DASUs
Metal Rally går den grønne vej
Når
skoleeleverne på tekniske skoler landet over får mulighed for at
prøve kræfter med en rallybil i skoletiden, så bliver det med
lidt grønnere samvittighed, når der bliver trådt på speederen.
Den ene af DASU Metal Rally-bilerne kommer nemlig fremover til at
køre på 100 % CO2-neutralt brændstof.
DASU
Metal Rally bliver lidt grønnere fremover. Nu er standerbenzinen
nemlig skiftet ud med et 100 % CO2-neutralt alternativ i den ene
af de to biler, når der bliver givet gas på tekniske skoler
rundt om i landet.

Siden
2008 har DASU haft et tæt samarbejde med Dansk Metal. Aftalen er
en naturlig konsekvens af at de to organisationer har et stort
antal fælles medlemmer.
Som
led i aftalen afvikler DASU sammen med en række frivillige events
på tekniske skoler, hvor teknik- og bilinteresserede skoleelever
får mulighed for at prøve kræfter med motorsportsdisciplinen
klubrally.
To
identiske Ford Fiesta ST150 turnerer rundt på de tekniske skoler
og giver eleverne et kort frirum i undervisningen, hvor der i
stedet informeres om fagbevægelsen og motorsport, mens de afprøver
samarbejdsevnerne i bilen på en midlertidig klubrallyprøve.
"Det
er ikke nogen hemmelighed, at vi i dansk motorsport knokler for at
teste alternativer til fossile brændstoffer. Vi har tidligere
testet klimavenligt brændstof under Copenhagen Historic Grand
Prix i august, og nu kan vi løfte sløret for næste skridt på
denne rejse," siger Jens Færgemann, der er klimaansvarlig i
DASU.

"Når
DASU Metal Rally i løbet af efteråret besøger en række
tekniske skoler, skal den ene bil køre på CO2-neutralt brændstof,
mens den anden fortsætter på almindelig standerbenzin. Da de to
biler er helt identiske, giver det os en unik mulighed for at
teste og måle forskellen på de to typer brændstof på områder
som udslip af drivhusgasser og slid på motordele. Den viden skal
vi bruge, når vi gradvist indfører bæredygtige brændstoffer i
motorsporten, og forhåbentlig kan vi på den måde være med til
at forberede danskerne og deres biler til at køre på de mere
miljøvenlige brændstoffer."
"Der
er et kæmpe fokus fra alle kanter på omlægning til el, men for
os og vores medlemmer er der også store klimagevinster at hente
ved at benytte de mange bæredygtige alternativer til benzin og
diesel," lyder det videre fra Jens Færgemann.
DASU
har tidligere også demonstreret et klimavenligt benzin-alternativ
til Copenhagen Historic Grand Prix, hvor en Aston
Martin-racerbil kørte penge ind til fordel for BørneUngeProgrammet
på Rigshospitalet med brændstof fra P1
Fuels i tanken.
For
nylig blev det også muligt at benytte et bæredygtigt
dieselalternativ i dansk motorsport – HVO100. Læs
mere om det her. Der er også for første gang blevet uddelt
DM-medaljer i elgokarts – batterierne hertil blev ladet op af en
generator, der blev drevet af netop HVO100.
Faktaboks:
DASU
har hentet bæredygtigt brændstof for at vise, at både
racerbiler og gadebiler kan køre på det. Brændstoffet er lavet
af rester fra landbrugsproduktion, og under fremstillingen
anvendes 'genbrugt' CO2 opsamlet bl.a. direkte fra den omgivende
luft.
Brændstoffet
er 100% CO2-neutralt, har oktantal på 98 og er både FIA- og
EN228-certificeret (den europæiske benzinstandard) – det vil
sige certificeret til motorsport og til gadebrug uden ændringer
af biler, der er født til at køre på fossilt brændstof.
Bo
Skovfoged
Kommunikation
og udvikling
|