|
Taktisk
satsning blev kostbar
for
Kenneth Madsen og Mads Dalsager
Rally
Midtsjælland blev til en intens duel på landevejene omkring Viby
Sj., men Glad Sport trak det korteste strå i kampen om sejren i
generalklassementet.
Der
var lagt op til en kamp på sekunder og tiendedele mellem Kenneth
Madsen/Mads Dalsager (Slagelse/Solbjerg) og Hyundai-mandskabet
Simon Vallentin/Karsten Isaksen. Det endte med, at Glad Sports
mandskab måtte se sig slået med 8,1 sekunder efter ni gennemførte
hastighedsprøver og godt 90 kilometers intens konkurrence.

En
ændret gearing var ikke den rette beslutning for Kenneth Madsen
og Mads Dalsager
(foto: Flemming Jensen).
"Simon
fik holdt os godt til ilden, og det var sjovt, at vi lå så tæt,
men det skulle ikke have været ham, som var foran til slut. Otte
sekunders forskel på denne løbsdistance er ikke meget, men det
var nok," siger Kenneth Madsen efter lørdagens løb, der
havde base i Viby Sj.
Fredag
havde mandskaberne kørt de fem forskellige hastighedsprøver
igennem for at udarbejde deres noter til rallyet. Men notekørslen
havde også sat nogle tanker i gang hos makkerparret i den blå
Citroën C3 Rally2.
"Under
gennemkørslen virkede det til, at det ville være nogle meget
hurtige hastighedsprøver, så vi tog en beslutning om at sætte
en højere gearing i bilen for at kunne køre hurtigere,"
forklarer Mads Dalsager. "Med den højere gearing kunne vi køre
20 km/t hurtigere på toppen, men det tog også længere tid at
komme op i fart med den gearing."
"Det
gik godt på hastighedsprøve 1 og 3, men ikke på de andre
hastighedsprøver. Kenneths og mit samarbejde bliver bedre for
hvert løb, men på hastighedsprøve 2 og 4 kunne vi ikke få
tingene til at fungere. Det kunne jeg mærke på ham under kørslen,
og han indrømmede det også ved mål."
"Vi
tog en beslutning omkring gearingen, som viste sig at være
forkert," konstaterer Kenneth Madsen. "Simon var bare en
my hurtigere, men nu har vi også fået ny viden omkring bilen,
som vi ikke har haft før."
Jacob
Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Viborg) kørte sig ikke blot
til en flot tredjeplads i generalklassementet ved Rally Midtsjælland,
men sikrede sig også sejren i Rally3-klassen med mere end tre
minutters forspring til et andet Renault Clio-hold.

Jacob
Madsen og Line Nedergaard tog en tredjeplads generelt i Rally
Midtsjælland (foto: Flemming Jensen).
"Det
var en god dag for Line og mig. Der var prøver, hvor det bare kørte
perfekt, men også nogle, hvor det kunne have gået lidt bedre.
Men en tredjeplads generelt er godkendt," siger Jacob Madsen.
"Vi
havde set meget frem til hastighedsprøve 5 og 8 i området ved
Skee. Da vi landede efter et hop, begyndte vi bare at grine. Den
prøve var rigtig god, og vi havde helt ondt i kæberne af at
smile, da vi kom i mål..."
"Den
hastighedsprøve var bare dagens højdepunkt," tilføjer Line
Nedergaard. "Kombinationen af hop og landinger, sving med høj
hastighed og så passager gennem en skov var bare god."
"Jeg
synes, at vi har fået det bedste ud af det i løbet. Prøverne
var meget hurtige og ikke så udforende, for de lå ikke til vores
bil. Men vi havde et godt flow, god energi og så har vi hygget os
i bilen. Vi havde håbet på at kunne køre fra Ib Kragh i
Rally2-Hyundaien, men vidste ikke, hvordan vi stod overfor Marco
Gersager i hans Rally2-Polo. Vi slog dem begge og kan kun være
tilfredse med resultatet."
Glad
Sports mandskaber
Kenneth
Madsen (1989)
har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets
rallytalent. Han har vundet 11 Danmarksmesterskaber, heriblandt to
generelle sejre i Dansk Super Rally. I denne sæson kører han
sammen med Mads Dalsager (1995), der begyndte i
sporten i 2016. I de to seneste sæsoner har han deltaget i 13
udenlandske løb. Parret kører i en Citroën C3 Rally2,
der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med
16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 310 hk, som fordeles
til alle fire trækkende hjul.
Jacob
Madsen (1995)
har kørt rally siden 2013, hvor han blev kåret som årets
rallytalent og har vundet syv Danmarksmesterskaber ligesom han
fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af
disse kåringer og fem af DM-titlerne er erobret sammen med Line
Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans
co-driver. I 2021 og 2023 vandt de Danmarksmesterskabet i Dansk
Super Rally. Makkerparret deltager i en Renault Clio Rally3, som
har en fircylindret rækkemotor på 1.330 cm3 med
12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 260 hk, og bilen
trækker på alle fire hjul.
|