PRESSEMEDDELELSE - 9 AUGUST 2022

Hos Renault taler man ikke alene om genbrug og genanvendelse af biler og reservedele. Også de robotter, der laver bilerne, får nyt liv på Re-Factory fabrikken i Flins. Det er godt for fleksibiliteten, miljøet og økonomien.

Det ligner et årsmøde i Ældre Sagen for robotter, som de står der i "kø" på Re-Factory fabrikken i Flins. De mange gule industrirobotter venter dog ikke på at ender deres liv i skrotbunken, men på at få et helt nyt liv.

Fabrikken i Flins er på blot et år gået fra at producere nye biler til at specialisere sig i cirkulær økonomi. Det betyder blandt andet genbrug og genanvendelse af biler og reservedele, men også genbrug af det gamle produktionsapparat. På fabrikken får gamle industrirobotter nyt liv og bliver mindst 20 år yngre.

Robotterne, der venter på nyt liv, kommer fra Renaults fabrikker i Sandouville, Maubeuge og Douai, der tidligere selv tog sig af de gamle robotter. Nu samles de i Flins, hvor de skilles ad, undersøges for fejl og mangler, får ny elektronik og andre dele, der gør dem klar til et nyt arbejdsliv.

Det tager omkring 40 timer, fra en udtjent robot er revitaliseret og er klar til at udføre arbejde på en helt anden bilmodel end den, den oprindelig var tænkt til at lave. De 18 første robotter kom i 2021 til Flins fra Maubeuge fabrikken, der laver Kangoo. De 18 robotter er nu indsat i tjeneste på Douai fabrikken, hvor den nye Renault Megane Electric produceres. Og, der er allerede også bestilt fem "nye" industrirobotter til at producere den længe ventede Renault 5 Electric, som også produceres i Douai

Ved at samle alle udtjente robotter på Flins fabrikken og efterfølgende opdatere dem til et nyt arbejdsliv har Renault ikke alene sparet penge til nye robotter og forkortet leveringstiden på en robot fra 40 til 20 uger. I alt forventer Renault at retrofitte 170 industrirobotter, hvilket betyder en besparelse på mere end 21 mio. kroner om året.

 

 

Hit Counter