Cykelløb og motorløb tæt på at kollidere

To store events samme dag på sjællandske veje

Danmarks største motionscykelløb nogensinde, Tour de Storebælt med 16.000 deltagere, var på vej mod kollision med Oresund Rally med 50 klassiske biler. Begge løb havde fået myndighedernes tilladelse, uden at nogen vidste, at de skulle benytte de samme veje.

Tour de Storebælt køres med start i Roskilde den 11. juni som motionsløb på de veje, hvor Tour de France Grand Départ Copenhagen 2022 finder sted tre uger senere. Og 500 meter derfra starter samme morgen Oresund Rally for klassiske biler tællende til blandt andet danmarksmesterskabet og Nordeuropæisk mesterskab.

"Heldigvis var der god kommunikation mellem vore to løb, så vi opdagede problemet, inden det var for sent", siger Oresund Rallys løbsleder Arne Pagh fra Middelfart. "I Tour de Storebælt havde man en klar holdning om, at vi skal være her alle sammen. Og det lykkedes at finde en løsning, så begge løb kan gennemføres. Derfor kører vi nu anden halvdel af vores løb før første halvdel, ligesom hvis man fik serveret desserten før hovedretten."

Det betyder en ændret tidsplan for Oresund Rally, men stadigvæk vil Roskildes borgmester Tomas Breddam kunne sende første deltager afsted kl. 10.00 foran Scandic Roskilde Park

 

 

 

 

Roskildes borgmester Tomas Breddam (S) starter de ti første biler i Oresund Rally lørdag den 11. juni kl. 10 foran Scandic Roskilde Park.

.

Oresund Rally byder på en perlerække af kørere fra Danmark, Norden og Baltikum.


Henning og Else Friborg fra Them er blandt favoritterne til at vinde Oresund Rally i deres 
Volvo 142 S fra 1970.

Fra Danmark kommer de regerende mestre Henning og Else Friborg fra Them i en Volvo 142 S fra 1970. De var ellers begyndt at køre i en nyere VW Golf for at stå stærkere i den hårde konkurrence, men Volvoen skal testes igennem, inden parret skal køre det 1500 km lange Coppa Europa i slutningen af juni.


Med denne store Mercedes-Benz 280 CE fra 1977 vil Aasmund Kleve og Oddvar Moland fra Norge forsøge at tage deres første sejr i Oresund Rally.

Norge stiller blandt andet med Aasmund Kleve og Oddvar Moland i en Mercedes-Benz 280 CE fra 1977. De er et af Norge stærkeste mandskaber, og Moland har således tidligere vundet Rallye Monte-Carlo Historique.


VAZ LADA 1500S var en af de mest almindelige biler i Østeuropa før murens fald, og den fandtes også i Danmark. Med denne 1977-model stiller det lettiske hold Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis op i Danmark

Fra Letland kommer Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis i en VAZ LADA 1500S fra 1977. En meget almindelig bil i Danmark i 1980'erne, i dag en total raritet. Holdets mål er at vinde det nordeuropæiske mesterskab, NEZ. De vandt et løb i serien sidste år.

Et dansk hold kører også hele NEZ-serien: Per Vilslev, Hillerød, og Erik Andersen, Kolding, stiller op med deres Opel Kadett GT/E fra 1978 og håber på et topresultat i Oresund Rally.


Per Vilslev, Hillerød, og Erik Andersen, Kolding, deltager i det nordeuropæiske mesterskab med deres Opel Kadett GT/E fra 1978

"Det betyder samlet, at vi kan tilbyde et meget flot felt af klassiske biler tilsat enkelte af de nyeste elbiler på landevejene mellem Roskilde, Ringsted og Holbæk. Der bliver noget at se på for tilskuerne," slutter Arne Pagh.

  

  Oresund Rally løbsleder Arne Pagh: "Godt samarbejde med Tour de Storebælt sikrede, at begge løb kan afvikles problemfrit."

   

Noter:
Se alt om Oresund Rally her: http://www.oresundrally.org/

Lille ordbog: Pålidelighedsrally kaldes Regularity rally på engelsk. 

Hvorfor hedder det Oresund Rally? Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.

Oresund Rally er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA (Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.

SONAX DASU Classic er det officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.

Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).

 

Hit Counter