Ikast
og Omegns Motor Klub startede sæsonen
for
klassiske biler med et 2 i 1-arrangement.
Både
de klassiske biler, som kørte 1. afdeling af den landsdækkende
turnering SONAX DASU Classic, der tæller som
Danmarksmesterskabet i regularity rally, samt et stor antal
veteranbiler stillede til start, da Ikast og Omegns Motor
Klub afviklede REMA 1000 Ikast Løbet i omegnen af Ikast og
Herning, lørdag den 23. april.
Vindere
af Elite-klassen, Lars Hjorth og Simon Hjorth, Triumph TR4A,
årg. 1966
Med
løbsleder Jan Søndergaard i spidsen, blev de først biler
kl. 10:00 sendt afsted fra Ikast og Omegns Motorklubs
klubhus på Nørlundbanen, ved Ikast. 30 deltagere var
tilmeldt i REMA 1000 Ikast Løbet som var tællende til
Danmarksmesterskabet, mens 20 veteranbiler stillede op i
REMA 1000 Veteranløbet.
Nørlundbanen dannede hele dagen rammen om de to
arrangementer, som blev kørt helt adskilt på forskellige
ruter. Formiddagens første etape af det 195 km. lange REMA
1000 Ikast Løbet blev kørt rundt om Herning ad mindre
asfaltveje, hvorefter feltet vendte tilbage til Nørlundbanen
for at holde frokostpause. inden de sidste afgørende etaper
blev kørt øst og nord for Nørlundbanen. Med i alt indlagt
15 sekundetaper på de små veje i området, var der ikke
sparet på udfordringer for deltagerne.
Vindere
af Expert-klassen, Benny Rasmussen og Uffe Jørgensen,
Porsche 928 S, årg. 1980
Regularity
rally, også kaldet pålidelighedsløb, handler ikke om at køre
hurtigt på ruten, men derimod om at holde den opgivne
gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Derfor er der
altid lagt op til præcision i forhold til tid og kørt
afstand. 45 hemmelige digitale tidskontroller kontrollerede
at deltagerne var på rette sted på rette tidspunkt. Der
var fra løbsledelsens side lagt op til at deltagerne
oplevede et stille og roligt flow, både på de indlagte
sekundetaper, og på transportafsnittene mellem
sekundetaperne.
Vindere
af Sport-klassen, Bent Mikkelsen og Kurt Rasmussen, Honda
Civic VTECH, årg. 1990
SONAX
DASU Classic køres i fire klasser, Touring, Sport, Ekspert
og Elite. Alle klasser kører den samme rute, men med køreordrer
udformet i forskellig sværhedsgrad, ligesom
pointtildelingen for afvigende tidsforbrug i henhold til
idealtiden skærpes, jo højere klasse du kører i hvor.
Touring-klassen kører den letteste rute, med den laveste
gennemsnitshastighed, mens Elite-klassen har de skrappeste
regler at køre efter.
Klassevindere i de forskellige klasser blev:
Touring-klassen:
1. Leif Poulsen / Kent Poulsen, Porsche 911 Carrera, årg.
1976, 5,45 point
2. Ole Bentsen / Casper Hein Ankersen, Saab 99 EMS, årg.
1979, 10.65 point
3. Arne Fasberg / Bent Fasberg, Chrysler Sunbeam Avenger, årg.
1973, 18,35 point
Sport-klassen:
1. Bent Mikkelsen / Kurt Rasmussen, Honda Civic VTEC, årg.
1990, 13,90 point
2. Torben Weber Andersen / Emilie Weber Wellendorf, VW
Scirocco GTL, årg. 1985, 14,60 point
3. Kim Bach Sørensen / Freja Damgaard Sørensen, Toyota
Corolla GT, årg. 1986 point
Expert-klassen:
1. Benny Rasmussen / Uffe Jørgensen, Porsche 928 S, årg.
1980, 11,80 point
2. Niels Erik Jørgensen / Arne Pagh, Honda CRX, årg. 1986,
14,60 point
2. Henning Friborg / Else Friborg, VW Golf GTI, årg. 1986,
14,60 point
Elite-klassen:
1. Lars Hjort / Simon Hjort, Triumph TR4A, årgang 1966,
20,40 point
2. Poul Brøndum / Egon Brøndum, Toyota Corolla, årg.
1985, 31,80 point
3. Lars Palle / Poul Bo Madsen, Subaru Justy 1,2 GL 4WD, årg.
1990, 32,20 point
Vindere
af Touring-klassen, Leif Poulsen / Kent Poulsen, Porsche 911
Carrera, årg. 1976
REMA
1000 Veteranløbets 20 deltagere kom fra hele landet, og fik
luftet deres gamle biler i den midtjyske natur. Løbet var
et nyt tiltag fra IMK, som kørte dette parallelt med REMA
1000 Løbet. Der var lavet en let rute på 80 km, hvori der
var indlagt et antal opgaver af forskellig art.
Bedst placerede i REMA 1000 Veteranløbet blev start nr. 55,
Jacob Nørgaard Andersen/Karin Graulund Attermann med Start
nr. 54, med Ole Nørgaard Andersen / Signe Nørgaard
Andersen på 2. pladsen og Rasmus Larsen / Michael Larsen på
3. pladsen.
Ikast og Omegns Motor Sport
Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk
Information om SONAX DASU
Classic 2022
SONAX DASU Classic er en serie af motorløb, pålidelighedsløb
for de som ejer en klassisk bil, indregistreret den
31.12.1990 eller før, og som har lyst til at køre let
motorløb sammen med måske et familiemedlem eller en god
ven. SONAX DASU Classic-turneringen i 2022 består af syv løb,
placeret over hele landet. SONAX DASU Classic tæller som
Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb (regularity rally)
Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden
måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde
at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i
godt vejr med termokanden i bagagerummet.
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden
dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og
samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme
interesse.
Ved
pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor
deltagerne skal overholde forskellige
gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der
er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem
i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med
et bogstav på, som noteres ned i det udleverede
kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den
rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle
sekundetaper, hvori man passerer et antal hemmelige
tidskontroller. Kontrollerne skal passeres på rette
tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed der køres
med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.