I
dag ramte sneen Rallye Monte Carlo Historique, og medførte en
aflysning.
Den
sidste dag i januar skulle blive den første dag med rigtig sne
for deltagerne i årets Rallye Monte Carlo Historique. Efter tre
fine specialstrækninger med to om formiddagen og en først på
eftermiddagen, hvor der blev kørt i høj sol i bjergene i Drôme
distriktet sydøst for Valence, måtte dagens sidste specialstrækning
over passet Col de l’Echarasson aflyses på grund af for meget
sne.
Denne specialstrækning er næsten hvert år med i løbet, og er
frygtet af mange af deltagerne. Den er som oftest dækket af sne
med en hård bund af is, og har i tidens løb kostet mange
deltagere en ellers fin placering i løbet. Den frygt slap en stor
del af deltagerne for i år, da mange biler sad fast på strækningen,
som derfor måtte aflyses, og deltagerne sendes tilbage fra
startstedet, og direkte i mål i Valence.
Kim
Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard havde en hård start på
dagen, ikke ville starte efter nattens hvil. Jan måtte skubbe
bilen ud af parc fermé, i halen af 10 biler der skulle starte før
dem. Man må ikke reparere i parc fermé så det var en hård
start på dagen. Ydermere var teamets servicebil kørt mod første
specialstrækning, så de måtte kaldes tilbage for finde fejlen.
Bilen kom i gang igen, men de har kæmpet med problemer hele
dagen, og først ved sidste service før specialstrækning 12, som
blev aflyst på grund af sne, fik de helt styr på fejlen.
Kim
Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard letter ben i en skarp kurve
på en af dagens bjergetaper
Kim og Jan siger nærmest i kor: ”Ellers har vi dag
eksperimenteret lidt med vores mål, som drillede i går. Vi har
ikke rigtigt haft succes med vores eksperimenter, så vi ved stadig
ikke hvad det er der driller. På trods af problemerne er vi glade,
og har en god følelse. Løbet er jo ikke færdig endnu, og vi kæmper
videre fra den plads vi ligger på som nr. 61. i løbet. Alt kan ske
endnu. I går blev vi desværre fanget i en hastighedskontrol, hvor
vi overskred hastigheden med en my, men måtte indkassere 500 ekstra
strafpoint. Det kostede nok mindst 25 placeringer i den samlede
stilling. Det kan vi jo kun takke egen ivrighed for”.
Per Vilslev og Erik Andersen har haft en dag, hvor de synes at
alt kører godt. Per Vilslev: ”Vi kæmper dog stadig med
tidsproblemet fra i går, men alt i alt en fin dag, selvom den
sidste spændende specialstrækning med sne blev aflyst. Det er de
gamle franskmænd i deres lave biler med sommerdæk, som vi må kæmpe
med hver gang der er sne og de kører fast. Havde de ikke været
der, havde vi sagtens kunnet køre igennem de 15-20 cm sne der lå.
Vore ispiloter kom jo igennem uden problemer inden starten gik på
strækningen”.
Det
var en krævende dag på de franske bjergveje. Her presser Per
Vilslev og Erik Andersen Kadett'en på vej op ad bjerget
Per Vilslev og Erik Andersen kan i aften gå i seng med en god
mavefornemmelse med en generel placering som nr. 54 af de 226
deltagere der er tilbage i løbet.
Michael Kristiansen og Michael Andersen har som de øvrige haft en
god dag. ”Vi har ligesom nogle af de andre har eksperimenteret
lidt med vores målegrej, da det stadig driller. Da vi kom til
sidste specialstrækning, havde vi kort forinden fået vores pigdæk
monteret, for nu skulle vi i sne. Desværre var den aflyst, så vi måtte
en anden vej retur til Valence, og her fik vi så kørt i sne, og
testet at pigdækkene virker i sne med isglat underlag. Resultatmæssigt
er det gået okay, og vi ligger placeret i feltet som forventet”.
Michael Kristiansen og Michael Andersen er efter dagens
strabadser nr. 134.
Michael
Kristiansen og Michael Andersen deltager i år i deres andet Rallye
Monte Carlo Historique
Fra
Kristian Flensbak der er co-driver for faderen Jens Gandrup, lyder
det: ”Vi var ikke helt tilfredse med gårsdagens
resultater efter en ellers problemfri dag i bilen. Vi kiggede
resultaterne igennem i aftes, og blev enige om at stiller vores ur
lidt frem i dag, og køre efter det. Det hjalp lidt på afvigelserne
og dermed resultaterne, som i dag har været hæderlige. Vi har i
dag haft et fint flow i bilen, og er ærgerlige over at vi ikke
kunne køre snekørsel på Col de l’Echarasson, da den strækning
plejer at ryste en del rundt på placeringerne. Men sådan skulle
det åbenbart ikke være i år. Vi vil fortsætte arbejdet i morgen,
og vil så gøre alt for at holde kadencen”.
Jens
Gandrup og Kristian Flensbak holder her klar til start på den 9.
specialstrækning i løbet
Efter
de første gennemkørte 11 specialstrækninger ligger Jens Gandrup
og Kristian Flensbak placeret som nr. 25.
Det
er i skrivende stund ikke lykkedes at få en udtalelse fra Kennet
Kruse Simonsen eller Otto Kristensen. Ifølge resultatlisten for
dagen, ser det ud til at de har haft en god dag på pisterne. Dagens
bedste resultat for Kenneth og Otto var en 8. plads på den 9.
specialstrækning.
Kenneth
Kruse Simongsen og Otto Kristensen holder klar til start på SR10 i
RMCH 2022
De
slutter 4. dagen i RMCH af på en generel 35. plads efter de 11
gennemførte specialstrækninger.
For første gang er en dansk deltager med i Rallye Monte Carlo
Classic, som i år køres for 5. gang. Chris Larsen og Toni Hansen kører
løbet i Chris Larsens grønne Lotus Europe Twin Cam. I dag kørte
de første etape af det to dage lange løb, som tirsdag eftermiddag
slutter i Monaco. Der køres udenfor konkurrence, så det er en ren
hyggetur de er ude på.
Chris
Larsen og Toni Hansen kører deres første Rallye Monte Carlo
Classic sammen i Chris Larsens fint polerede Lotus Europe Twin Cam
Toni
Hansen sagde inden løbet: ”Det er 8. gang jeg er i Frankrig
for at deltage i et Monte. Denne gang er det i Classic-løbet, og nu
som co-driver. Jeg har de tidligere 7 gange deltaget som chauffør.
Denne gang vil jeg læne mig tilbage i passagersædet og nyde
naturen i det sydfranske, da vi deltager helt udenfor
konkurrence”.
|