Søhøjlandet
Classic
– en tur rundt om Silkeborg i klassiske biler.
Hele den danske elite i regularity rally stiller til start,
når Kjellerup og Omegns Motorklub, med løbsleder Anders Fisker i
spidsen, lørdag den 20. august, arrangerer Søhøjlandet Classic
der er 4. afdeling af syv om Danmarksmesterskabet i regularity
rally,
Fra kl. 8:00 vil der på startstedet hos CC-Cars,
Bodalen 1, 8643 Ans, være mulighed for at se de mange klassiske
biler inden første deltager kl. 10:00 af Silkeborgs borgmester,
Helle Gade, sendes ud på den 190 km. lange rute rundt om
Silkeborg.

Flere lokale
stiller op i Søhøjlandet Classic - Her Leif Poulsen, Fårvang og
Kent Poulsen, Silkeborg i Porsche
911 Carrera.
Der vil være
mange spændende biler at se på, hvis man stiller sig ud på
ruten, som går fra Ans, gennem Lemming, Svostrup, Gjern, Sorring,
Voel, Silkeborg, Them, Bryrup, Funder og Kjellerup, inden de
omkring kl. 16:45 er i mål ved Ans Idræts og Kultur Center i
Ans.
På ruten er der indlagt flere pauser, hvor vil der være rig
mulighed for at komme tæt på de flotte biler, som kommer fra
hele landet. Opel Kadett GT/E, Ford Escort RS2000, Porsche 928,
Talbot Matra Mureno, flere Porsche 911 deltager - bl.a. er der en
flot rød Porsche 911 Carrera med den lokale kører, Leif Poulsen
fra Fårvang med co-driver Kent Poulsen fra Silkeborg i højresædet.
Desuden deltager Finn Kristensen, Silkeborg med co-driver Erik
Rasmussen, Ry i Finn Kristensens top renoverede Ford Escort
Mexico.

Finn
Kristensen, Silkeborg og Erik Rasmussen, Ry er endnu et at de
lokale hold, som gør sig godt i SONAX DASU Classic.
Søhøjlandet
Classic har indlagte pauser på følgende steder, hvor det vil være
gode muligheder for at se bilerne:
Kl. 10:45 – Svostrup Kirke, Allinggårdsvej 1, 8600 Silkeborg
Kl. 12:15 – Birch Ejendomme, Sortenborgvej 2, 8600 Silkeborg
Kl. 15:00 – Købmanden i Vrads, Store Bredlundvej 6, 8654 Bryrup
Den mest berømte bil i feltet, og den der har kørt flest motorløb,
er den fine Opel Kadette GT/E, som Per Vilslev fra Hillerød,
deltager med, sammen med co-driver Erik Andersen fra Virum. De har
siden 2018 deltaget i fire Rallye Monte Carlo Historique i bilen,
hvis historie dog går meget længere tilbage. Fra ny i 1976, var
bilen ejet af Holger Helle fra Silkeborg, som i slutningen af
1970’erne deltog i mange, både nationale og internationale,
rallies med bilen. Bl.a. kørte Holger Helle i 1977, sammen med
Ole Hansen, bilen ind på en 3. plads i klasse 5 i VM-løbet
Lombard RAC Rallye i England. En 2. plads i klassen blev det også
til i 1979, hvor Holger Helle og Ole Hansen deltog med Kadett’en
i et af verdens mest kendte og krævende VM rallies, Rallye Monte
Carlo. Holger Helle nåede at deltage i 11 internationale løb med
bilen, inden den blev stillet til side til fordel for en Opel
Ascona 2000.
Hvis man kigger på deltagerlisten til Søhøjlandet Classic, vil
man savne lokale navne som Hans-Jørn Søgård Andersen, samt Else
og Henning Friborg, der normalt er faste deltagere i SONAX DASU
Classic turneringen. De er alle med i løbsledelsen og
organisationen bag løbet, og kan derfor ikke deltage. Løbsseriens
reglement er heldigvis så viseligt indrettet, at man som løbsledelse
stadig får point i det samlede regnskab, selvom man som løbsleder
er forhindret i at deltage. Intet er derfor spildt for manglende
deltagelse på grund af arrangørstatus.
I regularity rally, som køres på almindelig offentlig vej, gælder
det ikke om at køre hurtigst på ruten, men derimod om at holde
den opgivne gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Der er
derfor lagt op til at det ikke er hastigheden der er skruet op
denne gang, men derimod præcision i forhold til tid og kørt
afstand.

Per Vilslev,
Hillerød og Erik Andersen, Virum i den tidligere Holger Helle
ejede Opel Kadett GT-E fra 1976.
På
sekundetaperne der er indlagt i løbet, bliver der udsat et antal
digitale hemmelige tidskontroller, som holder øje med at deltagerne
er på rette sted på rette tidspunkt i forhold til den opgivne
gennemsnitshastighed. Der point for både for sen og for tidlig
passage af kontrollerne. Den deltager der kommer i mål med færrest
point vinder løbet. Der køres i seks klasser, fra begynder til
elite deltagere.
Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for
etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også
mellem sekundetaperne, hvor der også vil være tid til at nyde den
flotte natur omkring Silkeborg. Der lyder fra løbsledelsens side en
stor tak til løbets samarbejdspartnere, SONAX, CC-Classic, Ans,
Birch Ejendomme, Silkeborg og DLU-Lastbiludlejning, Horsens.
SONAX DASU Classic 2022 kan følges
på:
www.dasuclassic.dk
eller www.facebook.com/dasuclassic
/Kjellerup og Omegns Motorklub
____________________________________________________________________
Information
om SONAX DASU
Classic 2022
SONAX
DASU Classic
er en serie af motorløb, pålidelighedsløb for de som ejer en
klassisk bil, indregistreret den 31.12.1990 eller før, og som har
lyst til at køre let motorløb sammen med måske et familiemedlem
eller en god ven. SONAX
DASU Classic-turneringen
i 2022 består af syv løb, placeret over hele landet. SONAX
DASU Classic
tæller som Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb (regularity
rally)
Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde
at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin
klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med
termokanden i bagagerummet.
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension,
at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og samtidig komme ud
blandt andre mennesker, med samme interesse.
Ved
pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor
deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er
indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge.
Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres
ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt
den rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper, hvori
man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne skal
passeres på rette tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed
der køres med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.

|