Glad Sport sætter sig på Dansk Super Rally
Et
fantastisk første år for Glad Sport blev afsluttet ved
weekendens Rally Stoholm. Kenneth Madsen/Mette Felthaus scorede sæsonens
sjette sejr og sikrede sig dermed titlen i Dansk Super Rally foran
Jacob Madsen/Line Nedergaard, som kan se tilbage på en sæson som
ubesejrede i Rally4-klassen.
Hele
Glad Sport kunne juble efter Rally Stoholm og en fantastisk debutsæson
i dansk rally (foto: Jokum Tord Larsen).
Da
de første streger for et lille års tid siden blev slået til
Glad Sports 2022-planer, skete det med en målsætning om at blive
et af de toneangivende mandskaber i dansk rallysport. Resultaterne
oversteg langt forventningerne. I starten af oktober sikrede
Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) og Jacob
Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Fårvang) sig
Danmarksmesterskaberne i henholdsvis Rally2- og Rally4-klasserne,
og ved weekendens Rally Stoholm kunne de to mandskaber indtage de
to første pladser i Dansk Super Rally – det generelle danske
mesterskab – foran 89 andre rallymandskaber.
"I
Glad Sport har vi vist, hvad vi står for, og jeg er virkelig glad
for at være en del af det," siger Line Nedergaard. "Det
er et virkelig godt team at være i, for vi har virkelig et godt
sammenhold, og alle er glade og føler sig godt tilpas. Uanset
hvilken rolle vi har."
"Vi
har haft et godt samarbejde i bilen, og vi har haft et godt
flow," siger Jacob Madsen om sin og Line Nedergaards seneste
klassesejr (foto: Jokum Tord Larsen).
"Rally
Stoholm var et fantastisk løb, hvor der var gjort meget for at få
skabt et godt løb. Vi troede, at Cimbern Rally ville blive årets
bedste løb, men dette løb har slået det."
Rally
Stoholm bestod af i alt 13 hastighedsprøver. Fire blev kørt i mørket
fredag aften, mens de ni andre fandt sted lørdag i dagslys. Men
det skete på veje, som bestod af et miks mellem asfalt og grus.
Her overraskede Jacob Madsen/Line Nedergaard alt og alle ved på løbets
anden hastighedsprøve at sætte bedste i hele feltet i deres
forhjulstrukne Peugeot 208 Rally4. Parret overraskede også sig
selv.
"Inden
start havde vi nok regnet med, at vi ville blive slået med 20
sekunder af firhjulstrækkerne," indrømmer Jacob Madsen.
"At vi endte med at slå alle de andre på en prøve, hvor
der var grus, og så tage en generel prøvesejr, ja, det var ikke
noget, jeg overhovedet havde spekuleret over. Vi har haft et godt
samarbejde i bilen, og vi har haft et godt flow."
Parrets
Peugeot 208 Rally4 blev – bogstaveligt talt – holdt i sporet,
og det var først, da hastighedsprøven senere samme aften skulle
køres anden gang, at parret blev udfordret. "Et grusstykke
var blevet kørt meget op, og vi endte med at lande på næsen i
en fordybning, som var opstået, og det kostede en skade på
bilens front," fortæller Jacob Madsen, mens Line Nedergaard
tilføjer: "Lige i sådan en situation er jeg glad for, at
jeg kører med så dygtig en chauffør som Jacob!"
Også
Kenneth Madsen/Mette Felthaus blev udfordret på løbets anden
hastighedsprøve.
"Det
var ikke, fordi regnen var kraftig, men der kom støvregn, og når
vi samtidig havde ekstraprojektører på rallybilen med masser af
lys, virkede det nærmest som at køre i tåge," fortæller
Kenneth Madsen.
"Der var flere gange på aftenprøverne, hvor Kenneth råbte
til mig for at få noterne hurtigere, og når jeg kikkede op fra
noterne, havde jeg svært ved at orientere mig om, hvor vi var.
Det virkede som om, det var en hvid mur af sne, vi kørte i,"
siger Mette Felthaus.
"Det
er fedt, at vi endelig er lykkes med vores mål om en fælles
titel," siger Mette Felthaus om hendes og Kenneth Madsens
mesterskab (foto: Jokum Tord Larsen).
Lørdagen
bød overvejende på tørvejr og fuldt dagslys. Kenneth
Madsen/Mette Felthaus kunne her fastholde deres greb i den føring,
de havde fået opbygget i løbet af fredag aften.
"Men
det var først, da vi var færdige med den sidste hastighedsprøve,
at vi var sikre på sejren og titlen i Dansk Super Rally,"
indrømmer Kenneth Madsen. "Da der manglede 3-4 hastighedsprøver,
havde vi et forspring på 30 sekunder. På det tidspunkt vidste
vi, at vi enten skulle begå en fejl eller få en teknisk defekt
for at blive slået, så vil valgte at køre de afsluttende
hastighedsprøver på det sikre."
På
den sidste del af ruten mod målet i Stoholm var der jubel i den
blå og hvide Peugeot 208 Turbo 16.
"Vi
havde selvfølgelig håbet på, at vi kunne gøre rent bord ved at
tage den sjette sejr ud af seks mulige, men vi turde i dagene op
til løbet ikke helt tro på det, sådan som vejret tegnede sig.
Men det var fedt, at vi endelig er lykkes med vores mål og en fælles
titel," siger en glad Mette Felthaus.
"Det
er Kenneths og min syvende sæson sammen. Vi har flere gange været
med i toppen, men det er først nu, at alt har flasket sig for os,
og det skyldes, at vi har haft de bedst mulige rammer i Glad
Sport."
"Teamet
er måske nyt, men det er bygget op omkring erfarne kræfter,"
tilføjer Kenneth Madsen. "Vi kender hinanden, og så har vi
været begunstiget af, at vi kun har oplevet tekniske problemer
med bilen i rallysprintet i Kalundborg og et Yokohama-mesterskabsløb,
som ikke talte med til Dansk Super Rally."
Glad
Sports anden bil har gennemført sæsonen uden de mindste
problemer.
"Vi
har i år vundet vores klasse i alle de løb, som vi har stillet
op, hvad enten det har været DM-løb, udenlandske løb eller
sprints," slår Jacob Madsen fast.
Glad
Sports mandskaber
Kenneth
Madsen (1989)
har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets
rallytalent og har vundet seks Danmarksmesterskaber. Siden 2016
har han kørt sammen med Mette Felthaus (1982),
og de har bl.a. taget generalsejren i Rally Naturens Rige og
Sydhavsrally. Sammen kører de i en Peugeot 208 T16 R5,
der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med
16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 280 hk, som fordeles
til alle fire trækkende hjul.
Jacob
Madsen (1995)
har kørt rally siden 2013, hvor han i 2013 blev kåret som årets
rallytalent og har vundet fire Danmarksmesterskaber ligesom han
fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af
disse kåringer og to af DM-titlerne er erobret sammen med Line
Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans
co-driver. Makkerparret deltager i en Peugeot 208 Rallye4,
som har en trecylindret rækkemotor på 1.199 cm3 med
12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 208 hk, som
alene overføres til forhjulene.
|