Ib Kragh:
”Jeg kører Hyundai – senere i år”
Ib
Kragh bliver også i den kommende sæson at finde bag rattet af en
rallybil. I efteråret solgte han sin Skoda Fabia R5 Evo og alle
reservedelene til den. Med et tomt rallyværksted var det oplagt
at overveje at stoppe som aktiv i sporten.
”Men
jeg var ikke klar til det, og jeg drillede også lidt med, at nu
havde jeg nået alderen, hvor jeg skulle til at spille golf. Men
det skal jeg ikke,” siger Ib Kragh. Han blev overrasket over, at
han så hurtigt fik tømt sit rallyværksted.
”Jeg
satte bare min Skoda til salg for at veje interessen. Der var 16
interesserede, og da jeg kunne få den pris, jeg forlangte, solgte
jeg og tænkte, at jeg bare kunne købe en ny Skoda. Men den kunne
jeg først få i 2023. Og jeg ville ikke bare bryde aftalen med køberen.”
Ib
Kragh scannede markedet for Rally2-biler. Valget faldt på en ny
Hyundai i20N Rally2.
”Jeg
synes, at Hyundaien er en fed bil. Samtidig er det en helt ny bil.
Det er stort set kun drivlinjen som stammer fra den tidligere
i20-model. Med en helt ny model har fabrikken nu fem år, hvor de
kan opdatere den. Men jeg kunne også godt tænke mig at noget,
som ingen andre har,” siger han.
Men
Ib Kragh har endnu ikke sin nye rallybil. Han må vente.
”Jeg
indgik faktisk aftalen med Hyundai Motorsport i Alzenau tilbage i
november,” fortæller Ib Kragh. ”Allerede dengang var der
tvivl om, hvorvidt jeg kunne nå at få bilen til DM-premieren i
Slagelse i starten af april. Men siden har leveringstidspunktet
svinget frem og tilbage på grund af problemer hos underleverandørerne.
I sidste uge var meldingen, at jeg først kunne få min bil efter
sommerferien, men ifølge den seneste melding skulle den være
klar i midten af juni.”
På
det tidspunkt vil årets to første afdelinger af
Danmarksmesterskabet være kørt.
”Jeg
vil prøve at leje en bil til de to løb, så jeg kan score point
til Dansk Super Rally,” siger Ib Kragh. ”Det skylder jeg hele
mit netværk.”
”Alt
dette vil ikke være muligt uden de mange sponsorer, som har gjort
det muligt. Det samme gælder mit trofaste serviceteam og hele
supportgruppen omkring mig. Men jeg vil også rette en stor tak
til Finn Thomsen, som har været en god kontakt til
racerfabrikken, men også til Hyundai Motorsport, som har hjulpet
mig.”
IK
Motorsport
|