PRESSEMEDDELELSE -
12 JULI 2022
Renault
fastholder fokus på grøn teknologi
Renault
øger i første halvår 2022 andelen af el-og hybridbiler markant
i forhold til 2021, og viser stærke resultater
i et udfordret marked med faldende salg. Det viser halvårsresultatet
fra Renault.
Renault
offentliggjorde sidste år, at man vil have det grønneste model
line up i Europa i 2025. Målet er, at mindst 65 % af alle biler,
der sælges om blot tre år, skal være el- eller hybridbiler.
Salgstallene fra første halvdel af 2022 viser, at man er godt på
vej.
I
første halvår 2021 udgjorde el – og hybridbiler 26 % af det
samlede salg. Her et år senere er det steget til hele 36 %. Samtidig
sælges bilerne i stigende grad direkte til de private kunder, som
nu aftager 53 % af alle Renault biler. Det er en stigning på 13 %
point i forhold til samme periode i 2021. Samtidig stiger salget i
det mere profitable C- segment med 12 %
I
et marked, hvor brændstofpriserne stiger og stiger, er Renault stærkt
repræsenteret i forhold til elbiler. På det internationale
marked er der hele fem modeller til salg på ren el fra Renault.
Renault
Zoe fortsætter med et fornuftigt salg trods det, at modellen
efterhånden har nogle år på bagen, mens Twingo E-Tech Electric
udgør over halvdelen af de Twingo, der eksempelvis sælges i
Frankrig. Samtidig er Megane Electric på vej til at indfri
forventningerne med 20.000 ordrer allerede nu. Og, når det gælder
køretøjer til erhvervslivet, så har Renault lige lanceret
Renault Master med større batteri og længere rækkevidde, og den
helt nye Renault Kangoo E-TECH Electric har netop også set dagens
lys.
Samtidig
er Renault også stærke i hybridsegmentet (Plug in og hybrid),
der er vokset med 87 % i forhold til samme tidspunkt sidste år,
og nu udgør et salg på 59.000 enheder.
Her
står Renault Clio hybrid for 22 %, Captur Plug in Hybrid med 25 %
og Arkana hybrid med hele 59 % af salget. At der kommer yderligere
volumen på hybridsegmentet, er utvivlsomt, da der i slutningen af
2022 lanceres den helt nye Renault Austral. Den kommer blandt
andet med en nyskabende 200 hk hybridmotor, der har et forbrug så
lavt som 4.5 l/100 km.
At
blive mere synlige i C-segmentet har været en målrettet strategi
for Renault. Med en vækst på 12 % i forhold til samme tidspunkt
sidste år kan man vist godt sige "mission completed". I
alt er der registeret 95.000 biler i C-segmentet – her står
Renault Arkana alene for de 40.000. Her er det i øvrigt
interessant at bemærke, at hybridversionen er den mest
eftertragtede.
Renault
solgte i første halvdel af 2022 i alt 716,720 biler – hvilket
er er fald på 16,5 % i forhold til første halvdel af 2021. I
Europa blev salget 414.515 enheder med en gennemsnitlig
markedsandel på 6.4 %, hvilket er 0.6 5 point levere end samme
tidspunkt sidste år.
OM
RENAULT
Renault er et historisk bilmærke, pionere indenfor
elektriske køretøjer i Europa og har altid udviklet innovative køretøjer.
Med den nye strategiske plan – Renaulution - er Renault påbegyndt
en ambitiøs transformation, der skal øge Renaults
konkurrencedygtighed og blandt andet udvikle nye elbiler.
Ambitionen er, at Renault skal være synonym med modernitet og
teknologisk innovation indenfor teknologi, energi og
mobilitetsservices.
Renault
Group
|