Bilfest
på Munkebjerg
Gratis
at se biler fra 1929 til 1990 køre race op ad bjerget
På søndag byder Munkebjerg
Hillclimb på et overflødighedshorn af sjældne, smukke og
potente, gamle biler, der kører race op ad Danmarks eneste ægte
bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.
Publikum kan blandt andet
møde en Mercedes-Benz SSK fra 1929, en Jaguar-Ferrari-Biondetti
Spyder Corsa Formel 1-bil fra 1950 samt en Toyota Celica GT 2000
fra 1973, som blev anvendt af Toyotas fabriksrallyteam under
ledelse af svenskeren Ove Andersson.
Munkebjerg Hillclimb
kaldes ikke uden grund Danmarks smukkeste motorløb.
Det er gratis for publikum
at overvære løbet hele dagen fra 9-17, enten ved starten på Ibæk
Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag
ryttergården ved Munkebjerg Hotel. Kommer man i en klassisk bil,
kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården.
Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem ryttergården
ved hotellet og startområdet ved stranden.
74 deltagere er med i årets
udgave af Munkebjerg Hillclimb.

Jørgen Strøjer fra
Assens kører opvisning i sin Mercedes-Benz SSK fra 1929. Den
regnes som bilen, der grundlagde Mercedes-mærkets ry.

Ferrari-eksperten
Kaj Bertelsen fra Viborg i stiller op med en
Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Bilen er kun
bygget i et eneste eksemplar og deltog i det første italienske
Grand Prix til Formel 1 VM på Monza i 1950.

En af de mest spændende biler i Munkebjerg Hillclimb præsenteres
af Kristian Mulvad fra Struer. Det er en Toyota Celica GT 2000 fra
1973, som er blevet anvendt af både Ove Andersson og Hannu
Mikkola i midten af 1970erne til VM i rally. Mulvad var selv en af
landets bedste
rallykørere i perioden 1985-95.
Fra Fredericia
kommer Visti Petersen i sin fine Fiat Abarth fra 1970; en
respekteret bil på de danske racerbaner dengang.

Erik Pedersen fra Børkop stiller op i sin lynende hurtige Mazda
RX-7 fra 1979, og han er blandt favoritterne til totalsejren.

Mads Nygaard fra Vejle møder vanen tro op med sin Lotus Seven S1
fra 1960, en bil, der er noget nær det nærmeste, man kan komme på
at opleve følelsen af at køre racerbil på offentlig vej.

Fra Bredsten kommer Ole Karlsen med en Fiat 128 Rally, en af
datidens mest solgte personbiler, men samtidig i Rally-varianten
en effektiv rallybil på de danske hastighedsprøver.

Storfavorit til totalsejren i Munkebjerg Hillclimb er som før
Heino Mejer fra Gedved i Volvo 242 Turbo fra 1983. Han har vundet
fem gange tidligere.

Vincenzo
Santangelo fra Hinnerup stiller op i sin specialbyggede Fiat X1/9
Dallara Abarth fra 1973. Han har vundet Munkebjerg Hillclimb tre
gange tidligere.

Per G. Hansen fra Ringsted stiller op i Munkebjerg Hillclimb i sin
potente BMW M3 fra 1987. Han har endnu en sejr til gode i det
stjernebesatte løb, skal det blive i år?

Efter 10 års
pause tilbage på toppen: Fra Amager kommer Christian Jakobsen til
Munkebjerg Hillclimb i en Ford Escort BDG med 265 hestekræfter;
en bil af samme type som den, finnen Ari Vatanen blev
verdensmester med i 1981 (foto: Mark Lundemann Nielsen).
Video:
Se Mads Nygaard fra Vejle
gennemkøre ruten i Munkebjerg Hillclimb i 2017 i sin Lotus Seven
S1 fra 1960. Hent videoen i Fuld HD HER
og læg den ud på din hjemmeside.
Noter:
Om
Mercedes-Benz SSK:
På
fabrikkens hjemmeside oplyser Mercedes-Benz følgende om model
SSK:
-
·
Cylindre:
6
-
·
Slagvolumen:
7065 cm³ (dvs. 7 liter)
-
·
Ydelse:
170 HK (125 kW)
-
·
Ydelse
med kompressor aktiveret: 225 HK (165 kW)
-
·
Topfart:
192 km/t
-
·
Produktionsår:
1928-1932
-
·
Producerede
antal: 35
Om
Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa:
Ferrari-eksperten Kaj
Bertelsen fra Viborg stiller op med en Jaguar-Ferrari-Biondetti
Spyder Corsa fra 1950. Bilen er kun bygget i et eneste eksemplar
af racerkøreren Clemente Biondetti, der stillede op med den i det
første italienske Grand Prix til Formel 1 VM på Monza i 1950.
Bilen er bygget med karosseri fra en Ferrari 166T, men motoren er
en Jaguar 3,4 liter, som Biondetti lagde i. Han gennemførte dog
ikke løbet.
Kaj Bertelsen fortæller:
"Jeg købte bilen på en auktion på Silverstone-banen i
England i midten af 1990'erne, og sammen med den klassiske bilmand
Palle Murmann deltog jeg med den dejlige bil i det 1600 kilometer
lange italienske landevejsløb Mille Miglia i 1999, som vi gennemførte
med et resultat midt i feltet. Nu har vi for anden gang bilen med
til Munkebjerg."
Om Toyota Celica GT
2000:
Bilen er en af fem, der
blev benyttet af Toyotas fabriksrallyteam under ledelse af
svenskeren Ove Andersson i perioden 1976-78. Den var
baghjulstrukket med en to-liters motor med to overliggende
knastaksler og 16 ventiler med 240 HK. En af de fem biler,
muligvis denne, vandt de 1000 Søers Rally i Finland i 1976 med
Hannu Mikkola bag rattet. Ove Andersson blev samme år nr. 2 i
Portugal Rally med en identisk bil.
Om
Munkebjerg Hillclimb:
Munkebjerg Hillclimb er et
ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på
sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål
ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning
og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række
krævende sving.
Der er gratis adgang for
publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede
ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved
Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis
shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet
ved stranden.
Om
historiske perioder:
I historisk motorsport
inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation
Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som
deltager konkurrerer med biler fra samme tidsrum. Her er de
historiske perioder som bestemt af FIA:
-
A) Før 1905
-
B) 1905-1918
-
C) 1919-1930
-
D) 1931-1946
-
E) 1947-1961
-
F: 1962-1965
-
G1: 1966-1969
-
G2: 1970-1971
-
H1: 1972-1975
-
H2: 1976-1976
-
I: 1977-1981
-
J1: 1982-1985
-
J2: 1986-1990
Se
mere om løbet på www.munkebjerghillclimb.dk

Banen
på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række
krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt
ved punkterne 1, 4 og 7.
|