Glad Sport gjorde rent bord ved Sydhavsrallyet

 

Ved lørdagens Sydhavsrally fortsatte Glad Sports to mandskaber linjen fra forårssæsonen, så de fortsat er ubesejrede. Kenneth Madsen/Mette Felthaus vandt deres fjerde generalsejr i træk, mens Jacob Madsen – der blev sekunderet af Arly Larsen – for fjerde gang sejrede i Rally4-klassen.

 

Med Arly Larsen som co-driver vandt Jacob Madsen Rally4-klassen (foto: Flemming Jensen).

 

Fjerde afdeling af Dansk Super Rally var Sydhavsrally, som lørdag blev afviklet med base i Nykøbing Falster, og Glad Sports to mandskaber var på forhånd blandt favoritterne.

Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) var blevet tildelt startnummer 1 i deres Peugeot 208 T16 R5, mens Jacob Madsen (Ruds Vedby) skulle starte som nummer 5, i den Peugeot 208 Rally4, hvor han normalt har Line Nedergaard (Fårvang) som co-driver. Et rygproblem gjorde dog, at Arly Larsen (Dianalund) påtog sig rollen med at læse noterne.

 

"Arly leverede som altid varen, når han er co-driver for mig," siger Jacob Madsen. "Vi fik en sejr. Vores værste konkurrent – Oliver Saust – fik desværre problemer allerede på løbets anden hastighedsprøve, som er en rundbane. Arly og jeg blev overraskede, da vi kørte forbi ham, mens han stod og rodede i motorrummet på sin bil. Så gik der en smule taktik i den fra vores side."

 

Jacob Madsen/Arly Larsen sikrede den fjerde sejr for Glad Sport i Rally4-klassen. Klassesejren blev hentet med et halvt minuts forspring til nærmeste konkurrenter, Casper Venning/Kristian Birk Hansen i en Renault Clio.

 

"Flere af hastighedsprøverne var meget hurtige, og de passede godt til Casper og hans bil, så han kørte faktisk fra mig på et par af hastighedsprøverne," siger Jacob Madsen.

 

"Jeg har aldrig kørt hastighedsprøver, som var så hurtige. Flere gange gik motoren i omdrejningsbegrænseren. Vores eneste problem var nogle utætte O-ringe i gearkassen. Vi kunne ikke gøre noget ved det, men vi overvågede og checkede, og det gik fint uden problemer."

 

Kenneth Madsen/Mette Felthaus kunne gentage deres generelle sejr fra sidste års Sydhavsrally.

Kenneth Madsen og Mette Felthaus var hurtigst på de fire første hastighedsprøver i Sydhavsrally (foto: Mikkel Glad).

 

"Den plan, vi har brugt i forårets løb, holdt. At vi skulle slå et hul fra starten og så holde føringen derefter," fortæller Kenneth Madsen. "Mette og jeg var hurtigst på de første fire hastighedsprøver, og derefter mente jeg, at det var varmt nok til at køre på hårdere dæk. Men på de næste hastighedsprøver kørte Marco Gersager fra os."

 

"Det havde været fugtigt fra morgenstunden, men da vi ved pausen efter den fjerde hastighedsprøve havde 20 graders varme på servicepladsen, mente jeg, at det var varmt nok til at skifte til de hårdere dæk. Det var det så ikke. Marco Gersager kørte fra os på de næste hastighedsprøver. Hastighedsprøverne var meget hurtige, og vi kørte meget lige ud. Derfor fik vi ikke varme i de hårde dæk, og det kostede sekunder på hastighedsprøverne."

 

"Marco Gersager kørte fra os på den femte hastighedsprøve," fortæller Mette Felthaus. "Og da vi havde kørt den sjette hastighedsprøve, måtte vi konstatere, at han havde gjort det igen."

 

"Hastighedsprøve 7 forløb bare perfekt for os. Her kan de ikke tage os, sagde jeg til Kenneth. Er der nogen, som har kørt fra os, er det godt gået. Men det gjorde Marco altså på den prøve."

 

Det kom desværre ikke til et endeligt opgør mellem Kenneth Madsen/Mette Felthaus og udfordrerne Marco Gersager/Ole R. Frederiksen. Sydhavsrally blev stoppet efter den sjette hastighedsprøve grundet sikkerhedsproblemer.

 

"Det var det eneste rigtige at gøre," siger Mette Felthaus, der personligt selv tidligere har været med til at arrangere DM-rallyer. "Jeg er skuffet over, at man ikke følger de sikkerhedsplaner, man selv har udarbejdet, fordi man sparer nogle penge."

 

"Det er ikke godt for vi deltagere. Heller ikke for de mange frivillige langs hastighedsprøverne eller for den sags skyld tilskuerne. Det skygger over, at det var megafedt at vinde fjerde afdeling af Dansk Super Rally."

 

 
Glad Sports mandskaber

 

Kenneth Madsen (1989) har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets rallytalent og har vundet seks Danmarksmesterskaber. Siden 2016 har han kørt sammen med Mette Felthaus (1982), og de har bl.a. taget generalsejren i Rally Naturens Rige og Sydhavsrally. Sammen kører de i en Peugeot 208 T16 R5, der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med 16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 280 hk, som fordeles til alle fire trækkende hjul.

 

Jacob Madsen (1995) har kørt rally siden 2013, hvor han i 2013 blev kåret som årets rallytalent og har vundet fire Danmarksmesterskaber ligesom han fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af disse kåringer og to af DM-titlerne er erobret sammen med Line Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans co-driver. Makkerparret deltager i en Peugeot 208 Rallye4, som har en trecylindret rækkemotor på 1.199 cm3 med 12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 208 hk, som alene overføres til forhjulene.

Hit Counter