Bil brand i Stoholm

Som mange nok har set på billeder havde vi en meget dårlig prøve 1 til Rally Stoholm.   

Optil løbet havde motoren i Subaru bilen været ude og alle de sidste problem var løst og med et nyt stærkt team bagved følte jeg at nu var vi rigtigt klar.   Det var det første rally i år og med en masse grus var forventningerne store til at det skulle blive et par super dage. 

 

 

 

Desværre så sker det på 3 omgang på byprøven det som ikke må ske.  Der er brand i motorrummet.   Det er ikke nemt at få ildslukkere ud når man sidder i tæt giftig røg, men det lykkedes efter lidt tid at få den ene ud efter lidt tid.  Heldigvis er prøvemanskab, allias Herluf Bjerg lynhurtig henne med en stor slukker (stor tak til ham) og vi får slukket branden.       

 

Skaderne på bilen er ret omfattende.  Grunden til branden er en ledning til en knastsensor der har rørt en varm banjobolt til et olierør som så er smeltet og har lavet kortslutning.  Dette breder sig lynhurtigt til andre kabler og plast omkring dem og grundet fart vinden breder det sig ud i inder skærm som også brænder.  Det hele går lynhurtigt, vi taler ganske få minutter. 

 

 

Et lille godt råd til alle.   Prøv at se hvordan din ildslukker og beslagene er placeret.  Mine var lige foran sæderne, men grundet placering af bespænding kunne jeg ikke gøre det nemt og hurtigt i min side og jeg var bange for at tænde det store anlæg med os inde i bilen.   

Prøv eventuelt at lave en lille test  se hvordan det er for dig. Gør det i total mørke hvor du skal holde vejret,  fordi det er sådan det er når bilen er fuld af giftig røg.  

Vi var heldige det var på byprøven.  Var det sket ude på en af de andre prøver hvor der ingen hjælp er, var bilen nok totalt udbrændt.      

 

 

 

Bilen skal desværre have en større reparation nu med blandt andet komplet nyt ledningsnet og meget andet. 

 

 

Tom Petersen  

https://petersenmotorsport.dk/