Bilfest på Munkebjerg
Gratis at se biler fra 1929 til 1990 køre race op ad bjerget

På søndag byder Munkebjerg Hillclimb på et overflødighedshorn af sjældne, smukke og potente, gamle biler, der kører race op ad Danmarks eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.

Publikum kan blandt andet møde en Mercedes-Benz SSK fra 1929, en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa Formel 1-bil fra 1950 samt en Toyota Celica GT 2000 fra 1973, som blev anvendt af Toyotas fabriksrallyteam under ledelse af svenskeren Ove Andersson.

Munkebjerg Hillclimb kaldes ikke uden grund Danmarks smukkeste motorløb.

Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen fra 9-17, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel. Kommer man i en klassisk bil, kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården. Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem ryttergården ved hotellet og startområdet ved stranden.

74 deltagere er med i årets udgave af Munkebjerg Hillclimb.


Jørgen Strøjer fra Assens kører opvisning i sin Mercedes-Benz SSK fra 1929. Den regnes som bilen, der grundlagde Mercedes-mærkets ry.


 
Ferrari-eksperten Kaj Bertelsen fra Viborg i stiller op med en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Bilen er kun bygget i et eneste eksemplar og deltog i det første italienske Grand Prix til Formel 1 VM på Monza i 1950. 


En af de mest spændende biler i Munkebjerg Hillclimb præsenteres af Kristian Mulvad fra Struer. Det er en Toyota Celica GT 2000 fra 1973, som er blevet anvendt af både Ove Andersson og Hannu Mikkola i midten af 1970erne til VM i rally. Mulvad var selv en af landets bedste
rallykørere i perioden 1985-95.


Fra Fredericia kommer Visti Petersen i sin fine Fiat Abarth fra 1970; en respekteret bil på de danske racerbaner dengang.


Erik Pedersen fra Børkop stiller op i sin lynende hurtige Mazda RX-7 fra 1979, og han er blandt favoritterne til totalsejren.


Mads Nygaard fra Vejle møder vanen tro op med sin Lotus Seven S1 fra 1960, en bil, der er noget nær det nærmeste, man kan komme på at opleve følelsen af at køre racerbil på offentlig vej.


Fra Bredsten kommer Ole Karlsen med en Fiat 128 Rally, en af datidens mest solgte personbiler, men samtidig i Rally-varianten en effektiv rallybil på de danske hastighedsprøver.


Storfavorit til totalsejren i Munkebjerg Hillclimb er som før Heino Mejer fra Gedved i Volvo 242 Turbo fra 1983. Han har vundet fem gange tidligere.


Vincenzo Santangelo fra Hinnerup stiller op i sin specialbyggede Fiat X1/9 Dallara Abarth fra 1973. Han har vundet Munkebjerg Hillclimb tre gange tidligere.


Per G. Hansen fra Ringsted stiller op i Munkebjerg Hillclimb i sin potente BMW M3 fra 1987. Han har endnu en sejr til gode i det stjernebesatte løb, skal det blive i år?


Efter 10 års pause tilbage på toppen: Fra Amager kommer Christian Jakobsen til Munkebjerg Hillclimb i en Ford Escort BDG med 265 hestekræfter; en bil af samme type som den, finnen Ari Vatanen blev verdensmester med i 1981 (foto: Mark Lundemann Nielsen).

Video:

Se Mads Nygaard fra Vejle gennemkøre ruten i Munkebjerg Hillclimb i 2017 i sin Lotus Seven S1 fra 1960. Hent videoen i Fuld HD HER og læg den ud på din hjemmeside.

Noter:

Om Mercedes-Benz SSK:

På fabrikkens hjemmeside oplyser Mercedes-Benz følgende om model SSK:

  • ·         Cylindre: 6

  • ·         Slagvolumen: 7065 cm³ (dvs. 7 liter)

  • ·         Ydelse: 170 HK (125 kW)

  • ·         Ydelse med kompressor aktiveret: 225 HK (165 kW)

  • ·         Topfart: 192 km/t

  • ·         Produktionsår: 1928-1932

  • ·         Producerede antal: 35

Om Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa:

Ferrari-eksperten Kaj Bertelsen fra Viborg stiller op med en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Bilen er kun bygget i et eneste eksemplar af racerkøreren Clemente Biondetti, der stillede op med den i det første italienske Grand Prix til Formel 1 VM på Monza i 1950. Bilen er bygget med karosseri fra en Ferrari 166T, men motoren er en Jaguar 3,4 liter, som Biondetti lagde i. Han gennemførte dog ikke løbet.

Kaj Bertelsen fortæller: "Jeg købte bilen på en auktion på Silverstone-banen i England i midten af 1990'erne, og sammen med den klassiske bilmand Palle Murmann deltog jeg med den dejlige bil i det 1600 kilometer lange italienske landevejsløb Mille Miglia i 1999, som vi gennemførte med et resultat midt i feltet. Nu har vi for anden gang bilen med til Munkebjerg."

Om Toyota Celica GT 2000:

Bilen er en af fem, der blev benyttet af Toyotas fabriksrallyteam under ledelse af svenskeren Ove Andersson i perioden 1976-78. Den var baghjulstrukket med en to-liters motor med to overliggende knastaksler og 16 ventiler med 240 HK. En af de fem biler, muligvis denne, vandt de 1000 Søers Rally i Finland i 1976 med Hannu Mikkola bag rattet. Ove Andersson blev samme år nr. 2 i Portugal Rally med en identisk bil.

Om Munkebjerg Hillclimb:

Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.

Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.

Om historiske perioder:

I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler fra samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:

  • A) Før 1905

  • B) 1905-1918

  • C) 1919-1930

  • D) 1931-1946

  • E) 1947-1961

  • F: 1962-1965

  • G1: 1966-1969

  • G2: 1970-1971

  • H1: 1972-1975

  • H2: 1976-1976

  • I: 1977-1981

  • J1: 1982-1985

  • J2: 1986-1990

Se mere om løbet på www.munkebjerghillclimb.dk


Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 7.

 

 

Hit Counter