I
den kommende weekend deltager Ib Kragh og Ditte Kammersgaard i
deres anden DM-start med IK Motorsports nye Hyundai i20N Rally2.
Første DM-løb var Au2Parts Rally Himmerland, hvor de dels
sikrede sig DM-guld i disciplinen rallyshow, dels sluttede på
en andenplads generelt. Siden har rallykøreren fra Juelsminde
deltaget i et nordtysk rally og tre afdelinger af
Yokohama-mesterskabet for at blive mere dus med den nye
rallybil.

"Det
sidste løb kørte vi søndag i Ringkøbing, hvor vi endte med
at vinde alle fire heats og sejre generelt," siger Ib
Kragh.
"Det
gjaldt primært om at få bilen mere ind under huden. Ved det første
heat i Ringkøbing kørte bilen lidt mærkeligt, men et par nye
fordæk ændrede på det, for så kom der mere greb i bilens
forende. Vi eksperimenterede med nogle forskellige ting, og til
sidst kørte bilen, som jeg gerne ville have den til at gøre."
"Vi
vinder med 22-23 sekunder over Jan Pedersen og med Håkan
Oddshamar på tredjepladsen. Begge kørte i Rally2-biler. Det
var en god dag, hvor min protege Morten Fuhlendorff blev toer i
sin klasse og fik eksperimenteret med nogle ting på sin
rallybil."
En
ting er de kompakte rallysprints. Noget andet er det forestående
Sydhavsrally med 135 km hastighedsprøver fordelt på fem
forskellige hastighedsprøver, som alle skal køres to gange.
"Hvis
det forbliver tørt, har vi en rigtig god opsætning,"
siger Ib Kragh om løbet, der har base i Nykøbing Falster.
"Lolland og Falster er kendetegnet af at være et
forholdsvis fladt område, og det er har også været flade områder,
jeg hidtil har kørt Hyundaien på. Men det bliver selvfølgelig
noget andet, hvis der kommer regn, for det har vi endnu ikke
haft lejlighed til at prøve Hyundaien i..."
Sydhavsrally
er et internationalt løb, og derfor er det ikke blot de sædvanlige
rivaler, som Ib Kragh og Ditte Kammersgaard kommer til at møde.
"Denne
gang deltager også to norske kørere – Lars Martin Stensbøl
i en Ford Fiesta Rally2 og Trond Sveinsvol i en Citroën C3
Rally2," fortæller Ib Kragh. "Sidstnævnte har jeg kørt
imod i mine yngre dage, og han har altid været en god chauffør.
Men det bliver mere Marco Gersager, Kenneth Madsen og Kim
Madsen, jeg skal holde øje med. Vi skal i top 3."
Ib
Kragh