Drifting
er en helt særlig diciplin. Nu har Renault skabt en showcar, der
er født til at drifte. Og den er i den grad en hyldest til
Renault R5 Turbo 2, der satte modellen på det sportslige
landkort. Og ja – så er den er helt elektrisk.
I
år er det 50 år siden at Renault 5 blev lanceret. Og jubilæet
er ikke gået stille af. For ikke så lang tid siden lancerede man
i Paris en Renault 5 Diamant - en designers våde drøm.
Lyserød, med diamantformede lygter og et rat lavet i marmor.
Denne
R5 Turbo E3, som præsenteres i dag, ligger så langt væk fra den
model som man overhovedet kan forestille sig. Og hvorfor nu det
kringlede navn – E3. Jo, såmænd fordi den ligger fint i forlængelse
af Turbo 2 modellen – og E – fordi den er helt elektrisk. Og måske
nok langt mere i tråd med det som Renault for mange
motorsportsfans står for.
"Renault
5 TURBO 3E kombinerer ultra-tech design med talrige referencer til
racing og faktisk også videospil. Kombinationen sender denne
showcar ind i en verden af modernitet og højteknologi. Den er på
en eller anden måde et sted mellem det virkelige og det
virtuelle. Denne 100 % elektriske drifter, demonstrerer, at
elektriske biler altså kan være enormt sjove og pænt vilde" siger
Renault's Vice-President Design, Gilles Vidal.
Bilen
er i alt fire meter lang – inklusiv den gigantiske hækspoiler,
to meter bred og blot 1,32 meter høj. Den vejer uden batterier
980 kilo og 1500 med batterier. Den har 380 hk (280kW) et
drejningsmoment på 700 Nm, en tophastighed på 200 km og 0-100 på
blot 3.5 sek.
Hvor
Renault 5 Diamant var "all about appearance" er R5 TURBO
3E "all about performance". Den er simpelthen skabt til
racerbaner. Og den er selvfølgelig baghjulstrukket. Der er to
elektriske motorer, der tager sig af hvert sit hjul, og batteriet
på 42 kWh ligger fladt under gulvet.
Mens
bilen umiskendelig ligner forgængeren – Turbo 2- så er den
lavet i kulfiber og bilen nyfortolker også de klassiske
gigantiske luftindtag ved bagskærmene. De store luftindtag på
den forreste kofanger tjener to formål. Et – de køler
batteriet og to - de sikrer downforce.
Også
indenfor mikses fortid og nutid, den virkelige verden og den
virtuelle. De skålformede sæder er naturligvis udført i
kulfiber, mens rattet og sikkerhedsselen er udført i samarbejde
med de internationalt anerkendte Sabelt.
Et
moderne twist på en af Renault 5 Turbo umiskendelige features –
de 10 analoge ure – er nu erstattet af digitale skærme og ser
ud som om de lige er trådt ud af et retro game univers.
For
at starte bilen skal man for eksempel trykke på knappen
"Free play". På samme måde er de forskellige køreprogrammer
blevet omdømt. Drifting hedder nu Turbo, og for 360 graders spins
skal man aktivere "Donut" programmet. Bilen kan ses på
Renault standen på det kommende Paris Motorshow, der går fra den
17.-23 oktober.
Om
Renault 5:
Renault
5 er produceret i mere end 5.5 mio eksemplarer og var i 1970'erne
og 1980'erne den mest populære bil i Frankrig. Den blev
produceret fra 1972 til 1984 og blev synonym med det såkaldte
mini segment, hvor også ikoniske Fiat 127, der blev lanceret i
1971, også befandt sig.
|