PRESSEMEDDELELSE - 12 JULI 2022  

Renault fastholder fokus på grøn teknologi

Renault øger i første halvår 2022 andelen af el-og hybridbiler markant i forhold til 2021, og viser stærke resultater i et udfordret marked med faldende salg. Det viser halvårsresultatet fra Renault.

Arkana paris.jpg

Renault offentliggjorde sidste år, at man vil have det grønneste model line up i Europa i 2025. Målet er, at mindst 65 % af alle biler, der sælges om blot tre år, skal være el- eller hybridbiler. Salgstallene fra første halvdel af 2022 viser, at man er godt på vej.

I første halvår 2021 udgjorde el – og hybridbiler 26 % af det samlede salg. Her et år senere er det steget til hele 36 %. Samtidig sælges bilerne i stigende grad direkte til de private kunder, som nu aftager 53 % af alle Renault biler. Det er en stigning på 13 % point i forhold til samme periode i 2021. Samtidig stiger salget i det mere profitable C- segment med 12 %

I et marked, hvor brændstofpriserne stiger og stiger, er Renault stærkt repræsenteret i forhold til elbiler. På det internationale marked er der hele fem modeller til salg på ren el fra Renault.

Renault Zoe fortsætter med et fornuftigt salg trods det, at modellen efterhånden har nogle år på bagen, mens Twingo E-Tech Electric udgør over halvdelen af de Twingo, der eksempelvis sælges i Frankrig. Samtidig er Megane Electric på vej til at indfri forventningerne med 20.000 ordrer allerede nu. Og, når det gælder køretøjer til erhvervslivet, så har Renault lige lanceret Renault Master med større batteri og længere rækkevidde, og den helt nye Renault Kangoo E-TECH Electric har netop også set dagens lys.

Samtidig er Renault også stærke i hybridsegmentet (Plug in og hybrid), der er vokset med 87 % i forhold til samme tidspunkt sidste år, og nu udgør et salg på 59.000 enheder.

Her står Renault Clio hybrid for 22 %, Captur Plug in Hybrid med 25 % og Arkana hybrid med hele 59 % af salget. At der kommer yderligere volumen på hybridsegmentet, er utvivlsomt, da der i slutningen af 2022 lanceres den helt nye Renault Austral. Den kommer blandt andet med en nyskabende 200 hk hybridmotor, der har et forbrug så lavt som 4.5 l/100 km.

Clio E-TECH

At blive mere synlige i C-segmentet har været en målrettet strategi for Renault. Med en vækst på 12 % i forhold til samme tidspunkt sidste år kan man vist godt sige "mission completed". I alt er der registeret 95.000 biler i C-segmentet – her står Renault Arkana alene for de 40.000. Her er det i øvrigt interessant at bemærke, at hybridversionen er den mest eftertragtede.

Renault solgte i første halvdel af 2022 i alt 716,720 biler – hvilket er er fald på 16,5 % i forhold til første halvdel af 2021. I Europa blev salget 414.515 enheder med en gennemsnitlig markedsandel på 6.4 %, hvilket er 0.6 5 point levere end samme tidspunkt sidste år.

OM RENAULT
Renault er et historisk bilmærke, pionere indenfor elektriske køretøjer i Europa og har altid udviklet innovative køretøjer. Med den nye strategiske plan – Renaulution - er Renault påbegyndt en ambitiøs transformation, der skal øge Renaults konkurrencedygtighed og blandt andet udvikle nye elbiler. Ambitionen er, at Renault skal være synonym med modernitet og teknologisk innovation indenfor teknologi, energi og mobilitetsservices.

 

Renault Group

 

 

Hit Counter