Old
timere med sund motorlyd til Lindum.
Sidste
år - i 2021 - havde Lindum Skov Hill Climb premiere med masser af
potente hestekræfter under motorhjelmene. 60 old timere besøgte
landsbyen, som tog imod kørerne fra hele Danmark. Arrangementet
var tilrettelagt i samarbejde mellem Motorsport Nordjylland (MNJ)
og Historisk Motor Sport (HMS) Danmark, og afvikles i år lørdag
d. 21. maj.
Hill
climb er bl.a. for potente rallybiler som Toyota Celica GT Four i
hænderne på rallylegenden Jens Mulvad.
-
Deltagerne gik virkelig til stålet i deres old timere,
konstaterer løbsleder Preben Stensballe. - I et hill climb dyster
kørerne omkring at give old timerne fuld gas på en hastighedsprøve,
som gennemkøres 3 gange. Kørerne fik derfor mulighed for at prøve
kræfter med en snoet asfaltvej på den legendariske prøve gennem
Lindum Skov.
I
sit næste liv vil Bodil Skjærris gerne prøve at være rallykører,
for hun var imponeret over oplevelsen sammen med Karsten Holst
Jensen.
Medtilrettelægger
var Lindum Landsbykulturhus, hvor en af ildsjælene bag
kulturhuset, Bodil Skjærris, husker tilbage: - Jeg fik selv en
tur i konkurrencefart hos Karsten Holst Jensen i hans flotte og
potente Opel Kadett GT/E med 200 HK under motorhjelmen. Som
co-driver tænkte jeg NU MÅ HAN DA SNART BREMSE, når vi nærmede
os et sving. Et sekund senere spurgte jeg mig selv igen
NU MÅ HAN DA SNART BREMSE! Først 50 meget længere fremme blev
den midterste pedal aktiveret, og vi var hurtigt videre!
-
Bilerne i hill climb er for hovedparten unikke eksemplarer af en
rallybil eller banesports-racer, fortsætter Preben Stensballe.
Startfeltet omfatter tresserne, halvfjerdserne og firserne, men
der er ikke en rusten plet noget steds på karosseriet. Man kan
derfor kun have respekt for kørernes entusiasme. De
nyder da også stemningen i ryttergården, hvor
motorsports-snakken går i fulde omdrejniger, og der genopfriskes
anekdoter og trekvarte usandheder. Heller komme med en lille
løgn, end at snakken går i stå.
-
Lindum Skov Hill Climb 2021 blev en god premiere på denne type
motorløb i vores landsby, forklarer Bodil Skjærris. -
Opbakningen fra både kørere og publikum har sået frøene til en
gentagelse næste år. Alle fik en god oplevelse i ryttergården
og med actionen ude på hastighedsprøvenOg
i mit næste liv vil jeg selv have en rallybil og være ratbetyrer
på hastighedsprøverne!
Gert
Simonsen stiller til start med en nyrenovereret forparti på BMW
2002'eren, idet et regnvådtunderlag
kostede et svinkeærinde i botanikken ved et andet hill
climb-arrangement .
I
en BMW 2002 (1972) strøg MNJ'eren Gert Simonsen ind som treer på
generalpodiet: - Det er virkelig en spændende hastighedsprøve,
som arrangørerne har fundet frem til os kørere. Jeg
havde investeret i nye dæk til Limdum Skov Hill Climb 2021, og
dette satte prikken over i'et omkring undervognens set
up. Jeg havde meget god føling med rallybilen, selv
når jeg kørte tæt på de fysiske loves muligheder.
Da
Michael Nilling fandt den velplejede Bertone X 1/9 i Nordsjælland,
skulle den naturligvig "hjem" til Himmaerland.
Michael Nilling ser frem til sin debut i Lindum Slov Hill Climb –
forhåbentlig under en solrig og skyfri himmel.
Et
nyt bekendtskab bliver Michael Nilling i den legendariske 2-personers
Bertone X 1/9, som Fiat lancerede i 1972 og fabrikerede frem til 1989: -
Jeg fandt mit eksemplar i Nordsjælland hos en ældre tidligere
asfaltbanekører. Som udlært automekaniker er det
virkelig sjovt at prøve kræfter med den italienske klassiker. Finjusteringen
af motor og mekanik foregår helt old school. Her er der ikke noget
elektronisk motorstyring, som går i nødprogram, når blot motoren får
lidt mavepine og slipper en lille benzin-vind. Her er manuel
fingerspids-fornemmelseden
eneste kur til at få hestekræfterne tilbage i motorrummet.
Et
varieret udsnit af spændende old timere kommer på besøg i pitten ved
Lindum Skov Hill Climb 2022.
LINDUM
SKOV HILL CLIMB 2022
Åge
Keseler Kirketerp, |