Hos
Renault taler man ikke alene om genbrug og
genanvendelse af biler og reservedele. Også de
robotter, der laver bilerne, får nyt liv på
Re-Factory fabrikken i Flins. Det er godt for
fleksibiliteten, miljøet og økonomien.

Det
ligner et årsmøde i Ældre Sagen for robotter,
som de står der i "kø" på
Re-Factory fabrikken i Flins. De mange gule
industrirobotter venter dog ikke på at ender
deres liv i skrotbunken, men på at få et helt
nyt liv.
Fabrikken
i Flins er på blot et år gået fra at
producere nye biler til at specialisere sig i
cirkulær økonomi. Det betyder blandt andet
genbrug og genanvendelse af biler og
reservedele, men også genbrug af det gamle
produktionsapparat. På fabrikken får gamle
industrirobotter nyt liv og bliver mindst 20 år
yngre.

Robotterne,
der venter på nyt liv, kommer fra Renaults
fabrikker i Sandouville, Maubeuge og Douai, der
tidligere selv tog sig af de gamle robotter. Nu
samles de i Flins, hvor de skilles ad, undersøges
for fejl og mangler, får ny elektronik og andre
dele, der gør dem klar til et nyt arbejdsliv.
Det
tager omkring 40 timer, fra en udtjent robot er
revitaliseret og er klar til at udføre arbejde
på en helt anden bilmodel end den, den
oprindelig var tænkt til at lave. De 18 første
robotter kom i 2021 til Flins fra Maubeuge
fabrikken, der laver Kangoo. De 18 robotter er
nu indsat i tjeneste på Douai fabrikken, hvor
den nye Renault Megane Electric produceres. Og,
der er allerede også bestilt fem
"nye" industrirobotter til at
producere den længe ventede Renault 5 Electric,
som også produceres i Douai

Ved
at samle alle udtjente robotter på Flins
fabrikken og efterfølgende opdatere dem til et
nyt arbejdsliv har Renault ikke alene sparet
penge til nye robotter og forkortet
leveringstiden på en robot fra 40 til 20 uger.
I alt forventer Renault at retrofitte 170
industrirobotter, hvilket betyder en besparelse
på mere end 21 mio. kroner om året.