Old timere med sund motorlyd til Lindum.

 Sidste år - i 2021 - havde Lindum Skov Hill Climb premiere med masser af potente hestekræfter under motorhjelmene. 60 old timere besøgte landsbyen, som tog imod kørerne fra hele Danmark. Arrangementet var tilrettelagt i samarbejde mellem Motorsport Nordjylland (MNJ) og Historisk Motor Sport (HMS) Danmark, og afvikles i år lørdag d. 21. maj.


Hill climb er bl.a. for potente rallybiler som Toyota Celica GT Four i hænderne på rallylegenden Jens Mulvad.

- Deltagerne gik virkelig til stålet i deres old timere, konstaterer løbsleder Preben Stensballe. - I et hill climb dyster kørerne omkring at give old timerne fuld gas på en hastighedsprøve, som gennemkøres 3 gange. Kørerne fik derfor mulighed for at prøve kræfter med en snoet asfaltvej på den legendariske prøve gennem Lindum Skov.


I sit næste liv vil Bodil Skjærris gerne prøve at være rallykører, for hun var imponeret over oplevelsen sammen med Karsten Holst Jensen.

Medtilrettelægger var Lindum Landsbykulturhus, hvor en af ildsjælene bag kulturhuset, Bodil Skjærris, husker tilbage: - Jeg fik selv en tur i konkurrencefart hos Karsten Holst Jensen i hans flotte og potente Opel Kadett GT/E med 200 HK under motorhjelmen. Som co-driver tænkte jeg NU MÅ HAN DA SNART BREMSE, når vi nærmede os et sving. Et sekund senere spurgte jeg mig selv igen NU MÅ HAN DA SNART BREMSE! Først 50 meget længere fremme blev den midterste pedal aktiveret, og vi var hurtigt videre!

- Bilerne i hill climb er for hovedparten unikke eksemplarer af en rallybil eller banesports-racer, fortsætter Preben Stensballe. 
Startfeltet omfatter tresserne, halvfjerdserne og firserne, men der er ikke en rusten plet noget steds på karosseriet. Man kan derfor kun have respekt for kørernes entusiasme. De nyder da også stemningen i ryttergården, hvor motorsports-snakken går i fulde omdrejniger, og der genopfriskes anekdoter og trekvarte usandheder. Heller komme med en lille løgn, end at snakken går i stå.

- Lindum Skov Hill Climb 2021 blev en god premiere på denne type motorløb i vores landsby, forklarer Bodil Skjærris. - Opbakningen fra både kørere og publikum har sået frøene til en gentagelse næste år. Alle fik en god oplevelse i ryttergården og med actionen ude på hastighedsprøvenOg i mit næste liv vil jeg selv have en rallybil og være ratbetyrer på hastighedsprøverne!


Gert Simonsen stiller til start med en nyrenovereret forparti på BMW 2002'eren, idet et regnvådtunderlag kostede et svinkeærinde i botanikken ved et andet hill climb-arrangement .

I en BMW 2002 (1972) strøg MNJ'eren Gert Simonsen ind som treer på generalpodiet: - Det er virkelig en spændende hastighedsprøve, som arrangørerne har fundet frem til os kørere. Jeg havde investeret i nye dæk til Limdum Skov Hill Climb 2021, og dette satte prikken over i'et omkring undervognens set up. Jeg havde meget god føling med rallybilen, selv når jeg kørte tæt på de fysiske loves muligheder.


Da Michael Nilling fandt den velplejede Bertone X 1/9 i Nordsjælland, skulle den naturligvig "hjem" til Himmaerland. Michael Nilling ser frem til sin debut i Lindum Slov Hill Climb – forhåbentlig under en solrig og skyfri himmel.

Et nyt bekendtskab bliver Michael Nilling i den legendariske 2-personers Bertone X 1/9, som Fiat lancerede i 1972 og fabrikerede frem til 1989: - Jeg fandt mit eksemplar i Nordsjælland hos en ældre tidligere asfaltbanekører. Som udlært automekaniker er det virkelig sjovt at prøve kræfter med den italienske klassiker. Finjusteringen af motor og mekanik foregår helt old school. Her er der ikke noget elektronisk motorstyring, som går i nødprogram, når blot motoren får lidt mavepine og slipper en lille benzin-vind. Her er manuel fingerspids-fornemmelseden eneste kur til at få hestekræfterne tilbage i motorrummet.


Et varieret udsnit af spændende old timere kommer på besøg i pitten ved Lindum Skov Hill Climb 2022.

 

LINDUM SKOV HILL CLIMB 2022

Åge Keseler Kirketerp,

 

Hit Counter