"Det er mekanikerne, der var vinderne i dag"

 

For en gangs skyld drillede teknikken, da Glad Sport lørdag stillede til start i den 35. udgave af KOMO Rallysprint i NCC's store grusgrav øst for Kalundborg. Men teamets mekanikere viste deres format, da de fik fundet og løst problemet, så Glad Sport kunne kæmpe med om sejren.

 

Det så godt ud efter de to første omgange i det første af de fire ordinære heat, da Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) havde lagt ud i et højt tempo. Men på tredje og sidste omgang skete der noget med deres Peugeot 208 T16 R5.

 

"Pludselig var der noget galt, og jeg mistede meget fart i forhold til de forrige omgange, så det var faktisk kun syv tiendedele af et sekund, vi tabte heatet med," forklarer Kenneth Madsen.

 

Glad Sports mekanikere leverede en klasseindsats, da fejlen skulle findes på teamets 
Peugeot 208 T16 R5.

 

Glad Sports mekanikere kastede sig over bilen. I første omgang troede man, at fejlen skyldtes en defekt trækaksel, men det viste sig, at man skulle bruge mere tid til at finde løsningen på problemet.

 

"Vi valgte at nødsamle bilen til andet heat, hvor vi ikke kørte de tre omgange, men bare trillede de 50 meter fra start til mål. Så var vi nemlig fortsat med i konkurrencen og vi kunne rode videre med bilen," siger Kenneth Madsen. "Hverken bilens såkaldte launch control, gear cut og håndbremse fungerede, og så er det svært at køre stærkt i sådan en rallybil. Til sidst fandt vi ud af, at det var gear cuttet, som ikke virkede, og så kunne vi køre sidste heat og røverheatet med både launch control og håndbremse, som virkede."

 

Sidste ordinære heat vandt Kenneth Madsen og Mette Felthaus generelt, mens de i det afsluttende røverheat blev slået med en tiendedel af et sekund. Samlet tog de andenpladsen.

 

Kenneth Madsen og Mette Felthaus lagde stærkt ud ved NCC Rallysprint, 
men løb ind i tekniske problemer

 

"Det var rart at se, at vi ikke var langt bag efter Simon Vallentin i den vindende Hyundai," siger Mette Felthaus. "En my foran i heat 4 og en my efter i heat 4. Det viser, at det var to dygtige chauffører, som var i kamp, at vi sagtens kan være med."

 

"Jeg er glad for, at de tekniske problemer ikke var opstået ved den næste DM-afdeling i rally, for så var jeg rendt rundt som en tordensky. Det var godt, at vi kæmpede og fandt fejlen, så vi fik vist fightermentaliteten i teamet. At vi i Glad Sport ikke giver op for så lidt."

 

Blev Kenneth Madsen/Mette Felthaus slået i konkurrencen blandt firhjulstrækkerne, så tog Jacob Madsen (Ruds Vedby) sejren i sin klasse og blev med sin Peugeot 208 Rally4 bedste kører i en tohjulstrukket bil.

 

"Det var en våd, men god dag i Gammelrand, og det var virkelig rart at få prøvet at køre i regnvejr med den nye bil, for det har jeg ikke prøvet før," siger Jacob Madsen.

 

"Jeg havde håbet på at jeg kunne have været tættere på Jan Petersen i den tredje firhjulstrækker og kæmpe med om den generelle tredjeplads, men hans fordel med firhjulstrækket blev også større grundet regnvejret og den våde hastighedsprøve. Vi fik leveret noget godt race, og de mange gæster, vi har haft, hyggede sig virkelig trods regnvejret."

 

Jacob Madsen, der denne gang blev sekunderet af Arly Larsen, sluttede som bedste kører i en tohjulstrukket bil.

 

Denne gang var det Arly Larsen (Dianalund), som sad i højresædet ved siden af Jacob Madsen.

 

"Jeg vil gerne takke Arly for, at han hopper ind ved siden af mig og leverer en god indsats, når nu min faste co-driver Line hellere ville ligge ved en pool i Frankrig," slutter Jacob Madsen.

 

"Teamet havde en rigtig god dag til løbet i Gammelrand, og selv om den danske sommer viste sig fra sin dårlige side, var alle vores mere end 150 gæster glade for den oplevelse, vi kunne være med til at give dem," siger Jacob Glad fra Glad Sport. "Medvirkende hertil var naturligvis den meget tætte og spændende konkurrence, og vi glæder os virkelig til, at vi i teamet til næste år skal dyste mod Simon Vallentin."

 

Glad Sports mandskaber

 

Kenneth Madsen (1989) har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets rallytalent og har vundet seks Danmarksmesterskaber. Siden 2016 har han kørt sammen med Mette Felthaus (1982), og de har bl.a. taget generalsejren i Rally Naturens Rige og Sydhavsrally. Sammen kører de i en Peugeot 208 T16 R5, der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med 16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 280 hk, som fordeles til alle fire trækkende hjul.

 

Jacob Madsen (1995) har kørt rally siden 2013, hvor han i 2013 blev kåret som årets rallytalent og har vundet fire Danmarksmesterskaber ligesom han fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af disse kåringer og to af DM-titlerne er erobret sammen med Line Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans co-driver. Makkerparret deltager i en Peugeot 208 Rallye4, som har en trecylindret rækkemotor på 1.199 cm3 med 12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 208 hk, som alene overføres til forhjulene.

 

 

Hit Counter