|
Bil
brand i Stoholm
Som
mange nok har set på billeder havde vi en meget dårlig prøve 1
til Rally Stoholm.
Optil
løbet havde motoren i Subaru bilen været ude og alle de sidste
problem var løst og med et nyt stærkt team bagved følte jeg at
nu var vi rigtigt klar. Det var det første rally i år
og med en masse grus var forventningerne store til at det skulle
blive et par super dage.


Desværre
så sker det på 3 omgang på byprøven det som ikke må ske.
Der er brand i motorrummet. Det er ikke nemt at få
ildslukkere ud når man sidder i tæt giftig røg, men det
lykkedes efter lidt tid at få den ene ud efter lidt tid.
Heldigvis er prøvemanskab, allias Herluf Bjerg lynhurtig henne
med en stor slukker (stor tak til ham) og vi får slukket branden.
Skaderne
på bilen er ret omfattende. Grunden til branden er en
ledning til en knastsensor der har rørt en varm banjobolt til et
olierør som så er smeltet og har lavet kortslutning. Dette
breder sig lynhurtigt til andre kabler og plast omkring dem og
grundet fart vinden breder det sig ud i inder skærm som også brænder.
Det hele går lynhurtigt, vi taler ganske få minutter.

Et
lille godt råd til alle. Prøv at se hvordan din
ildslukker og beslagene er placeret. Mine var lige foran sæderne,
men grundet placering af bespænding kunne jeg ikke gøre det nemt
og hurtigt i min side og jeg var bange for at tænde det store anlæg
med os inde i bilen.
Prøv
eventuelt at lave en lille test se hvordan det er for dig. Gør
det i total mørke hvor du skal holde vejret, fordi det er sådan
det er når bilen er fuld af giftig røg.
Vi
var heldige det var på byprøven. Var det sket ude på en
af de andre prøver hvor der ingen hjælp er, var bilen nok totalt
udbrændt.

Bilen
skal desværre have en større reparation nu med blandt andet
komplet nyt ledningsnet og meget andet.
Tom
Petersen
https://petersenmotorsport.dk/
|