Ikast og Omegns Motor Klub startede sæsonen

for klassiske biler med et 2 i 1-arrangement.
 

Både de klassiske biler, som kørte 1. afdeling af den landsdækkende turnering SONAX DASU Classic, der tæller som Danmarksmesterskabet i regularity rally, samt et stor antal veteranbiler stillede til start, da Ikast og Omegns Motor Klub afviklede REMA 1000 Ikast Løbet i omegnen af Ikast og Herning, lørdag den 23. april.

Vindere af Elite-klassen, Lars Hjorth og Simon Hjorth, Triumph TR4A, årg. 1966

Med løbsleder Jan Søndergaard i spidsen, blev de først biler kl. 10:00 sendt afsted fra Ikast og Omegns Motorklubs klubhus på Nørlundbanen, ved Ikast. 30 deltagere var tilmeldt i REMA 1000 Ikast Løbet som var tællende til Danmarksmesterskabet, mens 20 veteranbiler stillede op i REMA 1000 Veteranløbet.

Nørlundbanen dannede hele dagen rammen om de to arrangementer, som blev kørt helt adskilt på forskellige ruter. Formiddagens første etape af det 195 km. lange REMA 1000 Ikast Løbet blev kørt rundt om Herning ad mindre asfaltveje, hvorefter feltet vendte tilbage til Nørlundbanen for at holde frokostpause. inden de sidste afgørende etaper blev kørt øst og nord for Nørlundbanen. Med i alt indlagt 15 sekundetaper på de små veje i området, var der ikke sparet på udfordringer for deltagerne.

Vindere af Expert-klassen, Benny Rasmussen og Uffe Jørgensen, Porsche 928 S, årg. 1980

Regularity rally, også kaldet pålidelighedsløb, handler ikke om at køre hurtigt på ruten, men derimod om at holde den opgivne gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Derfor er der altid lagt op til præcision i forhold til tid og kørt afstand. 45 hemmelige digitale tidskontroller kontrollerede at deltagerne var på rette sted på rette tidspunkt. Der var fra løbsledelsens side lagt op til at deltagerne oplevede et stille og roligt flow, både på de indlagte sekundetaper, og på transportafsnittene mellem sekundetaperne.

Vindere af Sport-klassen, Bent Mikkelsen og Kurt Rasmussen, Honda Civic VTECH, årg. 1990

SONAX DASU Classic køres i fire klasser, Touring, Sport, Ekspert og Elite. Alle klasser kører den samme rute, men med køreordrer udformet i forskellig sværhedsgrad, ligesom pointtildelingen for afvigende tidsforbrug i henhold til idealtiden skærpes, jo højere klasse du kører i hvor. Touring-klassen kører den letteste rute, med den laveste gennemsnitshastighed, mens Elite-klassen har de skrappeste regler at køre efter.

Klassevindere i de forskellige klasser blev:

Touring-klassen:
1. Leif Poulsen / Kent Poulsen, Porsche 911 Carrera, årg. 1976, 5,45 point
2. Ole Bentsen / Casper Hein Ankersen, Saab 99 EMS, årg. 1979, 10.65 point
3. Arne Fasberg / Bent Fasberg, Chrysler Sunbeam Avenger, årg. 1973, 18,35 point

Sport-klassen:
1. Bent Mikkelsen / Kurt Rasmussen, Honda Civic VTEC, årg. 1990, 13,90 point
2. Torben Weber Andersen / Emilie Weber Wellendorf, VW Scirocco GTL, årg. 1985, 14,60 point
3. Kim Bach Sørensen / Freja Damgaard Sørensen, Toyota Corolla GT, årg. 1986 point

Expert-klassen:
1. Benny Rasmussen / Uffe Jørgensen, Porsche 928 S, årg. 1980, 11,80 point
2. Niels Erik Jørgensen / Arne Pagh, Honda CRX, årg. 1986, 14,60 point
2. Henning Friborg / Else Friborg, VW Golf GTI, årg. 1986, 14,60 point

Elite-klassen:
1. Lars Hjort / Simon Hjort, Triumph TR4A, årgang 1966, 20,40 point
2. Poul Brøndum / Egon Brøndum, Toyota Corolla, årg. 1985, 31,80 point
3. Lars Palle / Poul Bo Madsen, Subaru Justy 1,2 GL 4WD, årg. 1990, 32,20 point

Vindere af Touring-klassen, Leif Poulsen / Kent Poulsen, Porsche 911 Carrera, årg. 1976

REMA 1000 Veteranløbets 20 deltagere kom fra hele landet, og fik luftet deres gamle biler i den midtjyske natur. Løbet var et nyt tiltag fra IMK, som kørte dette parallelt med REMA 1000 Løbet. Der var lavet en let rute på 80 km, hvori der var indlagt et antal opgaver af forskellig art.

Bedst placerede i REMA 1000 Veteranløbet blev start nr. 55, Jacob Nørgaard Andersen/Karin Graulund Attermann med Start nr. 54, med Ole Nørgaard Andersen / Signe Nørgaard Andersen på 2. pladsen og Rasmus Larsen / Michael Larsen på 3. pladsen.

Ikast og Omegns Motor Sport

Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk


Information om 
SONAX DASU Classic 2022

SONAX DASU Classic er en serie af motorløb, pålidelighedsløb for de som ejer en klassisk bil, indregistreret den 31.12.1990 eller før, og som har lyst til at køre let motorløb sammen med måske et familiemedlem eller en god ven. SONAX DASU Classic-turneringen i 2022 består af syv løb, placeret over hele landet. SONAX DASU Classic tæller som Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb (regularity rally)


Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?

Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med termokanden i bagagerummet.

Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.

Ved pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.

Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den rigtige rute.

Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper, hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.

 


 

Hit Counter