TIL
SARDINIEN FOR
AT VARME OP TIL
DANSK DM-FINALE
Simon
Vallentin og Sarah Haulrik stiller op i et stærkt felt med kørere
fra 14 lande
Den
danske duo har fået en Mitsubishi Lancer Evo VIII stillet til rådighed
til weekendens TER-finale på Sardinien
Onsdag
fløj de danske rallykørere Simon Vallentin og Sarah Haulrik, Holbæk/Fredericia,
til Sardinien for at køre Rally Terra Sarda, der er den syvende og
sidste runde i dette års Tour European Rally; en turnering hvori
Simon Vallentin tidligere har deltaget.
Denne
gang er han imidlertid med på en særlig invitation og kommer
sammen med Sarah Haulrik til start i en 4-hjulstrukket Mitsubishi
Lancer Evo VIII, som den danske duo får stillet til rådighed. Men
det bliver i et stærkt felt af konkurrenter.
-
Vi skal køre i klasse med en sværm af R4- og R5-biler, og der
bliver afgjort ikke givet ved dørene. Nu kommer vi heller ikke med
store ambitioner og forventninger, men vil selvfølgelig yde vort
bedste og i øvrigt tage det som en oplevelse og udnytte muligheden
for at få erfaring med et område, hvor der også køres VM-rally.
-
Det ville da være dumt at sige nej til en invitation med alt
betalt. Desuden kan det føre til nye kontakter, fastslog Simon
Vallentin, før han og Sarah Haulrik fløj mod Middelhavet.
Vallentin
Motorsport satser i 2023 på en fabriksny Hyundai i20 N Rally2 og
bruger pausen i 2022 til at vedligeholde formen i sprintløb og
Dansk Super Rally-finalen i Stoholm.
Det
er TER-promotor Luca Grillis, som har inviteret Simon Vallentin til
Sardinien for at køre det godt 325 kilometer lange Rally Terra
Sarda med omkring 80 kilometer hastighedsprøver og et
internationalt startfelt med adskillige topkørere, bl.a. Hayden
Paddon fra New Zealand, som har været fabrikskører i
VM-turneringen. Der er tale om et internationalt rallyfelt med kørere
fra i alt 14 lande.
Luca
Grillis kontaktede i weekenden Simon Vallentin og bad ham komme til
Sardinien, og så fik denne ellers travlt. For han skulle både have
fornyet sin internationale licens, booket flybilletter og ikke
mindst finde en stand-in for sin sædvanlige co-driver, Peter
Egholm, Kirke Hyllinge. Med det korte varsel kunne sidstnævnte ikke
nå at blive klar, så derfor trådte Sarah Haulrik til.
Torsdag
og fredag gennemkører danskerne rallyets 11 hastighedsprøver og
laver noter. Rally Terra Sarda starter lørdag middag i Tempio
Pausania og slutter søndag i Porto Cervo.
-
Jeg er spændt på, hvad vi kan få ud af det. Under alle omstændigheder
bliver det jo en oplevelse i sig selv, konstaterede Simon
Vallentin inden afrejsen.
Om
ikke andet kan Rally Terra Sarda bidrage som opvarmning til Simon
Vallentins kommende entre i dels KOMO Rallyspecial ved Høng den 15.
oktober og finalerunden i Dansk Super Rally den 4.-5. november.
Begge løb kører han i en lejet 4-hjulstrukket Subaru Impreza fra Rådbjerg
Racing i Jyderup.
Om
det foregår i Danmark eller på Sardinien er ikke afgørende, bare
formen vedligeholdes mens han venter på en ny bil til sæson 2023,
som skal køres i en fabriksny Hyundai i20 N Rally2.
Simon
Vallentin tog imod invitationen til at køre med i weekendens Rally
Terra Sarda 2022 på Sardinien, og kommer i stærkt selskab med
bl.a. den new zealandske VM-kører Hayden Paddon.
Rally Terra Sarda køres i den nordøstlige del af Sardinien med
start lørdag i Tempio Pausania og mål søndag i Porto Cervo
En
af hastighedsetaperne er den godt syv kilometer lange og snoede
Prova del Giganti. Foruden en henved to kilometer lang prøve i et
byområde er der fem hastighedsetaper, som skal gennemkøres to
gange. Ialt skal der køres 11 hastighedsprøver.
(Foto:
Morten Dam, specialpress@gmail.com
|