo leverer 480 hestekræfter
og et massivt drejningsmoment på 570 newtonmeter, kombineret
med den velkendte lyd af en 911. Med samme mængde kræfter som
en 911 Carrera 4 GTS, sprinter Dakar fra 0-100 kilometer i timen
på blot 3,4 sekunder, mens tophastigheden grundet de grove terrændæk
er sikkerhedsmæssigt begrænset til 240 kilometer i timen.
Firehjulstræk
og 8-trins PDK-gearkasse er standard, og det samme gælder
baghjulsstyring, aktive krængningsstabilisatorer (Porsche
Dynamic Chassis Control) samt motorophæng fra 911 GT3.
Kombinationen af disse komponenter betyder, at 911 Dakar er lige
så dynamisk på sand og løst underlag som på landevejen eller
racerbanen.
Offroad-egenskaberne
understøttes af to helt nye køreprogrammer, som vælges med
drejeknappen på rattet. Rallye-indstillingen egner sig til løst
og ujævnt underlag og kendetegnes blandt andet ved et
baghjulsorienteret firehjulstræk. Offroad-indstillingen løfter
automatisk bilen til højeste niveau og er skabt til maksimalt
greb i svært terræn og på sand. Begge disse køreprogrammer
indeholder også Rallye Launch Control, som gør det muligt at
accelerere kraftigt fra stilstand på løst underlag ved blandt
andet at tillade hjulene en vis mængde slip.
Råt
look og praktisk ekstraudstyr
Udover de tekniske features byder 911 Dakar også på
visuelle detaljer som den nyudviklede hækvinge skabt af
kulfiberforstærket plastik (CFRP) samt fronthjelmen med
luftudtag fra 911 GT3. Dertil kommer særligt offroad-detaljer
som de rå skærmkanter, beskyttende bundskjolde i rustfrit strål
under front, bagende og sidepaneler samt røde trækkroge i
aluminium både for og bag. Også grillene i de forreste
luftindtag er udført i rustfrit stål for at beskytte køleelementerne
mod flyvende sten og lignende fremmedelementer.
Til
den nye 911 Dakar er også designet en praktisk tagbagagebærer
med lygter, som tilsluttes via et 12-volts-stik på bilens tag.
Tagbagagebæreren, der fås som tilvalg, kan eksempelvis rumme
rally- og ekspeditionsudstyr så som benzin- og vanddunke,
foldbare spader og andre praktiske remedier. Et originalt
tagtelt er også tilgængeligt til den nye 911 Dakar.
I
kabinen understreges specialmodellens sportslige ambitioner med
dybe skålsæder som standard, mens bagsædet er fjernet. Sammen
med vægtbesparende elementer som letvægtsglas og -batteri
ender 911 Dakar på en egenvægt på 1.605 kilo, hvilket er blot
10 kilo mere end en 911 Carrera 4 GTS med PDK-gearkasse.
En
anden særlig feature i Dakar-kabinen er Race-Tex-betrækket med
dekorative syninger i farven Shade Green, som helt eksklusivt
også er tilgængelig som eksteriørfarve til 911 Dakar. Og som
tilføjelse til det sportslige outfit i kabinen kan desuden tilvælges
en Rallye Sport-pakke med sikkerhedsbur, 6-punktsseler og
brandslukker.
Ikonisk
Rallye Design-pakke
Som et særligt visuelt element – og til stor
begejstring hos fans af Porsches bedrifter i rally – kan 911
Dakar også vælges med en Rallye Design-pakke fra Porsche
Exclusive Manufaktur. Denne spektakulære pakke indeholder en
ikonisk lakering i kombinationen hvid og metalblå samt
dekorativ foliering – og som en ekstra detalje kan ejeren selv
vælge nummeret på siden af bilen, fra 0 til 999.
Og
som reference til de ikoniske rallystriber i rød og guld bærer
Rallye Design-pakken – som er inspireret af den
Paris-Dakar-vindende Porsche 911 fra 1984 – også betegnelsen
’Roughroads’ på dørene. Denne betegnelse er et registreret
varemærke og tydeliggør konceptet bag 911 Dakar og modellens
egenskaber i terrænet. De hvidlakerede hjul afrunder det
distinktive look.
Du
kan læse mere om Porsche 911 Dakar her.
911 Dakar. Forbrug,
kombineret: 8,8-8,9 km/l; CO2-udledning, kombineret: 256 g/km
(WLTP). Danske priser fra 4.489.900 kr.